Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?
Re: Erfarenheter av Hauppauge ImpactVCB,Video Capture board?
Vet inget om mixerborden, du får väl testa vad man kan göra med dem.
Hittade en liknande tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=58565
Hittade en liknande tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 13&t=58565
Om du absolut vill köra Y/C (S-video) så fungerar det antagligen hyggligt bra att ta Y-utgången i dub-uttaget och fixa impedansanpassningen (antingen en förstärkare som har 75 ohm ut, eller byta ingångsmotståndet på videokortet om det endast ska användas till din video) men använda kompositutgången som C-signal, eventuellt filtrerad genom en kondensator.freddenacka skrev:Här står det en hel del vettig info om just det jag efterlyser. Det krävs alltså frekvenz ändring på chroman.
OBS:
Standard-VHS (ej S-VHS) har så dålig upplösning att du har rejält avstånd frekvensmässigt mellan Y och C. Du vinner ingen bildkvalitet på att köra Y/C (S-video) istället för kompositvideo om capture-kortet inte har riktigt rutten uppdelning av komposit till Y och C.
Om du ska vinna något på dub-utgången så behöver du i princip ett specialkort som kan ta den där "dub"-signalen direkt som den är utan frekvenskonvertering.
Frekvenskonverteringen är för övrigt ungefär samma som i en radio, så folk som bygger radiogrejer själva är de som borde kunna hur sånt bäst görs, kanske. (Ja, annars kan man ju göra som det redan är gjort i alla VHS-spelare...)
Beroende på vad för krets du har på kortet så kan du alltid prova den där sourceforge-drivern för Windows som jag länkade till tidigare.ronnylov skrev:Frågan är om det där capturekortet klarar lossless capture? MPEG-2 och Windows Media Center tyder på BDA-drivare och dessa ger väl bara MPEG-2 ut tror jag. Jag hade det problemet med mitt capturekort när det kom nya drivrutiner så hade tillverkaren tagit bort de gamla hederliga WDM-drivarna. Som tur var hade jag de gamla drivrutinerna sparade på hårddisken så det löste sig.
WJ-MX10 verkar faktiskt vara just en videomixer. Jag ser dock ingen poäng att använda den, den lär i bästa fall inte fylla någon funktion och i sämsta fall försämra signalkvaliteten.freddenacka skrev:Jag fick med 2 st mixerbord med videon, kan de vara till nytta vid digitalisering?
Är en AG-a650 samt en wj-mx10.
AG-A650 verkar däremot vara en kontroller. Den verkar inte kopplas till videosignalen alls, utan används för att hålla reda på exakt var olika klipp ska göras. Tanken är att ha två spelare, antagligen ett band som källa som har tidkod inspelad, och så sköter denna burk kopiering av delsnuttar över till ett annat band enligt en "klipplista", alltså samma jobb som den som använde sax, tejp o.s.v. på den analoga filmens tid. Ingen idé att använda när du lika gärna kan digitalisera hela VHS-bandet och klippa bort oönskade delar med program i datorn.
Det är dock två kul burkar, perfekt för den som har en samlarmani på sånadär grejer.

Om du absolut vill ha Y/C (S-video) så är det nog enklast att ta ut signalerna strax före de blandas ihop till kompositvideo.freddenacka skrev:Verkar finnas de som har plockat ut chroman direkt från chromakortet och på så sätt löst frekvens problemet.
-
Tack för alla tips, jag får lugna mig lite och ta en sak i taget 
Här är ett första test med videograbbern från kjell med tillhörande program.
Testade virualvcr verkar bli bättre bild men jag fick inte hastigheten att fungera som den skall, filmen gick för långsamt.
Skall kontrollera inställningarna mer i morgon.
http://www.filecentral.se/filecentral/a ... 273a63965e

Här är ett första test med videograbbern från kjell med tillhörande program.
Testade virualvcr verkar bli bättre bild men jag fick inte hastigheten att fungera som den skall, filmen gick för långsamt.
Skall kontrollera inställningarna mer i morgon.
http://www.filecentral.se/filecentral/a ... 273a63965e
Jag använde ett BT848-kort, Soundblaster Audigy, VirtualDub och CinemaCraft Encoder (MPEG2) vid konvertering av gamla VHS.
