Sida 2 av 3

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 19:03:37
av Mizzarrogh
Jo, håller för visso helt med, men ett larm kan säkert vara användbart som komplement i andra, mindre farliga situationer. :)

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 19:11:58
av TomasL
Problemet med larm av denna typen är att de blir kontraproduktiva, man litar till slut på larmet, och skiter i resten, varvid olyckan är framme.
Så nej, inget dylikt larm.

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 19:16:48
av svanted
ett annat problem, jag skulle då inte vilja designa ett larm som vars funktion handlar om att meddela omvärlden om att ngn faliit överbord...
typ..
-Äh det funkade inte, han föll överbord och drunkade.

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 19:17:40
av PeterH
Fråga till TS; vad kostar ett färdigt och godkänt system? Hur mycket är ett liv värt? Jag skulle aldrig chansa med ett hembyggt system i detta fall. Om jag mot förmodan skulle ge mig ut på ett sånt äventyr skulle jag som många andra sagt välja att använda en sele som sitter fast i båten!

Man kan ju göra ett larm som startar vid ett kraftigt ryck i selen/linan så att man kan få hjälp om olyckan är framme...

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 19:28:26
av Mizzarrogh
Man skall inte använda elektroniska system som livräddare om det finns mekaniska lösningar som thomas sade, men tycker iaf iden verkar intressant för något (kom på något kul sammanhang där det kulle vara behjälpligt som komplement här). :)

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 19:32:37
av TomasL
Dessutom, elektronik och vatten brukar inte gilla varandra.
Stenhård policy, alltid fastsurrad när man är uppe.

På vår kappseglingsbåt hade vi två stålvajrar längs med båten, de löpte från akter till vantens röstjärn och från röstjärnen till förstagets röstjärn.
Vi hade dessutom liknande konstruktioner i både rorsmansbrunn och i skotbrunn, samt vid kajutatrappans bägge sidor.
Livselarna hade tre karbinhakar, varav en var fästad i livselen, iom att vi hade två lösa krokar, kunde vi koppla om utan att behöva koppla loss oss.
Om man till exempel behövde ta si fram till fördäck, så kopplade man om först de ena kroken till främre wiren, och sedan den andra.
Faller man överbord så överlever man ett par minuter typ, och på natten är det i princip omöjligt att hitta någon i vattnet, samma gäller dagtid.

Så vad det hela handlar om är just, att överhuvudtaget inte falla överbord, inget annat.
Dessutom, är man ensam vakt så får man överhuvudtaget inte lämna sin position, oavsett vad som händer.
Bättre då att ha en tryckknapp, tillgänglig, så man kan väcka övriga.

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 19:49:30
av Walle
Jag har inte i närheten av samma erfarenhet av segling som TomasL, jag har aldrig seglat tävlingar. Men jag har seglat en hel del, och ett antal gånger i rejält hårt väder, och jag kan bara säga att jag håller med TomasL. Ok att man inte behöver vara inkopplad dagtid när det är lugnt väder och man har fler män på däck, men att inte vara inkopplad när man har hundvakten ensam är vansinne.

Den tiden det tar kompisarna att vakna och vända båten är på tok för lång tid för att man ska ha en chans. Det finns bara en sak som gäller: RAMLA INTE ÖVER BORD! Det är så enkelt. Jag gillar elektronik, men inte när någons liv hänger på elektroniken!

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 19:51:32
av Mizzarrogh
Jo, detdär är ett bra system som är ganska smidigt, har iof inte provat det seriöst själv (mest pga att huvudsakligen kört motorbåt sista åren, men kan intyga att det är en annan sak att vara ute när det verkligen gäller som ni säkert redan vet och att inte heller jag skulle vara ute då i en mer "turistbetonad" båt, kan intyga att man känner sig rätt liten i en 16 fotare när det blåser huggorn med flera meter höga vågor i piskande underkylt havsregn trots att det är en tung, robust arbetsdam med mer än 50 kusar under skalet och en vass japanare på aktern... ca 15 minuter har du att leva och någon minuts reaktionstid om man faller i. Detta är då en stilla bris jämfört med vad man kan uppleva utanför östersjön... 8) Så, jag måste nog ge thomas rätt, med risk att verka tråkig och dryg. :) )

Edit, Walle hann poste medan jag skrev. :)

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 20:11:24
av TomasL
Ärligt talat, man känner sig rätt liten i en 42-fotare också, när det blåser ordentligt.

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 20:17:13
av Mizzarrogh
Hehe, hade en video förut, men har slarvat bort den, tyverr, men finns nog på Youtube eller något, där man ser ett hav som ser ut att ha rätt normala stormvågor, sedan zoomar man in och man kan se en båt som verkar liten som en pekfingernagel, denna båt är i själva verket en stor 50 fotare... 8)

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 20:19:16
av Mizzarrogh
Om vi inte skall kladda ner denna tråd mer så diskuterar jag (och lyssnar) mycket gärna på båtsnack i en egen tråd eller någon av mina gamla. :)

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 20:20:46
av TomasL
Det är ungefär så man känner sig på nordsjön i 30-40m/s, ungefär, speciellt om man blir upphissad i masten för att laga ett trasigt fastlåst storfall, vilket förhindrar revning av storen.
Inte skoj alls vill jag lova, har ärligt talat aldrig varit så rädd i hela mitt liv, typ.

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 20:25:59
av isis91
Diskussionen är intressant, men inget som vi inte redan avhandlat under dem 9 atlantpassager eller tusentals kappseglingsmil vi avverkat mellan oss. Permanent installerade gångtåg, personliga selar, fästpunkter, epirb är bara några av dem åtgärder vi vidtagit. Om jag var intresserad av att diskutera detta ytterliggare hade jag startat en tråd om just vilka system som lämpar sig för säkerhet ombord på en cruisingbåt, förslagsvis på ett seglingsforum.

Är någon intresserad av att hjälpa mig med den tekniska biten?

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 20:29:05
av TomasL
Som sagt, avråder från detta.

Re: Larm vid man över bord

Postat: 16 november 2012, 21:07:13
av PeterH
Jag ställer frågan igen; vad kostar ett färdigt system? Har du en länk till en sådan produkt så att man kan läsa om hur den jobbar?