Schema till Josty kit labb-aggregat NT300-5

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Schema till Josty kit labb-aggregat NT300-5.

Inlägg av hcb »

1986 bör det inte ha funnits annat än pankromatisk sv/v film, så blått och gult borde vara korrekt återgivna.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

MiaM skrev:Hej!

Nu är jag i stugan. Jag kollar i katalogen Josty Kit 1986/87, där heter motsvarande nätagg NT300 utan något suffix men ser ut att vara precis ditt nätagg sånär som på att det finns bara en uppsättning av sluttrissa + drivtrissa, det högra paret (sett från din komponentvy) ser ut att saknas. I texten står att man kan bygga ut nätagget till dubbel strömstyrka, så det är väl vad som skett med ditt nätagg.

Kanske inte hjälper så mycket, men det är iaf nån slags hint om vilken tidsålder på scheman som kan vara bra att leta efter.

Fotot i katalogen är tyvärr svartvitt men det är såpass bra att man kan se skillnad på vilka ringar som är mörkare respektive ljusare på flera av motstånden, så det går kanske att gissa lite på värdena. (Tyvärr så vet man ju inte vilken svartvit filmtyp som använts, d.v.s. om t.ex. blå är ljusare än röd eller om röd är ljusare än blå o.s.v. - nån som har koll på foto och tryck från den tidsåldern kan kanske säga nåt mer om vad som var vanligt. Det borde gå att jämföra bilden med ditt nätagg och jämföra gråskalor på bilden med färgerna på de icke-brända motstånden på ditt agg).

Jag ska försöka göra nån slags uppriggning med nån scanner här, eller i värsta fall ta kort på katalogsidan med kamera.

Tekniska data specas iaf till
In 12-24V AC 1-5A
Ut 0-25,6V 0-2,56A (5,12A)
Rippel 1mV

Värdelöst vetande: priset var 169:50 för byggsatsen (exkl ena paret effekttrissor) då det begav sig :)

På bilden så är det trimpottar för det som är utskarvat på ditt agg.

De skriver också "reglering kan ske med potentiometer eller dataport" - det kanske betyder att nätagget är byggt så att man ställer referenserna genom att mata in en likspänningsnivå. En mikrokontroller med två dac'ar kan vara en skoj add-on om man vill kunna datorstyra laborationer :tumupp:

Allt talar för att det är rätt aggregat du hittat. :tumupp: Spänning och ström pottarna matas från (IC2) en LM78L05 med 5,0V så det stämmer säkert att man kan styra med en ”dataport”.
Jag ska försöka rita ett schema på hela kretsen, vid första anblicken förstår jag inte riktigt hur man mäter utströmmen (feedback) för regleringen men det klarnar väl så småningom.
Det ser skumt ut på folie layouten på minussidan, där någon lagat en bortbränd slinga med en bit 0,75mm2 kabel. Undrar om den har agerat shunt för ström mätningen? :humm:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nu har jag orkat rigga upp en scanner och scannat ur katalogen.
Hela delsidan:
NT300s.png
Förstoring av den del av kretskortet som verkar vara intressant:
NT300z.png
Jag tror att jag gör något fel när jag ändrar storleken på bilden. Dessutom borde jag nog köra nåt "av-tidningifieringsfilter" kanske?

På burken här så kör jag GIMP 2.7.5 (betaversion, för att jag är allergisk mot GIMP's tidigare femtioelvafönsterläge) och installerade bara "basic driver" till HP-scannern för att slippa få zillioner med program som HP vill ska starta med windows och som tjatar om allt möjligt och omöjliga man inte vill som t.ex. att köpa tillbehör i HP's webbshop eller liknande...