Använde RGB24 capture, Encoda det som MPEG2 med interlace, för tappa så lite information som bara möjligt. Resultatet? Omöjligt att skilja från kameran tycker jag (i detta fallet en Canon Video8). Gjorde några försök med att de-interlacea, men insåg att jag tappa information och skärpa.
Använde RGB24 capture, Encoda det som MPEG2 med interlace, för tappa så lite information som bara möjligt. Resultatet? Omöjligt att skilja från kameran tycker jag (i detta fallet en Canon Video8). Gjorde några försök med att de-interlacea, men insåg att jag tappa information och skärpa.
YUY2 är oftast ett bättre val vid capture än RGB. MPEG-2 använder YV12 men capturekortet använder oftast YUY2. Det blir mindre kvalitetsförluster vid omvandling från YUY2 till YV12 jämfört med RGB till YV12. Väljer man RGB kan det alltså först ske en omvandling från YUY2 till RGB och sedan när man gör DVD omvandlas det från RGB till YV12, en onödig extra omvandling alltså.
Själv tycker jag alltså att capture i YUY2 format till avi med en lossless codec såsom Hyffyuv utan någon onödig konvertering till RGB är ett bra val.
Använd aldrig deinterlace vid capture. Detta kan man göra senare om det behövs när man gör efterarbetet på datorn.
Capture direkt till MPEG-2 är heller inget jag skulle rekommendera. Att komprimera i realtid till MPEG-2 samtidigt som capture pågår kräver mycket datorkraft. Man får då ofta kompromissa med kvaliteten i MPEG-2 encodern för att det ska orka med. Man får alltså sämre kvalitet jämfört med lossless capture där man sedan i efterhand låter datorn göra konvertering i lugn och ro utan krav på att det måste ske i realtid. Dessutom om man vill använda brusreducerande filter så fungerar det bättre att göra detta innan man konverterar till MPEG-2 eller andra format med icke förlustfri komprimering. Men om MPEG-2 är det enda som fungerar med capturekortet så se åtminstone till att använda maximal bitrate för att få så lite förluster som möjligt.
Jag tog en snabbtitt på "Nile city.mpg". Den verkar vara avflätad, alltså att deinterlace har gjorts. Om man ska skapa DVD av det hela skulle jag behålla interlacingen. Eller jag skulle ändå behålla interlacingen när jag arkiverar den digitala råfilen och sedan kan man göra deinterlace på en kopia av den om man vill ha en "datorversion". Ett annat problem är fladdrigheten i sidled. Detta är ett problem som tidbasskorrektion kan fixa, och då gärna direkt i videobandspelaren med så kallad "line TBC". Jag länkade tidigare till doom9 forumet där de labbar med mjukvaru-TBC och hackade drivrutiner för detta. Är videobandet en kopia på ett annat videoband kan tyvärr inte en hårdvaru-TBC fixa problemet får då kan "fladdrigheten" finnas redan i inspelningen. I viss mån kan man även bättra på det med finjustering av tracking i videobandspelaren.
Det var också en del färgbrus. Detta kan man fixa med filter i datorn. Kan också vara idé att göra en rengöring av videobandspelaren men använd då för guds skull inte "rengöringsband" då de kan göra mer skada än nytta. Helst ska man köra med särskilda sämskskinnstops doppade i sprit att rengöra videohuvudena med. Fast smutsiga videohuvuden brukar mer visa sig som horisontella störningar. vita streck och sådant.
Angående deinterlace så verkar denna video ha använd "blend deinterlace" vilket är den sämsta metoden. Detta visar sig som dubbelkonturer vid rörelser. Stäng av all deinterlacing vid capture och använd smartare metoder för detta vid efterarbetet om det blir aktuellt. Nu är denna videon omöjlig att fixa till eftersom den förstörts med "blend interlace" så jag rekommenderar ny capture utan deinterlacing.
