Sida 2 av 4

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 9 januari 2013, 19:36:47
av walle87
Handlade frihjulsnaven här: http://www.cykelkraft.se/Modeller/Cykel ... r.aspx#top

Lite svårt att ta bra beskrivande bilder på hur jag gjort då dreven sitter tajt. Men här kommer några bilder på drivlinan. Konstigt nog väsnas den inte alltför mycket trotts den låga utväxlingen.

Bild

Bild

Bild

Drevet i mitten är endast till för att centrera ena frihjulsnavet
Bild

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 9 januari 2013, 22:29:04
av Lennart Aspenryd
Haru hängt upp cykeln i taket,
eller kollar du bara att vi är med?

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 9 januari 2013, 22:37:43
av walle87
Oj! Råkade visst bli uppockner.

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 9 januari 2013, 22:40:51
av walle87
På schemat nu står en övervakningsdisplay och bättre förvaring av batterierna. Uppdatering kommer inom kort.

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 10 januari 2013, 08:49:43
av Roger_Soderblom
Får ursäkta om jag börjar bli tjatig, men jag hittar bara en kulring för frihjulsnav på den sidan, du har möjligtvis inte artikelnumret på den du köpte?

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 10 januari 2013, 09:07:01
av walle87
Art nmr: D40-560-20 är med 20 tänder sen finns det flera ner till 14 tänder. Dreven för motordriften är köpta på samma ställe och passar Senda mopeder tror jag det var.

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 10 januari 2013, 09:48:23
av Roger_Soderblom
Nu börjar jag förstå, väldigt intressant lösning, man tackar!

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 13 januari 2013, 19:54:43
av walle87
Blev lite nåjig efter att ha läst om diverse exploderande lipos. Så jag bestämde mig för att uppgradera lite. Istället för att ha ackarna liggandes fritt i ryggsäcken tänkte jag ha dom i en "brandsäker" väska. Har förut kört med två 22v i nerknölade i samma safebag tänkte att de nu skulle få separata safebags. Men hittade ingen som sålde sådana så det blev en kväll vid symaskinen. Rotade i gömmorna och hittade tyg som används i stålverk för att isolera elskåp. Klädde in botten också för säkerhets skull. Och En liten brandvaranare som grädde på moset :)
Bild
Bild

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 7 februari 2013, 20:01:02
av walle87
Har ny uppdragsgivare så nu åker jag inte cykel till jobbet längre. Tänkte passa på och uppdatera lite. Ett nytt cykel interface med Spänning och strömövervakning.
Bild

Strömsensorn:
Bild

Färdigt. Den röda dioden blinkar då spänningen i batterierna blir för låg
Bild

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 29 mars 2013, 22:11:23
av walle87
Premiärtur efter ha uppdaterat laddningsystemet och lite småprylar. Testade fullgasrepa och kom upp i 47km/h. Drog 30A då, så jag är rätt nöjd med prestandan :)

Bild

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 31 mars 2013, 09:44:05
av walle87
Lite bilder är ju alltid kul... :)
Bild
Bild

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 20 april 2013, 23:09:38
av walle87
Pressade cykeln lite i dag. Cyklade upp till södra berget i sundsvall 240möh låg på 1300w i de brantaste partierna. Motorn var rejält het då jag kom upp :)

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 21 april 2013, 16:07:20
av ensten
Hur mycket behövde du hjälpa till själv?
Har åkt dom där vägarna några gånger och det lutar rätt bra, fast mindre än gamla vägen.

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 21 april 2013, 17:23:23
av walle87
Inget alls. Rullade på i 30km/h upp för backen :)

Re: Projekt vintercykeln

Postat: 21 april 2013, 17:49:55
av ensten
Tyckte du skrev "cyklade". :D :D :D