Sida 2 av 2
Re: Mapsensor med relä utg?
Postat: 28 januari 2012, 20:25:28
av scirocco53
Bosen skrev:Har du megasquirt på denna bilen?
Va är det för bil föressten?

Bilen som har Megasquirt är en VW Scirocco -77 med Eaton kompressor och etanol drift, Caddy är min till jobbetbil som har varit för slö

Re: Mapsensor med relä utg?
Postat: 30 januari 2012, 17:55:42
av scirocco53
Är detta fel forum för denna typ av frågor eller??
Vart skall man vända sig??
Input 0-5Volt med trimpot och reläutg
Re: Mapsensor med relä utg?
Postat: 30 januari 2012, 18:27:58
av Bosen
Nädå, det är rätt forum
Jag är kanske fel person att svara, eftersom jag inte är jättekunnig på elektronik.
Det du behöver är helt klart en komparator-krets.
Läs om hur en komparator funkar här!
Jag skulle tro att en LM311 borde funka att använda som bas, sen får du forska lite hur du skall koppla den.
Här är den kopplad för att starta en fläkt vid en viss resistans på PTC-motståndet:

Du borde väl istället ta bort R5 helt och sätta en MPX4250 istället för R1 ungefär...
Jag kan vara helt ute och cykla, men då får nån annan EF-are stoppa mig

Re: Mapsensor med relä utg?
Postat: 30 januari 2012, 18:38:16
av Bosen
Har du någon aning om vid vilket tryck du bör stänga av lambdastyrningen?
Jag förutsätter nästan att det är vid ett visst övertryck du vill stänga av den?, kanske skulle fungera med en lågt ställd tryckvakt?
Re: Mapsensor med relä utg?
Postat: 30 januari 2012, 19:00:15
av scirocco53
Japp det skulle fungera om man hittar någon tryckvakt (pressostat) som slår till vid 0,1bar, problemet är att jag inte har hittat någon som går så lågt.
Re: Mapsensor med relä utg?
Postat: 1 februari 2012, 07:13:55
av Mindmapper
Hur fungerar det med katalysatorn! Riskerar man inte att förstöra den om man tar bort lambdastyrningen och avgaserna blir för feta under en längre tid? Nu kör man väl förmodligen inte full gas så länge så att det spelar roll!
Re: Mapsensor med relä utg?
Postat: 3 februari 2012, 22:37:14
av beavy-o
Ett par funderingar
- I vilket område vill du slå av lambdaregleringen? Bara på övertryck?
- Hur slår du av regleringen?
Re: Mapsensor med relä utg?
Postat: 3 februari 2012, 22:50:53
av scirocco53
När jag når övertyck skall lamda regleringen slås av - undertryck slås lamda regleringen på.
Re: Mapsensor med relä utg?
Postat: 4 februari 2012, 00:04:42
av Hedning
Om labbandet i bilen är viktigare än att bygga allt själv finns en makalös manick som:
- Mäter tryck -1 till +10 bar
- Visar på inbyggd display
- Är liten, 30x30x30 mm
- Går på 12 - 24 V
- Två separata reläutgångar med programmerbart omslag och hysteres
- En analogutgång 0-5 V
http://www.smcpneumatics.com/ISE40-01-62L.html
Brukar finnas då och då på Tradera för några hundralappar.
På flera bilar med turbo har jag dragit in en tunn slang till kupén med en
avstängningskran på slutet. När felsökning behövs kopplar jag in mätaren på slangen
och tar 12 V från cigarrettändaren. SMC och andra har smådelarna som behövs
till pneumatik-lego.
Re: Mapsensor med relä utg?
Postat: 6 februari 2012, 02:53:08
av morry
men jag har för mej att om man klipper lambda så går sprutet in i safe mode och det blir helt fel soppa beräkningar + att du får ta i dän jord efter varje körning ?
Re: Mapsensor med relä utg?
Postat: 6 februari 2012, 09:25:54
av Bosen
När jag tänker efter så tror jag att 80-tals Saab turbo har precis den funktionen som du eftersträvar i sin Map-sensor... Forska lite i det...
Re: Mapsensor med relä utg?
Postat: 16 februari 2012, 18:25:58
av beavy-o
morry skrev:men jag har för mej att om man klipper lambda så går sprutet in i safe mode och det blir helt fel soppa beräkningar + att du får ta i dän jord efter varje körning ?
Ja. därav min tidigare fundering. Om man bara klipper signalen så kan sprutet bli ledset, om det är hyffsat modernt. Antar att man skulle kunna sätta ett konstant magert värde dock, så att den spettar på så mycket soppa den kan.