Jag tog mig också en titt på nivåerna. Det verkar som svartnivån ligger på 0 istället för 16 och vitnivån ligger på 255 istället för 235 så kontrastinställningen är för hög eller så sker det någon konvertering RGB till YV12 på felaktigt sätt, t.ex. om man ställt in "PC-levels".
Se bifogad bild där jag använt histogram() i avisynth för att få visning av nivåerna (efter att klippt bort svarta kanter som inte hör till själva bilden eftersom det är nivåerna i bilden som är intressant, inte i kanterna). På bilden syns också dubbelkonturen runt armen som sträcks fram (blend deinterlace orsakar detta). Hjälmarna är "för vita" och byxorna "för svarta". I grafen till höger ska nivåerna vara inom det svarta fältet. När det går ut i det ljusbruna så är det "svartare än svart" eller "vitare än vitt" och när det sedan konverteras till RGB för visning på skärmen så klipps allt i det bruna bort och blir helsvart eller helvitt. I och för sig kan man konvertera till RGB med "PC-levels" men detta är inte vad DVD-spelare gör vid uppspelning på TV-apparat.
Efter att fixat nivåerna med funktionen SmoothLevels(preset="pc2tv") i avisynth: Nu är inte det vita hjälmarna lika utfrätt och man kan se mer mörka detaljer såsom text på skivstångstyngden.
Det förekommer fortfarande klippta vita områden som t.ex. när ficklampan lyser i kameran så nivåerna skulle kunna ha justerats ytterligare innan capture. Men nu kan man se gaffeltrucken i mörkret, den syntes nästan inte alls innan.
Här är mitt avisynth-script för att fixa nivåerna (har kommenterat bort crop och histogram för det användes bara för analysen):
Själv tycker jag alltså att capture i YUY2 format till avi med en lossless codec såsom Hyffyuv utan någon onödig konvertering till RGB är ett bra val.
Använd aldrig deinterlace vid capture. Detta kan man göra senare om det behövs när man gör efterarbetet på datorn.
Capture direkt till MPEG-2 är heller inget jag skulle rekommendera. Att komprimera i realtid till MPEG-2 samtidigt som capture pågår kräver mycket datorkraft. Man får då ofta kompromissa med kvaliteten i MPEG-2 encodern för att det ska orka med. Man får alltså sämre kvalitet jämfört med lossless capture där man sedan i efterhand låter datorn göra konvertering i lugn och ro utan krav på att det måste ske i realtid. Dessutom om man vill använda brusreducerande filter så fungerar det bättre att göra detta innan man konverterar till MPEG-2 eller andra format med icke förlustfri komprimering. Men om MPEG-2 är det enda som fungerar med capturekortet så se åtminstone till att använda maximal bitrate för att få så lite förluster som möjligt.
Jag tog en snabbtitt på "Nile city.mpg". Den verkar vara avflätad, alltså att deinterlace har gjorts. Om man ska skapa DVD av det hela skulle jag behålla interlacingen. Eller jag skulle ändå behålla interlacingen när jag arkiverar den digitala råfilen och sedan kan man göra deinterlace på en kopia av den om man vill ha en "datorversion". Ett annat problem är fladdrigheten i sidled. Detta är ett problem som tidbasskorrektion kan fixa, och då gärna direkt i videobandspelaren med så kallad "line TBC". Jag länkade tidigare till doom9 forumet där de labbar med mjukvaru-TBC och hackade drivrutiner för detta. Är videobandet en kopia på ett annat videoband kan tyvärr inte en hårdvaru-TBC fixa problemet får då kan "fladdrigheten" finnas redan i inspelningen. I viss mån kan man även bättra på det med finjustering av tracking i videobandspelaren.
Det var också en del färgbrus. Detta kan man fixa med filter i datorn. Kan också vara idé att göra en rengöring av videobandspelaren men använd då för guds skull inte "rengöringsband" då de kan göra mer skada än nytta. Helst ska man köra med särskilda sämskskinnstops doppade i sprit att rengöra videohuvudena med. Fast smutsiga videohuvuden brukar mer visa sig som horisontella störningar. vita streck och sådant.
