Söker 600/600 ohms linje utgångstransformator.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Söker 600/600 ohms linje utgångstransformator.

Inlägg av MiaM »

Nu blir jag säkert utskrattad men gamla linjetrafos från modem är ibland inte så tokiga!

För drygt 15 år sen lyckades jag få typ 15-20st utrangerade terminaler som används av ATG (med deras logga/stämpel givetvis borttagen/demolerad ur skrivfunktionen o.s.v.) när de bytte till ett system som är konstant uppkopplat. Dessa gamla burkar innehöll bland annat ett i stort sett skolexempel på modem byggt med klassiska AM7910 och en rätt rejäl linjetrafo.

Av ren nyfikenhet provade jag att köra ljud genom nån sån trafo. Det blir givetvis en viss påverkan av ljudet men åtminstone om man är snäll mot trafon, d.v.s. kör relativt låg impedans på signalkällan och relativt hög impedans på lasten, så blir ljudet riktigt bra. Jag skulle säga att det är större skillnad mellan line out och att använda hörlursuttaget som line out på min gamla JVC XL-V311BK CD-spelare än vad det är mellan att köra med/utan trafo.

Några av dessa trafos gjorde sen god nytta för att fixa galvanisk isolering vid ett par halvstora ljudarranegemang, bland annat på ett par copypartyn som en kompis hyrde ut sin ljudanläggning till. Om det "bara" är PA-bruk, även typ konserter av "globen-storlek", och inte riktigt audiofilhifilyssnande/skivinspelande så skulle jag nog säga att dessa trafos duger.

Dessa gamla stora trafos är trots allt avsedda att tåla att det går likström konstant genom dem när de används, varpå de antagligen också lär tåla en del bas. Jag skulle tro att modernare modem använde elektronik på linjesidan av sin trafo för att slippa DC in på trafon.
Skriv svar