Sida 2 av 2
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 19:41:07
av Fattigshejk
Saken är den att min lärare valde ut detta schemat för mig som jag sedan skulle göra klart med värden, även om det nu kan bli mycket problem med ljudet så skulle jag gärna uppskatta hjälp med att ta reda på vilka värden jag borde ha.
Ska förövrigt bara vara ett Uut i schemat, vid RL. Sorry.
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 19:59:11
av TomasL
Vilken linje och vilket år, allt står i din lärobok, sannolikt har läraren också gått igenom detta under lektion.
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 20:03:24
av Fattigshejk
Gör detta som ett projketarbete så nej, ingen lektion lär mig detta. Skriver om gainclone och ska jämföra den med detta schemat som jag gör just nu.
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 20:18:33
av TomasL
Vilken årskurs och vilken linje.
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 20:25:56
av Fattigshejk
3:an, en linje som inte involverar el-lära.
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 20:31:56
av prototypen
Lånat ur en annan tråd.
http://sound.westhost.com/project57.htm
Titta på figur 3
Protte
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 21:00:01
av Fattigshejk
Icecap skrev:Jag tror inte att du har tänkt till riktigt ordentligt här...
56W i 8 ohm ger att det att Uut ska klara att svänga 21,17V "åt varje håll" i effektivvärde. Då man brukar räkna med sinus ska toppspänningen alltså svänga minst 1,42 gångar detta värde och då fortfarande "åt båda håll" och det ger att UC ska vara minst 60V.
Och då R3 och RL blir en spänningsdelare måste RL vara mycket låg för att orka dra upp spänningen nog. Detta ger enorma strömmar och fruktansvärda förlustar - och det vill du inte!
Med den effekt ska du välja en helt annan koppling!
Är det fortfarande fel ifall det bara är en Uut som det egentligen skulle vara?
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 21:35:09
av Fattigshejk
Skulle vara tacksam om någon ge mig värden att använda till schemat som har endast 1 Uut. Har stora problem med att räkna ut...
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 22:41:01
av tompa74
Vilken del av uträkningen är det du inte fattar? Lyckas ingen här förklara för dig var du tänker
fel eller rätt så ska du få svaren utav mig, förutsatt att du verkligen försöker förstå
såklart, deal?
/ Tompa
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 22:53:30
av Fattigshejk
Jag har svårt för att förstå hur jag ska få fram värdena jag ska använda mig av. Jag är öppen för förklaringar
Re: Hjälp med schema
Postat: 24 maj 2012, 23:48:54
av TomasL
För det första fattar jag inte varför du väljer ett projektarbete inom ett område du inte har en blekaste susning om, varför inte ett som ligger närmare din kurs/linje.
För det andra, meningen med ett projektarbete är ju att du skall göra jobbet, vad du vill är att få allt serverat på ett silverfat.
För det tredje, det finns mängder av böcker på närmaste bibliotek om just grundläggande elektronik, som en liten "hint" leta efter GE-stegets egenskaper och transistorns fyrpolsekvaktioner.