Angående deinterlace så verkar denna video ha använd "blend deinterlace" vilket är den sämsta metoden. Detta visar sig som dubbelkonturer vid rörelser. Stäng av all deinterlacing vid capture och använd smartare metoder för detta vid efterarbetet om det blir aktuellt. Nu är denna videon omöjlig att fixa till eftersom den förstörts med "blend interlace" så jag rekommenderar ny capture utan deinterlacing.
Jag tog mig också en titt på nivåerna. Det verkar som svartnivån ligger på 0 istället för 16 och vitnivån ligger på 255 istället för 235 så kontrastinställningen är för hög eller så sker det någon konvertering RGB till YV12 på felaktigt sätt, t.ex. om man ställt in "PC-levels".
Se bifogad bild där jag använt histogram() i avisynth för att få visning av nivåerna (efter att klippt bort svarta kanter som inte hör till själva bilden eftersom det är nivåerna i bilden som är intressant, inte i kanterna). På bilden syns också dubbelkonturen runt armen som sträcks fram (blend deinterlace orsakar detta). Hjälmarna är "för vita" och byxorna "för svarta". I grafen till höger ska nivåerna vara inom det svarta fältet. När det går ut i det ljusbruna så är det "svartare än svart" eller "vitare än vitt" och när det sedan konverteras till RGB för visning på skärmen så klipps allt i det bruna bort och blir helsvart eller helvitt. I och för sig kan man konvertera till RGB med "PC-levels" men detta är inte vad DVD-spelare gör vid uppspelning på TV-apparat.
Efter att fixat nivåerna med funktionen SmoothLevels(preset="pc2tv") i avisynth: Nu är inte det vita hjälmarna lika utfrätt och man kan se mer mörka detaljer såsom text på skivstångstyngden.
Det förekommer fortfarande klippta vita områden som t.ex. när ficklampan lyser i kameran så nivåerna skulle kunna ha justerats ytterligare innan capture. Men nu kan man se gaffeltrucken i mörkret, den syntes nästan inte alls innan.
Här är mitt avisynth-script för att fixa nivåerna (har kommenterat bort crop och histogram för det användes bara för analysen):
Kod: Markera allt
LoadCPlugin("C:\Program\AviSynth 2.5\plugins\ffms2.dll")
LoadPlugin("C:\Program\AviSynth 2.5\plugins\SmoothAdjust.dll")
Import("C:\Program\AviSynth 2.5\plugins\FFMS2.avsi")
FFmpegSource2("Nile city.mpg")
#Crop(16,8,688,560)
SmoothLevels(preset="pc2tv")
#Histogram()
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Intressanta saker ni skriver.
Tidbasrättning kan göra filmen mycket bättre, men det finns vissa
videobandspelare som har svårt att trigga på rätt ställe på bilden då,
så bilden hoppar upp och ner ungefär en bildpunkt. Men det beror väl på
hur det är inspelat, och vilken video man spelar in / spelar på.
Annars kan det vara väldigt bra.
Tidbasrättning kan göra filmen mycket bättre, men det finns vissa
videobandspelare som har svårt att trigga på rätt ställe på bilden då,
så bilden hoppar upp och ner ungefär en bildpunkt. Men det beror väl på
hur det är inspelat, och vilken video man spelar in / spelar på.
Annars kan det vara väldigt bra.
BJ: Det kan nog också vara en kombination av videobandspelaren och capturekortet för jag hade oftare problem med sådana vertikala hopp med mitt gamla ATi All-in-Wonder Radeon (helt värdelöst capturekort för övrigt) än med det Philips SAA7134 baserade kortet jag har nu. Videobandspelaren är densamma. Så det kan vara att capturekortet hade problem att trigga på rätt ställe. Jag har inte provat någon extern TBC (de externa lär vara bättre på att fixa till den vertikala synkningen och inbyggda TBC i videobandspelare är bättre på att fixa den horisontella synkningen).
