Göra om en 12V 1.6A Adapter från AC till DC?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Finns många färdiga aggregat som ger 4,5A 12V. Tror att det blir billigare än att bygga själv. NordicPower har ett väldigt trevligt aggregat som dessutom är billigt som ger 4,5A 12V är litet och bra på alla sätt och vis. Det rekomenderas starkt då det inte går bygga ett lika litet och billigt aggregat själv.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Andy skrev:Risken minskar ju något om fläkten drar 1,6A, men då är det en ganska stor fläkt! Spänningen ökar ju ändå med ca 1,414 ggr från AC över en brygga med en konding (minus dioderna förstås).
... och eftersom trafon inte blir större minskar även maxströmmen man kan ta ut till 1/1.414 = ca 0.7 gånger 1.6 A, eller ca 1.13 A.

Efter likriktning får Albrektson alltså ut ca 17 VDC, max 1.1 A, från sin trafo.

Arvid
albrektson

Strålande

Inlägg av albrektson »

Låter inte som något problem... Har hittat en ny adapter (inbyggd i foten på en idea-lampa - ser ut som en snygg silver-disc) som konverterar från 230V till 10V resp 12V växelström och ger närmare 4-5A. det hela löser sig nog rätt strålande skulle jag tro.

Men verkligen stort tack för alla svar! Blev ett rejält engagemang från många i den här frågan.

Fortsätt gärna prata om ni vill, jag lyssnar och lär rejält på min sida.

Best,
Albrektson
Skriv svar