Sida 2 av 3

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 12 januari 2012, 19:26:31
av SeniorLemuren
Nästan som bearing frågar sig, gjorde jag med stödlagerhylsorna till mina propelleraxellagehållare (som jag från början svarvat exakt mått på). Dom blev en smula ovala och krympte lite när jag svetsade på vingen som fäster dom till båtbottnen.

Jag svarvade en stålaxelstump som hade exakt rätt diameter, kylde den med kolsyresläckaren till ca -50 C, värmde den ovala hylsan till ca +100 C och stoppade i den kylda axelstumpen och väntade tills allt hade antagit rumstemp.

Stålaxelstumpen satt naturligtvis som berget i lagerhålet. Lagerhålet hade krympt och format sig exakt runt stålaxelstumpen så nu var det bara att värma upp lagerhålet en smula så att jag kunde få bort axelstumpen. Hålet var nu perfekt och hade exakt mått.

Edit:Det är dom här jag talar om och eftersom där sitter thordonlager som deformeras lätt så är det mycket viktigt att lagerhålen är runda.
rodersb.jpg
thordonlager.jpg

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 12 januari 2012, 20:23:58
av jaras
Riktigt bra Säter, det blir jaga motorfirma imorgon. Och delen är inte för tung, 1.37 kg för att vara exakt...
För att förtydliga så kommer det sitta en rund bit som man roterar för att spänna kedjan. Som det är nu så går biten i med lite mer än handkraft vilket gör att man inte kan vrida på biten för hand när den väl är sitter i.

förklaring för den som orkar

Bild
Bild

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 12 januari 2012, 22:21:20
av sledneck
säter skrev:
Nej, inte om man använder rätt verktyg.
Greenleesboring_2034_resized.jpg
Ev. kan jag jag ha en ställbar maskinbrotch över.
Men att brotcha ø55mm är ingen rolig operation.
Jag använder likadana Sunnen verktyg och dom
brukar kopiera formfelet i det befintliga hålet.
Nu brukar jag inte sätta heningsverktyget i ett okänt hål
utan jag svarvar först. Å andra sidan valde jag att svarva upp
lagerläget och sen limma lagret, 0.1 mm är lite litet med ett mätskär.

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 13 januari 2012, 10:33:07
av jaras
@sledneck, Ah, trist om det kopierar formfelet. Isådannafall är det inte så stor poäng att ta sig till en motorfirma. Låter som jag hamnar på slippasta alt. slippapper. Är det samma sak med en brotsch att formfelet består eller är gör det hålet runt? Kan vara värt att prova en ställbar brotsch, såg att man får en från England för 67 pund plus frakt (17£)

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 13 januari 2012, 10:57:19
av säter
Möjligtvis att det portabla kuggstångsverktyget kan kopiera formfelet en aning.
Däremot är den spindel man använder till stationära maskiner, (P28), bättre.
Förklara läget för den som ska hona, så tror jag nog det löser sig.

Jag har honat hål som varit ovala på en tiondel, till att bli helt runda.
Man får dock räkna med att averka någon hundradel även där hålet är som störst.

Ang. slippasta, har du inte egen svarv blir tillverkningen av dornen lika dyr som honingen.

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 13 januari 2012, 11:08:08
av jaras
@säter. Jag har inte riktigt dina muskler men en blomqvist BS600 och en liten styrd WMD20V (BF20-klon) finns i verkstan :-)

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 13 januari 2012, 11:23:00
av Lennart Aspenryd
Imponerande svar på ett ovanligt problem. Jag gillade tanken att excentrisk förflytta pedalnavet och lösningen med värme / kyla.
Är detta ett Elektronikforum? :D

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 13 januari 2012, 11:28:24
av jaras
@lasp: Du har en poäng! Borde kanske markerat det som OT. Bearbetningsfrågor dyker onekligen upp här emellanåt.

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 13 januari 2012, 11:36:17
av eplusn
Har inte riktigt koll på hur svårbearbetad titan är men kan du inte bara fräsa (svarva) ur det med en arborrhuvud i din fräs? Ramen bör kunna spännas upp liggandes på bordet.

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 13 januari 2012, 13:16:29
av jaras
Bra förslag, har dock inget arborr-huvud plus att jag är rädd att hålet blir sämre av min bearbetning än vad det är idag...

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 13 januari 2012, 13:20:51
av säter
Ring någon motorrenoverare och lägg fram ditt problem.
Lova att du redovisar svaret här. 8)

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 13 januari 2012, 13:38:42
av jaras
Fick precis två svar. Den ena sa att det är för hårt och att stenarna kommer slitas ner. Han trodde mer på fräsa hos finmekanisk verkstad.
Den andra sa att jag skulle komma förbi i februari för att dom tar semester nu.

Det är dom två jag hittat inom rimligt avstånd.

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 13 januari 2012, 14:02:46
av labmaster
Vad händer om olyckan skulle vara framme och du misslyckas med maskinoperationen? Jag tycker det skulle vara tryggare att reklamera ramen till leverantören du köpte den av.

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 13 januari 2012, 14:09:38
av eplusn
Vad händer om olyckan skulle vara framme och du misslyckas med maskinoperationen? Jag tycker det skulle vara tryggare att reklamera ramen till leverantören du köpte den av.
Det handlar om vad man sedan kan säga när någon frågar om man är nöjd med ramen.

"Nu är jag nöjd men jag fick reklamera den första jag fick"
eller
"Nu fungerar den fint men jag fick först rikta upp vevlagerhylsan i fräsen"
:)

Re: Hjälp att brotscha i Stockholm, 55mm hål i titan?

Postat: 13 januari 2012, 14:14:35
av zeus
Är det så extremt noga då?

Jag hade monterat våtslippapper på ett rör och
tagit bort där det tar i.