Fast alla sådana där extra funktioner kan orsaka nya bildstörningar så det hela blir ändå en kompromiss hur man än gör. Det är inte ovanligt att TBC-funktionen i videobandspelaren automatiskt kombineras med brusreducering vilket kan göra bilden detaljfattigare istället och ofta kan man inte stänga av brusreduceringen utan att samtidigt stänga av TBC-funktionen. Blir lite tycke och smak vilka problem man störs mest av. Stabil men suddig bild eller skarp och fladdrig bild? Är det bra kvalitet på videobandet kan det alltså bli bättre med alla extrafunktioner avstängda. Ligger nog något i uttrycket "less is more"...
Fast alla sådana där extra funktioner kan orsaka nya bildstörningar så det hela blir ändå en kompromiss hur man än gör. Det är inte ovanligt att TBC-funktionen i videobandspelaren automatiskt kombineras med brusreducering vilket kan göra bilden detaljfattigare istället och ofta kan man inte stänga av brusreduceringen utan att samtidigt stänga av TBC-funktionen. Blir lite tycke och smak vilka problem man störs mest av. Stabil men suddig bild eller skarp och fladdrig bild? Är det bra kvalitet på videobandet kan det alltså bli bättre med alla extrafunktioner avstängda. Ligger nog något i uttrycket "less is more"...
Det tänkte jag inte på. Det kan vara kortet som triggar på fel ställe.
Det skulle jag behöva prova mer för att säga säkert.
Kortet är en del av Pinnacle studio deluxe, fast det kanske har kommit
nyare versioner av kortet. Programmet finns det i alla fall nyare versioner av.
Annars tycker jag att bilden är bra. Ljudet däremot, är inte så jättebra.
I alla fall inte på mitt kort.
Jag är lyckligt lottad och kan ha på TBC och "3D DNR" var för sig på videon.
Det skulle jag behöva prova mer för att säga säkert.
Kortet är en del av Pinnacle studio deluxe, fast det kanske har kommit
nyare versioner av kortet. Programmet finns det i alla fall nyare versioner av.
Annars tycker jag att bilden är bra. Ljudet däremot, är inte så jättebra.
I alla fall inte på mitt kort.
Jag är lyckligt lottad och kan ha på TBC och "3D DNR" var för sig på videon.
Det ser ut som en Panasonic redigeringsmaskin?
Dub-signal är som Y/C (S-VHS) men man tar ut croman med samma frekvens som på tejpen. I S-VHS signal görs en uppkonvertering till 4,43 MHz som är den normala cromafrekvensen i en TV.
Fördelen med det är att man inte försämrar signalen vid kopiering med en uppkonvertering i uppspelningsmaskinen och en nedkonvertering i inspelningsmaskinen.
Som du ser är det lite fler pinnar i dubkontakten än i en s-vhs kontakt. Det beror på att synkpulser ligger separerade så man får tänka på det också om man ska bygga ihop något.
Angående Hifi-ljud. Det har bra mätvärden och låter ganska bra, men man ska tänka på att det bra brusvärdet beror på att man fuskar till sig det med kompander-brusreducering. Det "äkta" signal/brusvärdet är betydligt sämre än 90 dB. Kan höras på t ex gles pianomusik eller andra snabba ljud, då hör man en "svans" av brus efter. Dessutom ligger det ett 50 Hz knatter i bakgrunden som är svårt att eliminera till 100%. Det räcker gott med 16 bitar att spela in hifiljudet.
Däremot är 24 bitar bra när man spelar in live eller i studio och behöver lite reserver för överraskningsljud innan man mixar ner till 16 bitar som duger fint till alla färdiga inspelningar.
Dub-signal är som Y/C (S-VHS) men man tar ut croman med samma frekvens som på tejpen. I S-VHS signal görs en uppkonvertering till 4,43 MHz som är den normala cromafrekvensen i en TV.
Fördelen med det är att man inte försämrar signalen vid kopiering med en uppkonvertering i uppspelningsmaskinen och en nedkonvertering i inspelningsmaskinen.
Som du ser är det lite fler pinnar i dubkontakten än i en s-vhs kontakt. Det beror på att synkpulser ligger separerade så man får tänka på det också om man ska bygga ihop något.
