Sida 2 av 2
Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 22 maj 2012, 18:50:45
av Andy
Fel, det var Smith. Lucas uppfann kortslutningen och glappkontakten!

Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 22 maj 2012, 22:05:30
av ronnylov
Nu har jag tagit av höljet på mitt relä. Se bilder.
Jag undrar vilka värden den där kondensatorn kan tänkas ha?
relä4.jpg
relä5.jpg
Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 22 maj 2012, 22:45:25
av Glenn
Nu var dte ju 10 år sen, men jag kan tänka mrej att det såg likadant ut i mitt relä på XT'n, testa att ersätta kondingen med en lagom stor, typ 100uF eller nåt, blinkar det då men fel hastighet får du labba lite
Jag tror det var så jag gjorde

Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 22 maj 2012, 22:52:11
av PeterH
Hittade denna sida vid en sökning på "marcom 5840"
http://www.city-data.com/forum/motorcyc ... lay-2.html Ser ut att kunna funka med 1000uF/16V
Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 23 maj 2012, 01:56:48
av hejhopp
ronnylov skrev:...
Du har kollat så kontaktytorna inte har oxiderat?
Ser ut att kunna funka med 1000uF/16V
Med snabbare blinktakt så en lite större kanske är bättre.
Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 23 maj 2012, 07:52:38
av ronnylov
Jag har inte kollat kontaktytor. Får väl göra det.
Hur ska man tolka märkningen förresten?
85 c/m gissar jag är blinkhastigheten (slutningar per minut eller något sådant).
23Wx2+3,4(4W) och 21Wx2+3,4(4)W
Kan det vara två stycken 23W eller 21W blinkglödlampor samt en indikatorlampa på 3,4W eller 4 W?
Eller möjligen att man har 23W blinklampor framåt och 21W bakåt, fast å andra sidan lyser inte alla samtidigt (har ingen varningsblinkers). Lamporna har jag inte tänkt byta, utan är mer nyfiken på hur man ska läsa det.
Jag är inte ens helt säker på att det är relät som är trasigt. Det skulle också kunna vara blinkersreglaget.
Jag får väl plocka fram multimetern, koppla in relät och mäta lite.
Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 23 maj 2012, 18:09:34
av Variosboy
För att testa reglaget gör du helt enkelt som så att du sätter en bygel där relät satt, då ska blinkerslamporna på respektive sida lysa med fast sken när du för spaken åt ena eller andra hållet. Gör dom det är reläet boven.
Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 23 maj 2012, 18:16:18
av hejhopp
ronnylov skrev:85 c/m gissar jag är blinkhastigheten (slutningar per minut eller något sådant).
Tror det ja men då måste belastningen va rätt, högre belastning så blinkar det snabbare och går en blinkerslampa sönder så blinkar det inte alls utan då har du "fast blinkande sken" på den lampa som är hel
23Wx2+3,4(4W) och 21Wx2+3,4(4)W
Kan det vara två stycken 23W eller 21W blinkglödlampor samt en indikatorlampa på 3,4W eller 4 W?
Eller möjligen att man har 23W blinklampor framåt och 21W bakåt, fast å andra sidan lyser inte alla samtidigt (har ingen varningsblinkers). Lamporna har jag inte tänkt byta, utan är mer nyfiken på hur man ska läsa det.
Det är 2 skilda specifikationer och är den belastning relä't ska ha under drift.
Jag är inte ens helt säker på att det är relät som är trasigt. Det skulle också kunna vara blinkersreglaget.
Jag får väl plocka fram multimetern, koppla in relät och mäta lite.
Relä't kan du funktionstesta om du kopplar det direkt mot batteriet med en lämplig glödlampa.
Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 25 maj 2012, 01:34:09
av hejhopp
Sist jag kollade på detta relät va det 2-stift och märkt 23w, kanske funkar som ersättning.
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... ela-43134/
Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 11 juni 2012, 13:23:52
