Sieg SX3 CNC-konvertering
Re: Sieg SX3 CNC-konvertering
Mätning för att hitta centrum på axeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
27mm från kanten ska centrum vara.
Lite mätning och ett könsslag senare.
Börjar borra med ett litet borr för att inte borret ska vandra iväg.
3mm, 8mm och sedan 13mm borr.
Axelkoppling uppborrad till 20mm för att komma ned lite mer på axeln så att kopplingen får plats under taket.
Lite mätning och ett könsslag senare.
Börjar borra med ett litet borr för att inte borret ska vandra iväg.
3mm, 8mm och sedan 13mm borr.
Axelkoppling uppborrad till 20mm för att komma ned lite mer på axeln så att kopplingen får plats under taket.
Senast redigerad av JB 14 april 2012, 20:49:51, redigerad totalt 1 gång.
Så här ska motorn sitta.
Testkörning: http://www.youtube.com/watch?v=pWQOBEKWePE
Kugghjulet till den manuella matningen för ett himla liv, det bästa vore om man kunde koppla in och ur den på ett smidigt sätt.
Kugghjulet till den manuella matningen för ett himla liv, det bästa vore om man kunde koppla in och ur den på ett smidigt sätt.
Inkoppling av X och Y axlarna
Kablarna hade 6st ledare så 2st har jag sparat till gränslägesbrytare.
Kablarna hade 6st ledare så 2st har jag sparat till gränslägesbrytare.
Styrlådan som jag ska använda.
Snyggt jobb, men vad är det som låter/skallrar/skrapar i videon?
Ja det stämmer det är rattarna som skramlar, jag ska plocka bort "pinnarna" på vevarna så blir det lite bättre kanske, och mindre att fastna i 

Lite sugen på en X3'a jag med.. Anser du den duglig eller är det "Made in China" känsla? (Ja, jag vet att den faktiskt är just "Made in China") 

Ja den fungerar bra tycker jag, jag hade lite otur med spindeln, den verkade vara felmonterad så jag bytte till koniska rulllager istället.
De här små fräsarna går ju inte jämföra med en stor riktig verkstadsfräs men till mindre arbeten som inte kräver superprecision och om man inte har så bråttom så fungerar det utmärkt.
Jag älskar gängfunktionen där man kan byta håll på spindeln med ett knapptryck på handtaget.
Vidare bör man dra åt alla skruvar och tex på z-axelns trapetsmutter vara skruvarna bara 3-4mm längre än muttern och satt knappt fast, sådana här grejer gäller väl det mesta man köper ihopskruvat i kina.
De här små fräsarna går ju inte jämföra med en stor riktig verkstadsfräs men till mindre arbeten som inte kräver superprecision och om man inte har så bråttom så fungerar det utmärkt.
Jag älskar gängfunktionen där man kan byta håll på spindeln med ett knapptryck på handtaget.
Vidare bör man dra åt alla skruvar och tex på z-axelns trapetsmutter vara skruvarna bara 3-4mm längre än muttern och satt knappt fast, sådana här grejer gäller väl det mesta man köper ihopskruvat i kina.
Motorfäste till Z-motorn, körde lite halvautomat med fräsen, styrde X o Y med datorn och Z manuellt.
Borra lite hål i kåpan på rätt ställen.
Passar bra, men nu blev det lite problem, hur ska jag skruva åt axelkopplingen
Borra lite hål i kåpan på rätt ställen.
Passar bra, men nu blev det lite problem, hur ska jag skruva åt axelkopplingen

Fram med vinkelslipen 

Axelkopplingen fick flyttas ned ett par mm och sedan skruvade jag åt kopplingen (varning för kass bild) och lyfte upp den några mm så att plåten kunde smita in under.