Sida 2 av 2
Re: Hålla koll på UPS
Postat: 1 april 2012, 21:17:50
av DjAlbert
Ställverk?? För 1 kW ?? Nää du, en enkel reservkraftsomkopplare duger gott, även om den kostar några tusen.
Annars kan de ju gå att knåpa ihop nått av två kontaktorer med tvångsmanövrerade kontakter kopplade så dom förreglar varandra, och ett inverterelverk på 1 kW lr lite mer, för att ha marginal.
Välj ett inverterverk,då de ger ren,exakt sinusvåg ut och lämpar sig just för känslig elektronik. De flesta standardelverken som finns på marknaden ger bara fyrkantsvåg ut. Finns de som ger "nästan" sniusvåg men oftast kan elektronik vara känslig så den inte nöjer sig med denna "ungefärliga" sinusvåg.
Visst, du kan väl mata strömmen från elverket genom UPSen, ger ju viss driftsäkerhet om verket skulle hinna o stanna igen, men då lär du få dimensionera upp det så att det dels orkar med all last + laddningen i UPSen,och dels kan du ju vilja köra verket direkt mot utrustningen nån gång, och då lär du ändå vilja ha ett inverterverk.
Re: Hålla koll på UPS
Postat: 1 april 2012, 21:30:09
av BER
Är det en SFP för TX och en för RX ?
I så fall varför då? (nyfiken)
Re: Hålla koll på UPS
Postat: 1 april 2012, 21:33:45
av danielr112
Det är väl vanliga Singelmode D/U-WDM moduler. T ex som packetfron har på sina. 1 fiber för både upp och ner.
Re: Hålla koll på UPS
Postat: 1 april 2012, 21:36:30
av bigmac
Japp, det där är lite hemligt kopplat, vet faktiskt inte riktigt varför själv, men tanken är att den övre switchen snart skall utrustas med en 10G laser och funka som distributionsswitch och så byggs det på nedåt. så dom där dubbla sfp'erna, tja, dom va nog bara nått som låg hemma och skräpade. Den dubbla sfp'n i övre högra hörnet är den som går till kista, 18km ungefär, varav jag själv är skyldig till ungefär 600m, resten är felias fiber..... övriga sfper går till varje abbonent
Re: Hålla koll på UPS
Postat: 1 april 2012, 21:37:03
av bigmac
danielr112 skrev:Det är väl vanliga Singelmode D/U-WDM moduler. T ex som packetfron har på sina. 1 fiber för både upp och ner.
japp, dom som sitter i en klunga i nedre switchen är av den typen. Standardprylar.
Re: Hålla koll på UPS
Postat: 1 april 2012, 22:11:51
av BER
Då har man lärt sig något nytt... Tänkte inte på att det kunde finnas andra typer än SX,LX,ZX
Nu vet jag hur en BX SFP ser ut ...
Är det 4800-24G-SFP Switch på bilden?
Re: Hålla koll på UPS
Postat: 1 april 2012, 23:03:01
av ristomemo
DjAlbert skrev:. De flesta standardelverken som finns på marknaden ger bara fyrkantsvåg ut. Finns de som ger "nästan" sniusvåg men oftast kan elektronik vara känslig så den inte nöjer sig med denna "ungefärliga" sinusvåg.
De billigaste helmekaniska elverken utan inverterteknik borde väll ge sinus ifrån sig i alla fall. Dock är ju utfrekvensen helt beroende av motorns varvtal, och med mekanisk varvtalsreglering kan nog frekvensen pendla lite. Lika så utspäninngen. Dock ger ju billiga DC>AC omvandlare enbart fyrkant eller modifierad fyrkant. Vad är det för elverk som ger fyrkansvåg ut?
Re: Hålla koll på UPS
Postat: 1 april 2012, 23:11:22
av MiaM
OBS att det är rätt hårda krav på omkopplare mellan reservkraft och vanlig kraft. Det är jätteolagligt och livsfarligt att ha en koppling som har nån som helst risk att läcka ström mellan reservkraftintaget och vanliga elnätet. Tänk på att strömmen kan vara bruten just för att nån "elgubbe" ska jobba med elnätet. En tumregel är att du ska våga slicka på pinnarna på ena ingången på reservkraftomkopplaren samtidigt som du kör in ström på andra ingången
Om du funderar på ett reservkraftelverk som ändå måste startas för hand (t.ex. med snöre) så är det nog enklast att helt enkelt dra ur strömmen till UPS'en från vanliga vägguttaget och stoppa i kontakten i uttaget på (eller snarast skarvsladden till) reservaggregatet. Låt aggregatet stå inomhus i rumstemperatur när det inte används så är motorn troligtvis mer lättstartad än om den står ute i ett kallförråd på vintern.
