Mäta hur bra mottagning det är på GSM
Re: Mäta hur bra mottagning det är på GSM
Välj Hi3G då?
Hur är det med Telenor?
Att Felia missat datatrafikens utveckling igen precis som när internet började utvecklas i Sverige är helt otroligt pinsamt. Man tycker att dom borde lärt sig av historien.
"1991 Startade den första kommersiella Internetleverantören av stamnät för IP-baserade nätverk i form av Swipnet,[förtydliga] efter att Televerket sagt nej till IP-tekniken. Televerket skapar dock Tipnet som ett snabbt men halvhjärtat försök till motdrag.[4]"
Hur är det med Telenor?
Att Felia missat datatrafikens utveckling igen precis som när internet började utvecklas i Sverige är helt otroligt pinsamt. Man tycker att dom borde lärt sig av historien.
"1991 Startade den första kommersiella Internetleverantören av stamnät för IP-baserade nätverk i form av Swipnet,[förtydliga] efter att Televerket sagt nej till IP-tekniken. Televerket skapar dock Tipnet som ett snabbt men halvhjärtat försök till motdrag.[4]"
Frekvensplanering av cellerna kan ju vara ett problem också (kanske omgjord för ett tag sen?).
Jag skulle ringa Telia och be dom lite snällt att antingen gå ut och mäta vid dessa celler under "busy hour" och se om frekvensplaneringen behöver justeras på närliggandes celler, eller helt enkelt om dom behöver ösa i en bunt mer TRX:er i BTS:erna.
Sistnämnda brukar nog vara vanligaste lösningen
Jag skulle ringa Telia och be dom lite snällt att antingen gå ut och mäta vid dessa celler under "busy hour" och se om frekvensplaneringen behöver justeras på närliggandes celler, eller helt enkelt om dom behöver ösa i en bunt mer TRX:er i BTS:erna.
Sistnämnda brukar nog vara vanligaste lösningen
Det kan ju vara så att täckningen är "good enough" för vanlig telefoni.
Vad skulle få Telia (eller någon annan operatör) skulle lägga ner en massa
tid och kostnad p.g.a en kund ?
Vad skulle få Telia (eller någon annan operatör) skulle lägga ner en massa
tid och kostnad p.g.a en kund ?
Fler kunder brukar vara drabbade. Fungerar precis som vid undersökningar där man frågar få personer.
Och om det skrivs om problemen så drar andra kunder åt sig öronen. Denna tråden har nog gjort det svårt för Felia/Fele2 att sälja abbonemang till ett antal EF läsare.
Och om det skrivs om problemen så drar andra kunder åt sig öronen. Denna tråden har nog gjort det svårt för Felia/Fele2 att sälja abbonemang till ett antal EF läsare.
Kvalificerat skitsnack !
Vi har inte en susning om vad problemet är...
> Fler kunder brukar vara drabbade.
Det har vi inte heller en aning om. Är det generellt problem
med mobiltelefoni i det aktuella området ??
Vi har inte en susning om vad problemet är...
> Fler kunder brukar vara drabbade.
Det har vi inte heller en aning om. Är det generellt problem
med mobiltelefoni i det aktuella området ??
- Anahka1975
Det som vi upptäckt på både mobiltelefoni och mobilt bredband är att felen bara är väldigt korta. Vi har en felanmälan hos telia just på vår mobiltelefoni, felet yttrar sig genom att det har visat sig att kunder har svårt att nå våra säljare och tekniker.
Det som händer (eller inte händer) är att man ringer en mobil, signaler går fram men motagaren har aldrig nåtts av något samtal. Detta händer ganska ofta när man börjar undersöka (genom att om ingen svarar gör man direkt ett nytt försök). Prova detta själva när ni ringer, skulle förvåna mig om ni inte en gång på tio får svaret att det har inte ringt hos mig, jag har inget missat samtal från dig.
Det är iaf. Min erfarenhet från firman (med 17 abb.) Vi har dessutom en mobilväxel lösning från en annan leverantör (fast den går i telias nät). För oss gör det saken ännu värre i felsöknings hänseende...
Det som händer (eller inte händer) är att man ringer en mobil, signaler går fram men motagaren har aldrig nåtts av något samtal. Detta händer ganska ofta när man börjar undersöka (genom att om ingen svarar gör man direkt ett nytt försök). Prova detta själva när ni ringer, skulle förvåna mig om ni inte en gång på tio får svaret att det har inte ringt hos mig, jag har inget missat samtal från dig.
Det är iaf. Min erfarenhet från firman (med 17 abb.) Vi har dessutom en mobilväxel lösning från en annan leverantör (fast den går i telias nät). För oss gör det saken ännu värre i felsöknings hänseende...
Operatören kan ha intresse av att reda ut problematiken för en kund, för att det kan vara en indikation på att fler kunder har problem utan att förstå varför. Samt att man kan undvika framtida fel.
