Sida 2 av 3
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 17:56:24
av netrunner
Att desarmera en bomb ska ju ta lite tid och kräva viss "coolnes" från den som gör det.
Till arduion finns det en LCD-sköld som man kan skriva tex med och som har 4 knappar.
Den som desarmerar bomben kan få tex 3 frågor: 12+7-5 = 15 och möjligheten att svara [sant] / [falsk] rätt på 2 av dom eller misslyckas.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 18:52:35
av Meduza
Tänk på att hornhögtalare ger ett rätt riktat ljud bara så att du behöver nog 2-3st för att täcka området om du ska sätta den på en pinne i mitten.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 19:00:38
av Micke_s
Du lär behöva en förstärkare till hornhögtalaren också
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 12 juli 2012, 21:22:15
av Nerre
Ett annat alternativ är ju att sätta en PMR-transceiver i bomben och låta den "ropa ut på radio". Då behöver väl iofs alla spelare ha en PMR-radio inställd på rätt frekvens (men de flesta som finns idag kan väl lyssna på en passningsfrekvens och då kan lagen köra inbördes kommunikation på en kanal och lyssna på bomben (och eventuellt övriga "spelkommandon") på en annan kanal.
Jag inbillar mig att det i alla fall blir mer CS-likt då?
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 13 juli 2012, 09:45:10
av Micke_s
Eller så dunkar du in två PMR radio så har du två frekvenser.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 13 juli 2012, 10:06:37
av hygren
Häftig idé med radio till alla spelare, men det blir nog lite senare, fokuserar på högtalarplattform samt bomb just nu.
Min bild av hur det ser ut:
Jag förstår vinsten med att ha dubbla högtalare, då kan man helt enkelt alltid sätta högtalaren mitt emellan bombplatserna. Räckvidden mellan bomb <=> plattform behöver inte vara mer än så att det täcker in bombplatserna.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 13 juli 2012, 13:42:43
av hygren
netrunner skrev:Att desarmera en bomb ska ju ta lite tid och kräva viss "coolnes" från den som gör det.
Till arduion finns det en LCD-sköld som man kan skriva tex med och som har 4 knappar.
Den som desarmerar bomben kan få tex 3 frågor: 12+7-5 = 15 och möjligheten att svara [sant] / [falsk] rätt på 2 av dom eller misslyckas.
Det här ska jag ta tillvara på, när man desarmerar måste det stjäla hela din fokus och andra får försvara dig, precis som i cs.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 13 juli 2012, 14:11:47
av Micke_s
Annars så två knappar och två lysdioder där man ska trycka till när det har blinkat till brevid knappen.
Excempel: gör man det rätt 5ggr så är den desarmerad, trycker man fel så får man börja om

Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 13 juli 2012, 15:34:14
av Meduza
En annan snygg sak skulle vara att man får trycka på en knapp varpå en RGB-lysdiod blinkar fram en serie med kanske fem olika färger (röd-blå-gul-grön-vit) tillexempel, och sedan har man 5st sladdar bredvid där man måste klippa i den ordningen lysdioden blinkade
Sekvensen visas bara en gång, trycker man på knappen igen får man en helt ny sekvens såvida man inte har börjat klippa några sladdar då den i stället bara börjar lysa rött.
Det skulle vara något som kräver all ens koncentration i kanske 10-15sek!
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 13 juli 2012, 20:17:53
av dar303
Jag märker att vi er många som tänkt lite för mycket på sånt här...

Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 14 juli 2012, 13:05:41
av Electricguy
Jag förstår inte vad alla har emot Arduino.. Det är en utveckligsplattform som alla andra..
Kul projekt btw!

Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 14 juli 2012, 18:17:07
av maDa
Sjukt kul idé!
Jag skulle nog satsat på att ha en separat, eller flera "utrops-stationer". Dvs. en radiomottagare, batteri, förstärkare och t.ex en hornhögtalare. Kan man placera dessa på bra platser som hörs ut över platsen. Alt. Jacka in i befintligt ljudsystem.
Arduino med någon Audio-shield, absolut enkelt och bra att komma igång med tycker jag. Visst kan man göra med PIC och AVR native, men du har en rejäl tröskel bara att initialisera processorn.
Jag gillar även idén med True/False knapparna och några matematiska frågor, får man verkligen koncentrera sig med kulorna flygandes runtom!
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 14 juli 2012, 19:26:10
av Electricguy
Om man vill pilla med radiolänkar som sänder seriellt kan jag rekommendera dessa moduler från Swech
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=614
Har ett par sånna själv och är mycket nöjd med dom. Det går att ställa in 32 olika kanaler på dom och funkar fint att koppla rakt till UARTen på Arduinon. Räckvidden är ca 200meter med dom medföljande antennerna och lite träd, fönster och annat trams ivägen.
Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 16 juli 2012, 18:44:31
av Adis
netrunner skrev:...tex 3 frågor: 12+7-5 = 15...
Det där skulle vara kul! En bomb som ingen lyckas desarmera, undrar hur förvånad man skulle bli

Re: Paintbollbomb a la Counter-Strike
Postat: 16 juli 2012, 19:06:46
av Electricguy