Hjälp: Låsa upp en JVC KD-LX555R bilstereo
Re: Hjälp: Låsa upp en JVC KD-LX555R bilstereo
Synd att det inte var en Blaupunkt Toronto SQR 45, eller vad den nu hette. En av de absolut första bilstereomodeller med kodlås. Den hade buggen att om man först kopplade in "12V bruten över nyckel" och slog på stereon innan man kopplade in "konstant 12V backup" så startade stereon utan att fråga efter kod. Hoppsan
Om jag inte minns galet så tittade jag både på schema och hur det verkligen var konstruerat på de tidiga Clarion med kodlås, typ tror de hette 940 (med inbyggt slutsteg) och 960 (med lågnivåutgång) eller nåt sånt. Om jag inte minns helt galet så var det mesta digitala inbyggt i en enda asic som hade prom'ad kod. Det enda man kunde göra om man inte visste/gissade koden var att bygla styrsignalerna till en 4066 så att den slog på bandspelarsignalen, och spela bandspelarljudet. (ON/OFF+Volym+balans+tonkontroller var analoga reglage, det enda som asic'en styrde för bandlyssning var just växling radio-band och några on/off-funktioner typ loudness, metallbandsläge och ev. dolby).
För länge sen gick rykten att vissa stereo tappade sin kod ifall de låg i en frysbox tillräckligt länge. Jag har alltid trott att det var en skröna, men om alternativet är att kasta stereon så kan det kanske vara värt att prova.
Om du har tur kanske schema finns på t.ex. www.eserviceinfo.com eller liknande, det kanske eller kanske inte hjälper dig.
Om jag inte minns galet så tittade jag både på schema och hur det verkligen var konstruerat på de tidiga Clarion med kodlås, typ tror de hette 940 (med inbyggt slutsteg) och 960 (med lågnivåutgång) eller nåt sånt. Om jag inte minns helt galet så var det mesta digitala inbyggt i en enda asic som hade prom'ad kod. Det enda man kunde göra om man inte visste/gissade koden var att bygla styrsignalerna till en 4066 så att den slog på bandspelarsignalen, och spela bandspelarljudet. (ON/OFF+Volym+balans+tonkontroller var analoga reglage, det enda som asic'en styrde för bandlyssning var just växling radio-band och några on/off-funktioner typ loudness, metallbandsläge och ev. dolby).
För länge sen gick rykten att vissa stereo tappade sin kod ifall de låg i en frysbox tillräckligt länge. Jag har alltid trott att det var en skröna, men om alternativet är att kasta stereon så kan det kanske vara värt att prova.
Om du har tur kanske schema finns på t.ex. www.eserviceinfo.com eller liknande, det kanske eller kanske inte hjälper dig.
Äsch, kolla upp namnet på stereons säljare och kolla med bilregistret vilka bilar denne ägerkvaark skrev:Kanske svårt för TS att vetta regnummret!
Förrutom frystricket går det ju rykten om att man ska koppla in nätspänning till den "Men bara en kort kort stund", vilket förstås inte heller fungerar, men likförbannat har jag sett folk som skrivit att dom testat det 
Tyvärr är nog stereon såpass ny att det är svårt att lösa, på tidiga kodade apparater fanns det ibland "fullösningar" i stil med att sätta en pinne hög nånstans osv, men sånt tenderar att läcka ut rätt fort..
Jag tror din enda lösning är att koppla in dej direkt på knappsatsen och sen bygga en mojutt som bruteforcear koder i lagom takt, men det lär ju ta lite tid..
En vädligt gammal stereo jag har har f.ö bara fyra siffrors knappsats, och koden är fyra tecken, nu kan jag ju koden, men det är ju bara 256 varianter, och jag tror man får slå tre koder innan den pausar, så om man testar morron och kväll så har man tagit koden på max 43 dagar
Tyvärr är nog stereon såpass ny att det är svårt att lösa, på tidiga kodade apparater fanns det ibland "fullösningar" i stil med att sätta en pinne hög nånstans osv, men sånt tenderar att läcka ut rätt fort..
Jag tror din enda lösning är att koppla in dej direkt på knappsatsen och sen bygga en mojutt som bruteforcear koder i lagom takt, men det lär ju ta lite tid..
En vädligt gammal stereo jag har har f.ö bara fyra siffrors knappsats, och koden är fyra tecken, nu kan jag ju koden, men det är ju bara 256 varianter, och jag tror man får slå tre koder innan den pausar, så om man testar morron och kväll så har man tagit koden på max 43 dagar
- FormerMazda
I en gammal NMT-telefon som köptes på loppis så var det en "pinkod".
