Innan du får fler dumma idéer ska du mäta! Just nu har du ingen aning om vad motorn drar och utan den information kan du inte göra en skit!
Men när du VET vad motorn drar i applikationen (den drar nog mer ström när den stänger) är resten enkel, t.ex. ELFA har en del PTC till sånt.
Vad heter den här elektronikkomponenten?
Re: Vad heter den här elektronikkomponenten?
Säkringen ligger på 30A.
Men det kanske är för lite info?
Men det kanske är för lite info?
Det är INGEN information värd namnet!
Du måste veta:
* Ström när rutan går ner.
* Ström när rutan går upp.
* Ström när rutan står mot ändläge.
Utan dessa värden går det inte att få till något som kan fungera.
Bra att veta men inte livsviktigt:
* Tomgångsström.
* Friryckningsström när rutan står emot ändläge och ska dras loss.
Du måste veta:
* Ström när rutan går ner.
* Ström när rutan går upp.
* Ström när rutan står mot ändläge.
Utan dessa värden går det inte att få till något som kan fungera.
Bra att veta men inte livsviktigt:
* Tomgångsström.
* Friryckningsström när rutan står emot ändläge och ska dras loss.
En snygg lösning skulle väl annars vara ett strömkännande / strömövervakande relä?
//B1N4RY
//B1N4RY
Vilket en rätt vald PTC de-facto är.
Jag anser att hela denna "det ska vara så billigt och innehålla så få komponenter som möjligt" är helt förfelat - men det är inte jag som bygger och är det bara för att säkra mot brand är en PTC rimligt OK.
Hade jag byggt hade det såklart varit en µC med strömövervakning osv. inte för att det är enklast men för att funktionen kan ställas korrekt.
Jag anser att hela denna "det ska vara så billigt och innehålla så få komponenter som möjligt" är helt förfelat - men det är inte jag som bygger och är det bara för att säkra mot brand är en PTC rimligt OK.
Hade jag byggt hade det såklart varit en µC med strömövervakning osv. inte för att det är enklast men för att funktionen kan ställas korrekt.
Ett enkelt alternativ kan vara att ta en 50W eller 100W 12V lampa och seriekoppla med motorn. En lampa fungerar också som PTC motstånd, och du kanske redan har en lampa i skrotlådan.