Vad problemet i det aktuella området är exakt vet inte jag heller, men sannolikheten med artikeln som utgångspunkt ökar för att det är någon form av överbelastning. Och policyn att trots att man vet om problemet låta kundtjänst säga något annat set väldigt illa ut oasvett hur det ligger till. Samt har operatören för lite kapacitet är det knappast där man ska ha sitt abbonemang.
Telia har ju använt just sin goda täckning som grund för prissättningen. Då kan kunderna också kräva det.
Vad problemet i det aktuella området är exakt vet inte jag heller, men sannolikheten med artikeln som utgångspunkt ökar för att det är någon form av överbelastning. Och policyn att trots att man vet om problemet låta kundtjänst säga något annat set väldigt illa ut oasvett hur det ligger till. Samt har operatören för lite kapacitet är det knappast där man ska ha sitt abbonemang.
Telia har ju använt just sin goda täckning som grund för prissättningen. Då kan kunderna också kräva det.
För belastningen i ett område finns det ett värde man kan testa att begära: Quality Of Service. Det är ett mått för samtal som avslutades pga. överbelastning och samtal som inte kom fram av samma orsak, den ska alltså vara låg!
Icecap, Är det "AT+CSQ" kommandot du tänker på?, är det övh något AT kommando eller är det speciellutrustning som krävs?
Det kommando finns på det ganska normala GSM/GPRS-modem jag använder, ett "Fargo Telecom Maestro 100". Just det modem jag använder är en specialversion som kan koppla upp på GPRS automatisk men det har inget med AT+CSQ-kommandot att göra, det kommando finns på den normala versionen också.
På en föreläsning använde föreläsaren ett program som Ericsson (Tror jag det var) använde för att planera var man skulle lägga upp master m.a.p. täckning etc. I det programmet kunde man simulera bl.a. signalstyrka etc. Fast det blir nog lite klurigt att få tag i det? Om inte Telia har det programmet med (kommer tyvärr inte ihåg namnet på programmet)....dessutom så är det bara en simulator.....aja, det här inlägget blev ju väldigt nyttigt.....
All planering av trafik (fast eller mobil telefoni, motorvägar, whatever) bygger
på att det *någongång* kommer att blir kö eller att man inte "får svar". Det
är väldigt dyrt att bygga bort det helt. Sedan kan man ju fundera på var
gränsen ska dras. Kanske är det så att man vid normala/manuella samtal är lite
mer tolerant och bara ringer upp igen, samtidigt som automatiskta lösningar
kanske inte alltid konstrueras med samma inbyggda tolerans.
på att det *någongång* kommer att blir kö eller att man inte "får svar". Det
är väldigt dyrt att bygga bort det helt. Sedan kan man ju fundera på var
gränsen ska dras. Kanske är det så att man vid normala/manuella samtal är lite
mer tolerant och bara ringer upp igen, samtidigt som automatiskta lösningar
kanske inte alltid konstrueras med samma inbyggda tolerans.
Att beräkna hur man som operatör får bäst täckning för lägst möjliga antal basstationer är knappast det samma som att få veta hur verkligheten är där man avser att montera ett GPRS/GSM/3G-modem. Det enda som finns av möjlighet är mätningar på plats samt såklart kartor över täckning samt data på QoS från de olika operatörer, gällande för det aktuella området.
Själv hade jag loggat svaret från styrka-kommandot över kanske ett dygn eller bättre upp: en vecka och sett om det var OK. Bäst ville vara att ha ett modem per möjlig operatör och sedan jämföra dessa värden. Men det ger bara signalstyrkan, inte belastningen som sådan - men den ville färska QoS-tal kunde ge. Men att det blir avbrott är säkert, oavsett vilken operatör som används, frågan är bara hur systemet hanterar dessa, hur ofta det sker, hur långa de är och hur man detekterar det så att rätt aktion kan utlösas.
Själv hade jag loggat svaret från styrka-kommandot över kanske ett dygn eller bättre upp: en vecka och sett om det var OK. Bäst ville vara att ha ett modem per möjlig operatör och sedan jämföra dessa värden. Men det ger bara signalstyrkan, inte belastningen som sådan - men den ville färska QoS-tal kunde ge. Men att det blir avbrott är säkert, oavsett vilken operatör som används, frågan är bara hur systemet hanterar dessa, hur ofta det sker, hur långa de är och hur man detekterar det så att rätt aktion kan utlösas.
Senast redigerad av Icecap 21 december 2011, 18:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Det är väl helt enkelt så att utrustningen måste kunna hantera "inget svar"
eller avbrott under pågående uppkoppling eller hur det hela nu uppträder.
eller avbrott under pågående uppkoppling eller hur det hela nu uppträder.
Kanske man kan lyssna passivt och logga hur nätet fungerar?