Angående Hifi-ljud. Det har bra mätvärden och låter ganska bra, men man ska tänka på att det bra brusvärdet beror på att man fuskar till sig det med kompander-brusreducering. Det "äkta" signal/brusvärdet är betydligt sämre än 90 dB. Kan höras på t ex gles pianomusik eller andra snabba ljud, då hör man en "svans" av brus efter. Dessutom ligger det ett 50 Hz knatter i bakgrunden som är svårt att eliminera till 100%. Det räcker gott med 16 bitar att spela in hifiljudet.
Däremot är 24 bitar bra när man spelar in live eller i studio och behöver lite reserver för överraskningsljud innan man mixar ner till 16 bitar som duger fint till alla färdiga inspelningar.
När jag tittar på nilecity-filmsnutten så ser jag att bilden fladdrar i sidled nedtill men verkar ligga stadigt upptill.
Mycket märkligt!
Intressant att ronnylov nämner att ett kort med (europeiska) Philips SAA7134 ger bättre bild än (amerikanska) ATi.
Vi är alltså två som säger ungefär samma sak med andra ord (om jag inte tolkar in saker som inte står förstås).
Jonyverse har helt rätt i att data för HIFI-VHS är imponerande men att det i praktiken inte låter riktigt så bra som data lovar. En tanke med de första HIFI-VHS-spelarna var att använda dem som ljudmaskiner, men det slog aldrig igenom antagligen delvis för att ljudet inte var sådär superbra trots allt. Den som inte ville använda vanliga kassettband och istället var beredd att välja nåt som inte passar överallt valde nog hellre att fortsätta köra på en hederlig rullbandspelare. Jag skulle tro att alla lite bättre rullbandspelare från t.ex. början av 70-talet lär utklassa HIFI-VHS. Enda riktiga poängen med att spela in enbart ljud på HIFI-VHS var väl att man fick åtta timmars kontinuerlig speltid med rätt bra ljud på ett enda band.
16 bitar lär med andra ord räcka fint. Däremot är det väl så att ett kort som faktiskt klarar t.ex. 24 bitar och 96kHz eller mer (på ADC och DAC) ofta generellt har bättre analog elektronik än kort som bara klarar max 16 bitar och 48kHz.
P.S. det här har jag officiellt inte sagt men just Nilecity kan man kanske få tag på i bättre kvalitet på tvivelaktiga platser utan att betala. Om man ändå har inspelningarna från TV då det begav sig så är det ju inte så att ytterligare en person får loss ett exemplar av programmen. Å andra sidan kanske Nilecity bara var ett exempel och det som egentligen ska digitaliseras inte lämpar sig att visa här
Mycket märkligt!
Intressant att ronnylov nämner att ett kort med (europeiska) Philips SAA7134 ger bättre bild än (amerikanska) ATi.
Vi är alltså två som säger ungefär samma sak med andra ord (om jag inte tolkar in saker som inte står förstås).

Jonyverse har helt rätt i att data för HIFI-VHS är imponerande men att det i praktiken inte låter riktigt så bra som data lovar. En tanke med de första HIFI-VHS-spelarna var att använda dem som ljudmaskiner, men det slog aldrig igenom antagligen delvis för att ljudet inte var sådär superbra trots allt. Den som inte ville använda vanliga kassettband och istället var beredd att välja nåt som inte passar överallt valde nog hellre att fortsätta köra på en hederlig rullbandspelare. Jag skulle tro att alla lite bättre rullbandspelare från t.ex. början av 70-talet lär utklassa HIFI-VHS. Enda riktiga poängen med att spela in enbart ljud på HIFI-VHS var väl att man fick åtta timmars kontinuerlig speltid med rätt bra ljud på ett enda band.
16 bitar lär med andra ord räcka fint. Däremot är det väl så att ett kort som faktiskt klarar t.ex. 24 bitar och 96kHz eller mer (på ADC och DAC) ofta generellt har bättre analog elektronik än kort som bara klarar max 16 bitar och 48kHz.
