Ytlödning SMD

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lond

Re: Ytlödning SMD

Inlägg av lond »

Kan bara säga att man inte skall satsa på 0402 & 0201 om man är nybörjare :)
Återfjädrande pincetter skall man helst inte använda, risk att förstöra komponenten. Pincett med tunn och smal helst vinklad spets är det enda som används på jobbet ///. Vill man hålla fast ett motstånd eller kondensator är vässad tandpetare att rekommendera. Skall man byta ett motstånd av dom mindre varianterna (0805 och mindre) är blås att föredra, fast man använder blås till det mesta när man avlöder. På små komponenter så räcker oftast det lod som är på paddarna till när man löder/blåser dit den nya komponenten + fluss.
Spetsar som ser ut som hockeyklubbor är att rekommendera, ofta har man ca 10st olika modeller av spetsar beroende på vad det är man skall löda.

/// Marcus
Borre

Inlägg av Borre »

Men får ju såklart se till att den återfjädrande pincetten inte trycket ihop för hårt. Den jag har tryckt inte på långa vägar tillräckligt hårt för att förstöra någon komponent, oavsett hur "klen" den är.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

lgrfbs skrev:Du/ni kan ju göra en rigg typ:
smd.png
Det är ju bara en grund idé lånad från en bok om smd lödning, minns inte bokens titel just nu.
En gammal AOE-bok ? jag har en där dom beskriver en sådan manick, köpte den när jag skulle börja leka ytmonterat men den var inte så jättebra har jag för mej.

Håller däremot med om att man tror att det ör mycket svårare än det faktiskt är, visst, pilligt i början men man vänjer sej fort.
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Det behövs absolut inga specialverktyg för att löda ytmonterat. Endast intresse och mod att prova.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Mod är nog bra men ibland har man ju bara en chans fast jag lyckades faktiskt halvbra med en ssop28 en gång...
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Den här killen visar rätt bra hur man kan göra! Verkar inte svårt alls faktiskt. :)

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förstår inte problemet, 0805/0603 osv, är ju bara att löda, förvisso måste man hålla dem på plats, men eftersom kortet ändå är tennat, så är det bara att värma tills de fastnar.
QFP/TQFP löder jag med den bredaste spetsen jag kan hitta, 10 pinnar eller så i stöten, förtenningen räcker till, normalt sett.
Skriv svar