Jag googlade lite på din UPS. Synd att den bara har en ingång från elnätet, om det varit dubbla så hade du sluppit reservkraftomkopplare.
Tyvärr hittade jag inte vilken batterispänning den har, men antar att det är 24V. Det är ju lätt att mäta/titta. Eftersom den klarar hot-swap av externa batteripackar så kanske det går bra att låta "bilmotor-reservkraftverk" ladda direkt mot batterierna. Nackdelen är att UPS'en kommer antagligen bli förvirrad med avseende på hur mycket laddning batterierna innehåller, och du kanske blir tvungen att justera laddningen så att det inte blir för hög spänning. OBS, ifall det är samma spänning på batterierna som på startmotorn för bilmotorn så kör INTE samma batterispänningssystem för både startmotor och UPS, då kommer batterispänningen att sjunka för mycket när startmotorn går varpå det blir ett kort avbrott på utspänningen. Troligast är väl ändå att det är 24V på UPS'en och 12V på bilmotorn varpå du ändå får komplettera med en 24V-generator. (Om man ska tro andra trådar kan iofs en bilgenerator ge rätt rejäl överspänning om man moddar regulatorn - laddningen av 12V-startbatteriet är ju inte så noga, den vill du nog ändå istället sköta via en 230V-driven laddare som kan vara konstant inkopplad. För att klara extremt långa avbrott behöver bilmotorns startbatteri få viss laddning när motorn kör eftersom tändsystem, bensinpump o.s.v. drar ström så enklast är att mata den 12V-laddaren från 230V-utgången på UPS'en)....
Fast en såndär UPS är säkert såpass dyr att man inte "törs" köra med extern laddare på batterinivån, eller?
Re: Hålla koll på UPS
Postat: 2 april 2012, 07:17:44
av danielr112
En såpass stor ups har i regel minst 72V. Om inte än mer.
Re: Hålla koll på UPS
Postat: 2 april 2012, 21:32:43
av MiaM
Re: Hålla koll på UPS
Postat: 2 april 2012, 22:25:57
av jalle_h
Jag skulle gissa på 48v med tanke på hur batterierna ser ut och är kopplade enligt bilden här:
http://www.apc.com/products/resource/in ... _sku=RBC12
Jag trixade en hel del med en mindre variant av motsvarande UPS (förutsatt nu att IBM UPS5000 motsvarar en APC Smart-UPS5000) nyligen. (Se tråd
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=57229) Den skickar mig mejl lydigt varje gång strömmen bryts eller vid något annat "event" jag konfigurerat den till m.h.a. PowerChute.
Utan att veta om det faktiskt fungerar, låter väl batteriladdning rätt smart. Men man lär väl tänka på att trycka in tillräckligt många ampere. Med 600W last så drog min UPS ca 17A i 48V. Det blir ju fyra stycken 12V-laddare som klarar att leverera 17A eller mer för att hålla kontinuerlig drift, vilket jag tycker låter rätt mycket. Alternativt en 48v-laddare, om det nu finns.
Varför får switcharna inte gå ner efter några timmars strömavbrott, om nu klienterna också får strömavbrott samtidigt. Är du rädd att dom ska ha större UPS än du?

Re: Hålla koll på UPS
Postat: 2 april 2012, 22:41:52
av blueint
Finns väl en del som har UPS, och då är det ju använbart om resterande av länken också fungerar.
Hur är det med UPS vidare uppåt?
Re: Hålla koll på UPS
Postat: 2 april 2012, 23:12:51
av MiaM
48V är också en förekommande spänning på fordon om jag inte fattat fel, fast det är nog en inte lika vanlig spänning som t.ex. 24V så det blir kanske lika dyrt och krångligt att skaffa en sån generator som att skaffa en generator som kan mata UPS'ens inkommande 230V-sida direkt.
Vi får väl se vad bigmac (TS) säger om min halvgalna idé att ta motorn från en skrotbil

Re: Hålla koll på UPS
Postat: 3 april 2012, 10:08:44
av bigmac
Jag är lite sugen på ett honda-elverk med elstart, men jag hade nog inte tänkt bygga själv. Behöver en vettig styrning som kan köra generatorn och som dessutom har ingångar för co/co2 sensorer och med fläktstyrning, timer, nätspänningsövervakning osv. Dvs sådant som man inte bara "uppfinner" lite lätt... Nån som har tips på vettiga styrningar?