P.S. det här har jag officiellt inte sagt men just Nilecity kan man kanske få tag på i bättre kvalitet på tvivelaktiga platser utan att betala. Om man ändå har inspelningarna från TV då det begav sig så är det ju inte så att ytterligare en person får loss ett exemplar av programmen. Å andra sidan kanske Nilecity bara var ett exempel och det som egentligen ska digitaliseras inte lämpar sig att visa här

-
Precis stämmer alldeles utmärkt, Panasonic AG-6500. Jag har studerat kretsschemat i dag och det skulle gå bra att plocka ut chroma singnalen strax innan mixern men antar man får bygga ett utgångsteg så man kan anpassa gain och impedans?
Bilden på tv är inte speciellt fladrig och bättre färger så tror det är det värdelösa usb kortet som gör det.
Vad är deinterlacing?
Är brusnivåerna bättre i en rullbandspelare?
Bilden på tv är inte speciellt fladrig och bättre färger så tror det är det värdelösa usb kortet som gör det.
Vad är deinterlacing?
-
Nilecity var bara ett exempel, ska konvertera familjeband osv men stoppar inte dem i videon förens jag vet att den är ok.
Har köpt några rullar på myrorna för 5 kr st som jag labbar med
Vhs hifi låter bättre än kassettband och har otrolig speltid så använder den så.
Jag gillar inte digitalt
Har köpt några rullar på myrorna för 5 kr st som jag labbar med

Vhs hifi låter bättre än kassettband och har otrolig speltid så använder den så.
Jag gillar inte digitalt

Helt ok att ha hifi-video som kassettbandspelare. Det var så det var tänkt tror jag.
För många år sen byggde jag om en video till en radiostation för användning som referensbandare. Tidigare hade dom en rullbandspelare som gick långsammare än ett kassettband. Lång speltid - dåligt ljud, men med videon blev det med långplay, lång speltid - bra ljud. Altså helt ok att lyssna på färdiginspelad musik i, men om man spelar in livemusik som man sen ska gå vidare med kan problemen börja märkas. Hifi-vhs har ca 60 dB med brusreducering till 90 dB. Altså inga äkta 90 dB. Men det har nästan ingen rullbandare heller utan hjälp.
För många år sen byggde jag om en video till en radiostation för användning som referensbandare. Tidigare hade dom en rullbandspelare som gick långsammare än ett kassettband. Lång speltid - dåligt ljud, men med videon blev det med långplay, lång speltid - bra ljud. Altså helt ok att lyssna på färdiginspelad musik i, men om man spelar in livemusik som man sen ska gå vidare med kan problemen börja märkas. Hifi-vhs har ca 60 dB med brusreducering till 90 dB. Altså inga äkta 90 dB. Men det har nästan ingen rullbandare heller utan hjälp.
Enda fördelen med S-video är att man kan hantera en lumasignal som har en bandbredd högre än cromafrekvensen.
Det inträffar sällan på standard-VHS.
Det inträffar sällan på standard-VHS.
Videosignalen i en gammal bildrörs-TV ritas upp i ett "flätat" mönster där varannan linje hoppas över.freddenacka skrev:Precis stämmer alldeles utmärkt, Panasonic AG-6500. Jag har studerat kretsschemat i dag och det skulle gå bra att plocka ut chroma singnalen strax innan mixern men antar man får bygga ett utgångsteg så man kan anpassa gain och impedans?
Vad är deinterlacing?
Alltså först 288 linjer uppifrån och ner och sedan 288 linjer till uppifrån och ner i mellanrummen mellan de tidigare ritade linjerna.
Dessa två olika "halvbilder" på 288 linjer representerar olika tidpunkter, det är alltså 50 stycken sådana "halvbilder" per sekund.
Capturekortet fångar in 576 linjer 25 gånger per sekund. Är det filmat med videokamera så representeras alltså varannan horisontell linje
i bilden som capturekortet fångar in av olika tidpunkter som skiljer sig 1/50 s i tid. Om det då något rör sig horisontellt i bilden
så blir den randig när man ser den i datorn som visar alla 576 linjerna samtidigt.
När man spelar upp detta på en TV-apparat så ser det bra ut, får det är ju så en TV fungerar (eller fungerade en gång i tiden innan "platt-TV" kom).
Deinterlacing betyder avflätning, alltså olika metoder för att man ska slippa se ränderna i datorn.