av ronnylov
Det var kondensatorn i reläet som behövde bytas ut. Först testade jag att kortsluta reläet och då lyste blinkerslamporna hela tiden, det var alltså inget fel på blinkersreglaget. Sedan kopplade jag in reläet för att se vad som händer och konstaterar att det "drar" till det läget där strömmen är för låg att tända lamporna. Det är tydligen två motverkande reläspolar i serie varav den ena spolen har betydligt tunnare tråd och är seriekopplad med motståndet och kondensatorn. När kondensatorn laddas upp minskar strömmen i den seriekopplade lindningen och så smånigom "släpper" reläet till andra läget där den seriekopplade spolen/motståndet/kondensatorn antagligen laddas ur samtidigt som blinkerslamporna lyser. Sedan på något sätt växlar det tillbaka och lamporna släcks o.s.v.
Hursomhelst jag provade koppla in en 470 uF kondensator istället för den som satt där från början men då blinkade det på tok för snabbt. Med 4 stycken parallellkopplade 470 uF börjar det bli acceptabelt om än något snabbt kanske då det knappt hann bli svart innan det började tändas igen. Så min plan är att sätta 7 stycken 470 uF parallellt (har ingen 3300 uF kondensator hemma) så bör det fungera bra. Antagligen kan jag få in 3 stycken inuti höljet, sedan får jag väl ra ut ett par trådar och göra ett litet kondesatorpaket som påhäng utanpå. Antagligen enklare att byta ut hela reläet men det är lite skoj att laga det istället även om det blir lite ghetto-mod över det hela...
Finns det någon standard på hur snabbt det ska blinka, och hur lång tid det ska lysa och vara mörkt i blinkcykeln? Jag menar så att de inte börjar klaga hos bilprovningen. Jag kan lätt mäta upp blinkhastigheten genom att videofilma lamporna och räkna hur många bildrutor en blinkcykel är (har en kamera som kan filma 50 bilder per sekund). Funkar väl med vanligt tidtagarur också om jag tar tid på 10 blinkningar och delar tiden på 10, inverterar så får jag fram frekvensen.
Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 11 juni 2012, 14:29:04
av Niklas-k
Vore det inte bättre att slakta hela innandömet och bygga ett kretskort med diskreta komponenter. Finns lite scheman här:
http://www.techlib.com/electronics/flasher.html. Lär gå bygga ganska smått och få plats. Den med mosfet(de har glömt rita in lasten) behöver du knappast kylfläns heller.
Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 11 juni 2012, 15:18:46
av Glenn
ronnylov: haha, jag sa ju det, precis samma fel som på mitt, jag lade kondingen utanpå med lim..
Ja, det finns en standard, det får inte vara för snabbt eller för långsamt, men jag minns inte exakt vad den ska vara, det kan säkert bilprovningen svara på.
Jag vet faktiskt folk som fått nerslag på "felaktig blinkfrekvens", oftast när man bytt blinkers utan att bry sej om att watttalet är samma.
Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 11 juni 2012, 15:44:58
av ronnylov
En googlesökning gav mig svar på blinkfrekvensen:
http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... (lagligt-)
65 § Körriktningsvisare skall avge blinkande ljus med en blinkfrekvens av 90 ± 30 blinkningar per minut.
Då är det ju bara att finjustera!
Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 11 juni 2012, 20:01:27
av PeterH
Så mycket "finjustering" är det kanske inte med ett område på 60-120 blinkningar per minut, det ger ju så stor skillnad som 1-2 blink per sekund!

Re: Blinkersrelä till motorcykel Nonda NX-650 1990
Postat: 11 juni 2012, 21:32:46
av ronnylov
Skönt med lite felmarginaler. Lätt att kolla i alla fall, ta tid en minut och räkna hur många blink det blir. Dessutom kan man ju försöka få det så nära 90/minut man kan, är man perfektionist så är man.