Nu har AVR-en kommit från tyskland, färdigprogrammerad och allt. Nu väntar jag bara in IR-mottagaren, sen kan jag löda till min IR-mottagare. Sen behöver jag aldrig mer resa mig från TV-soffan!!!
ett alternativ kan även vara att använda kretsar från holtek t.ex HT12A , HT12E. behövs väldigt lite kringkomponenter för o slänga ihop en sändare o en mottagare
har själv använt dessa till ett projekt , o det funka kanonbra
där finns en del aplikationsexempel på tillverkarens sida. tyvärr hinner jag inte slänga ihopa ngt schema nu, men det skulle behövas väldigt lite komponenter för o få det o fungera!
Nu har jag monterat ihop alla komponenter på mitt labbkort. Och allt fungerar vid första testet!
Nu återstår att etsa mitt första kretskort! Har dock en fundering kring detta. Upphovsmannen till den krets jag nu har byggt har skrivit till mig att jag ska försöka placera C1 i IC-hållaren. Jag förstår inte riktigt hur... Ska jag löda på den mellan benen inne i själva hålrummet i IC-hållaren? Eller ska jag sätta den på baksidan av kretskortet? Tror att detta kallas för "decoupling capacitor". Hur löser man en sådan snyggast? Någon som har en bild så att jag kan få lite inspiratioin?
Eftersom C1 är en avkopplingskondensator ska man försöka montera den så nära kretsen som möjligt. Om jag vore du skulle jag montera den brevid kretsen istället, i ett hål nära ben 8 på uC:n, det tycker jag är bättre än att försöka fippla fast den i IC-sockeln.
Kondensatorn ska alltså monteras mellan ben 8 och ben 4, så nära kretsen som möjligt.