Oscilloskop SIGLENT

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Oscilloskop SIGLENT

Inlägg av Glenn »

Vad är det som är enklare tycker du ? autoscale ?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Dock ska man inte vara för snabb att slänga sitt gamla analoga oscilloskop, dessa kan ha bättre xy-funktion samt att det kan vara enklare att upptäcka rippel på matninsspänningar.

Autoscale samt samt amplitudmätning finns även på analoga oscilloskop från Tektronix.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Anledningen att jag frågade var mer att jag inte tycker skillnaden är så stor :) iofs har jag ett tidigt HP digitalscope, och dom var lite bängliga att ställa in (senare scopes har ju efterliknar analoga isntällningar), men jag har även använt modernare tek-scopes och tja, smidigt och så, men så väldigt stor skillnad i användarvänlighet tycker jag inte det är, mest autoscale och mätfunktioner då.

..Iofs så kan det väl bero på att man lärde sej ett analogt scope först.. och jag lär inte kasta ut mitt gamla trogna 20Mhz analogscope ;)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Glenn skrev:Vad är det som är enklare tycker du ? autoscale ?
Ja och triggers, cursors, skärmdumpar, osv. Jag har kanske missuppfattat skillnaderna men jag tänker som sagt på de vi hade i skolan med gröna CRT-skärmar. Jag är dock ingen hejare på endera.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur är GW Instek och Rigol när det gäller t.ex att bilden fryser när man vrider på inställningsrattar mm?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Enligt Klas-Kenny fryser bilden momentant även på Rigol så det får jag leva med trots allt. Den andra känner inte jag till.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Gjorde en snabb film för att visa hur det ser ut på mitt Rigol vid ändring av skalorna :)

Edit: Mätningen är för övrigt på en liten switchregulator som ger ut 5V :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Ser lovande ut!
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Har nu äntligen fått hem mitt Rigol DS1052E och det var värt att vänta på. Reglagen känns bra och responsen från gränsnittet liksaså. Skärmen är lite mindre men så var ju också priset drygt 2.000 kr lägre. Mycket nöjd!
esn
Kontakt:

Inlägg av esn »

Va blev priset för ditt Rigol från instrumentcenter inkl frakt?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

3742 kr
esn
Kontakt:

Inlägg av esn »

Tack, det blir nog att beställa. Det blir ungefär samma pris som om man skulle köpa från utlandet. Visst finns det en chans att slippa moms då, men garanti osv i Sverige är ju värt en del.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

är du nöjd fortfarande?

jag har funderat på att beställa ett, vissa fördelar finns med ett digitals skåp, även om detta inte är ett "finmärke" torde det vara användbart ialla fall.
Instrumentcenter har rea på LeCroys billigaste serie, men det känns som att de produceras i samma fabrik som Rigols, bara annat skal och märke...

ett plus för detta och andra moderna digitala skåp är att det är inte så djupt, utan ger gott om utrymme på bänken.

har iofs funderat på ett begagnat analogt också, då har man realtidsmätning på ett annat sätt men kan inte riktigt motivera varför det skall vara så stort och tungt på arbetsbänken.

har tom tittat på pc skåp, men de känns i dagsläget som väldigt begränsade i denna prisklassen.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har både ett analogt och ett digitalt på min bänk, tycker att det digitala är väldigt mycket mera användbart. Så om jag skulle välja så går det digitala långt före, men sen är det ju klart en viss prisskillnad på de båda också.

Utrymmet tycker inte jag spelar så stor roll, jag har det analoga scopet, och en del andra apparater stående inne i hörnet på min bänk, där man ändå aldrig är och jobbar, så det tar inte särskilt mycket plats. Dessutom kan man stapla det analoga skopet ihop med andra saker, jag har funktionsgenerator, skope och labbagg stående på varandra. Det digitala där emot har så tråkig form som gör det ej stapelbart.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

rikkitikkitavi skrev:är du nöjd fortfarande?
Ja, det är jag. Jag har en ganska liten arbetsbänk så för mig är detta mindre format en fördel jämfört med analoga som ju i allmänhet är mycket djupare och tyngre.
Skriv svar