Efter att ha provat diverse idéer och provat så mycket kod jag orkade så åkte skruvmejseln fram, det fanns ett knappcellsbatteri i basenheten.
Efter att ha plockat ur det så fanns ingen kod kvar.
Har du tur så är det nån typ av batteriminne för kod. Om sen batteriet är ett klassiskt batteri, eller nån lödd historia, det vet du bara om du lyfter på locket.
Gissar dock att det inte är så, men chansa går ju.
Efter att ha provat diverse idéer och provat så mycket kod jag orkade så åkte skruvmejseln fram, det fanns ett knappcellsbatteri i basenheten.
Har du tur så är det nån typ av batteriminne för kod. Om sen batteriet är ett klassiskt batteri, eller nån lödd historia, det vet du bara om du lyfter på locket.
Gissar dock att det inte är så, men chansa går ju.
Om man ska bygga en kodprovare så vore det fint om den oxå kunde veta när den slog in rätt kod och där med spare den! Så man slipper sitta och bevaka den under den tid det skulle kunna ta!
fast oftast hoppar ju apparaten bara igång när man slår koden, så det gör ju inget om man fortsätter att slå koder efter den är igång, bara att titta till det hela nån gång i veckan..
..Det förutsätter iofs att man kan byta/nolla koden utan att känna till den gamla hmm, aldrig funderat på hur det brukar fungera..
..Det förutsätter iofs att man kan byta/nolla koden utan att känna till den gamla hmm, aldrig funderat på hur det brukar fungera..
Ja det va det jag tänkte på!! Eller om det kanske är en fast kod för just den aparaten så vore det ju bra att kunna veta vilken kod det va! Frågan är hur man kan känna av att det blev rätt!
Kanske filma displayen med en kamera och snabbspola fram till rätt ögonblick... Förutsatt att siffrorna syns och att det inte bara är stjärnor som syns!! Eller så får kodprovaren ha en egen disp som visar vad den slår in!
- ochkl0620
- Kontakt:
Testa byt eepromet ifrån den andra stereon ifall det går 
Det var väl där koden lagras?
Det var väl där koden lagras?
Många nyare apparater har betydligt finurligare skydd än så, exempelvis Volvos maskiner stoppar ytterligare inmatningsförsök en tid efter tre felslag. Först stoppar den 5 minuter har jag för mig, vid ytterligare tre felslag stoppar den 15 minuter eller så, ytterligare tre felslag ger 1 timme och sedan låser den helt vid ytterligare felslag. Då är det bara Volvos verkstad som kan nollställa den... Och allt detta naturligtvis för att man inte skall kunna göra en stegning av koder tills den öppnar 
Oj vad svar det hade blivit här då haha.
Jag är helt 0 när det gäller att koppla på kretskort så eepromet kan se ut som vad som helst för mig
Däremot skulle jag kunna prova att ta det från den andra stereon om jag vet hur det ser ut
Ska kolla om det sitter som något "batteriminne" eller liknande i den.
Så det att bygga en elektronisk knapptryckarmojäng är också uteslutet tyvärr.
Frysboxmetoden funkar inte nej, då skulle som sagt inte någon i hela norrland kunna ha stöldskydd
Jag vette fan ja, är så grön på sådan elektronik så jag kan inte göra mycket själv som sagt.. Kanske bara är att hiva den i sopen helt enkelt.
Jag är helt 0 när det gäller att koppla på kretskort så eepromet kan se ut som vad som helst för mig
Däremot skulle jag kunna prova att ta det från den andra stereon om jag vet hur det ser ut
Ska kolla om det sitter som något "batteriminne" eller liknande i den.
Så det att bygga en elektronisk knapptryckarmojäng är också uteslutet tyvärr.
Frysboxmetoden funkar inte nej, då skulle som sagt inte någon i hela norrland kunna ha stöldskydd
Jag vette fan ja, är så grön på sådan elektronik så jag kan inte göra mycket själv som sagt.. Kanske bara är att hiva den i sopen helt enkelt.
Inte för att det är någon garanti, men skruvar du upp den och tar en välfokuserad bild på elektroniken så kanske det går att ge något tips.
Eepromet ser ut så här:

Fast det i din stereo heter 24C32
Fast det i din stereo heter 24C32
Det kan fixas imorgonds77 skrev:Inte för att det är någon garanti, men skruvar du upp den och tar en välfokuserad bild på elektroniken så kanske det går att ge något tips.