(Praktiska studier visar att om man scannar hela delen om nätagget i 4800DPI som sägs vara hårdvarumax för scannern så får man en 200MB stor PNG-fil och efter att GIMP swappat en kvart och börjat äta i stort sett allt minne som fanns så dödade jag GIMP, sen scannade jag med lägre DPI.)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag har skissat upp kretsen och (tror jag) förstått funktionen!? :)
Det visar sig att strömmätningen är tänkt att ske över en sträcka (shunt) av kopparfolien på kortet, den sträcka som brunnit upp och ersatts av en bit kabel (med betydligt större area) av någon i ett tidigare skede. Någon konstruktör trodde tydligen från början att 5,12A skulle passera smärtfritt genom en 2 mm bred och ca: 7 cm lång folieremsa på ett 1 mm glasfiberkort!? :D
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Hmm.Om man tittar i databladet för CA3240 finns ett exempel på hur ett nätagg kan byggas.Visserligen med en annan referens,men kanske kan vara kul att jämföra med ändå.
Undrar om det inte ska sitta ett "yttre" effektmotstånd för strömmen.
nätagg.jpg
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Nej, inget yttre motstånd vad jag kan förstå.
På bilderna syns att man trotts möjligheten att dra en bred minusledning till utgången längst ner till höger har man valt att splitta upp till en separat slinga som man sedan mäter över med op’n. Minusslingan går längs med och förbi flera punkter som också är ”minus” i stället för att utgöra en större gemensam yta.
Rolf Zetterberg

Gick tillbaka till MiaM:s bilder och där syns det faktiskt en stor båge.Jaha ja.Någon får väl räkna på det där.
Hur ser resten ut?Har du ritat upp det?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En grov kladd på valda delar, bl a runt op'n men en komplett kommer när andan faller på. :)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Så här skulle det se ut om man inte behövde en "shunt", det hade inte brunnit lika lätt. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Den bytta shunten förklarar ju varför resten av grejerna gått sönder.

Med tanke på den där klena shunten (som dessutom verkar vara samma oavsett om man har en eller två uppsättningar utgångstrissor) så är det nog en bra idé att gå igenom hela konstruktionen och mest använda den som ett "koncept" att utveckla, eller vad man ska säga. Det är ju rätt trevligt att ha det mesta på ett färdigt acceptabelt kretskort även om man ändrar på mycket.

Men, har det gått att gissa några motståndsvärden från den tyvärr svartvita bilden jag la in?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Japp, shunten (V2.0) har säkert ett betydligt högre max strömvärde än folien (V1.0)! :D
Jag funderar på att ersätta kabeln med ett tjockfilms motstånd 0,05 R som jag har några liggande för att se vart det leder. Jag ska först kolla transistorer och IC's så att de är hela.
Med en UV lampa tror jag att jag nu identifierat de brända motstånden, man får en speciell ton på resterna av färgringarna som gör att man kan jämföra med UV ljuset mot oskadade motstånd av samma typ. :tumupp: R2A=470R och R3 och R5=1k vilket ser rimligt ok ut i kretsen.

Tack alla så här långt, :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Rolf Zetterberg skrev:Hmm.Om man tittar i databladet för CA3240 finns ett exempel på hur ett nätagg kan byggas.Visserligen med en annan referens,men kanske kan vara kul att jämföra med ändå.
Undrar om det inte ska sitta ett "yttre" effektmotstånd för strömmen.
nätagg.jpg

Strömmätningen sitter längst ner till höger, MÅSTE inte mätas på plusledningen. Enklare att få signal till en OP som matas från GND.

1 ohm, 1 watt blir väldigt varm med mer än 1 A ström.

Protte
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Med reservation för ev. hjärnsläpp så kommer här ett schema.
Jag har inte tagit med likriktardioder och filterkond.
Kretsen fungerar inte i simmulatorn.
Rolf Zetterberg

Om vi tar spänningen först och väntar lite med andra saker,så är förhållandet mellan R7 och R8 fel.Som det är nu kommer det inte att bli mer än ca 7-8V ut.R7 skall vara nästan 5ggr större om man vill få runt 25V ut(och har 5V referens).
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det stämmer jag har gett R7 fel värde, det ska vara 47 k inte 4,7k. :oops:

Med R7 47k är (OP'n pin 1) 15,7 till 33V beroende av RV1. (RV 2 & RV 3 i mittposition) basarna på Q3 & Q4 har då 0,51 till 1,04V. Utspänningen (J1-J2) har samtidigt 0,15 till 0,64V.

Obs komponenterna är inte namngivna efter samma system som på kortet.
Skriv svar