Sida 2 av 3
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 12:26:02
av Nerre
Bara för att vara säker på att du gjorde rätt: När du mätte spänningen över kondingarna i AC-läge, satt de kvar i nätdelen med nätdelen påslagen? Eller mätte du efter att du tagit loss dem? (0 V på 200 mV-läget skulle innebära ett rippel på mindre än 1 mV och det låter inte så sannolikt.)
Du ska INTE mäta över lossade kondingar, du skall mäta över dem när de är "i drift", för att se hur mycket spänningen över dem varierar (det är ripplet). Mäter du i DC kommer du inte att hinna se ripplet (eftersom det är så pass hög frekvens), mäter du i AC så kommer du bara att mäta ripplet (vilket är det intressanta) men inte själva arbetsspänningen.
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 12:42:13
av led-zep
Provat ELFA men utan resultat, får leta vidare.
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 12:45:00
av led-zep
Jag mätte dom lösa, de va så jag trodde jag skulle göra haha. får göra en ny mätning när dom är på plats igen.
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 12:46:43
av psynoise
Kolla närmare på Jamicon LPW103M2AQ70VMW art.nr 67-545-84 hos ELFA.
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 13:03:01
av led-zep
Tack! 10000uF blir ju 10mF!
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 13:11:41
av psynoise
Glöm inte kolla de mekaniska måtten också då aluminium elektrolytkondensatorer blivit allt mindre genom åren.
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 13:13:39
av Nerre
Ja, det är lite besvärligt att nästan alla ersättare man hittar när man letar är för små...:)
Ok, om yttermåtten är mindre gör det ju inget, problemet är att hitta grejer med rätt benavstånd...
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 18:40:46
av kimmen
Nerre skrev:Bara för att vara säker på att du gjorde rätt: När du mätte spänningen över kondingarna i AC-läge, satt de kvar i nätdelen med nätdelen påslagen? Eller mätte du efter att du tagit loss dem? (0 V på 200 mV-läget skulle innebära ett rippel på mindre än 1 mV och det låter inte så sannolikt.)
Nu var det ju inte det, men värt att tänka på är att många billiga multimetrar bara använder en halvvågslikriktare utan AC-koppling på AC-området. Som exempel ger då ett 9V-batteri utslaget 20 V kopplat åt ena hållet eller 0 V kopplad åt andra hållet på AC-området. Eller i det här fallet skulle utslaget kunna bli c:a 150 V på en 70 V DC-matning åt ena hållet. Åt andra hållet skulle utslaget bli 0 V, oavsett mängden rippel!
Förutom det finns det minst tre andra vanliga sätt, t.ex. AC-koppling med halvvågslikriktare, AC-koppling med helvågslikriktare och AC-koppling med RMS-detektor. För sinus utan DC-offset visar alla sorterna lika, men för andra vågformer blir det olika.
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 20:36:28
av led-zep
Då har jag mätt igen när den är i drift.
C19: 21,5V AC läge
C18: Någon mV AC läge
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 21:13:33
av Nerre
Låter med andra ord som C19 är död.
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 21:25:31
av led-zep
Tack för all hjälp! Då tar jag och beställer 2 st nya 100 voltare och även motstånden som gått varma.
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 22:09:20
av led-zep
Vad är bäst? metallfilms eller metalloxidskiktsmotstånd?
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 22:21:06
av psynoise
R40 och R41 fungerar nog närmst som urladdning till glättringskondensatorerna. Dessa är nog inte särskilt kritiska, välj det som är billigast om minst 2 W.
Re: Felsök substeg
Postat: 10 maj 2012, 23:59:19
av MiaM
Mät på motstånden, om de är hela så är de hela även om de är missfärgade. Även om de bara kostar ett par kronor att köpa så lär risken att de pajar inte vara större nu än när de var nya om de fortfarande har rätt värde.
*gissar*
Re: Felsök substeg
Postat: 11 maj 2012, 10:24:32
av SM7CZR
SM7CZR skrev:
Kontrollera även likriktarbryggan och de båda elektrolyterna C18 & C19 om det är stor skillnad på de båda spänningsvärdena.
Hur var det egentligen med likriktarbryggan? Var alla fyra dioderna OK där?