Sida 2 av 4

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 17:50:19
av xddx
Jag har tänkt ha ett spel på minnet och under tiden som man spelar så ska det skifta färg. Vet inte vad denna information tillför men men.

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 17:51:32
av victor_passe
använd aktivitets lysdioden som interface.
Ditt program på datorn gör 10 läsningar i sekunden för en 1:a och 20/sek för en 0:a och sedan har du en µC som lyssnar på aktivitets lysdioden och styr andra lysdioder.

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 18:00:14
av MadModder
xddx: Just i detta fall inte särskilt mycket, men det visste ju inte jag. Du kunde ju ha svarat något helt annat, som kanske hade förändrat villkoren för bygget en aning. ;)

Ska minnenas lysdioder lysa rätt oavsett vilken dator du pluggar in dem i, även om spelet i fråga inte körs?

I annat fall skulle det ju gå att knåpa in en 2-portars USB-hubb i en dongel, utan kontakterna, och löda fast ett vanligt USB-minne till ena porten, och sen t.ex ett FT232-chip på andra. Det chipet tillsammans med en drivrutin fixar en virtuell serieport till vilken man kan skicka kommandon som styr några utpinnar på chipet.
Om det nu är tänkt att lysdioderna bara ska gå i rätt sekvens när spelet är igång, är det ju en smal sak att skicka data till serieporten direkt från spelet. Då behövs inget program liggandes i en mikroprocessor på minnet självt.

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 18:14:36
av xddx
Jag kan göra om spelet så att den skickar direkt till serieporten. Vi behöver inte ha ett extra program för den delen.

Finns det ingen billigare lösning än FT232-chip? De verkar vara ganska dyra.

Tack för all hjälp
xddx

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 18:23:17
av 13th.Marine
Allt beror på om du prioriterar utvecklingstid eller pris.

Antigen behöver du en processor som pratar USB och är ett interface mot ett minne, men det kräver säkerligen en helvetes massa kodning och lite till.
Eller så är det FTDI-lösningen, mindre mängd kod men kostar (kanske) mer.

Och allt detta för att blinka en lysdiod?
Jag tror tyvärr detta kommer kosta betydligt mer än vad det smakar.

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 18:31:42
av xddx
Hej,
Tiden är det inga problem med. Jag har några månader på mig. Jag vill att det ska krävas så lite och så billiga komponenter som det är möjligt, även om utvecklingskostnaden för att få en styck att fungera är hög. Vad kan det tänkas kosta för något företag som arbetar med sådant att utveckla detta?

Mvh
xddx

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 18:40:15
av 13th.Marine
Har ingen aning, att anlita en konsult är inte speciellt billigt idag, jag vet att det finns en hel drös som jobbar som det här på forumet.

Annars är det väl att ringa runt hos konsultbolagen?

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 18:42:05
av sodjan
OK, det låter som något i alla fall halv-professionellt. Då duger det
inte med specifikationen "så billiga komponenter som det är möjligt".
Du måste ange vad som är din kostnadsgräns för att det ska gå runt.
Bara du vet hur hela bilden ser ut med priser, marginaler o.s.v.

> Vad kan det tänkas kosta för något företag som arbetar med sådant att utveckla detta?

Bästa svaret får du ju från dom !

För övrigt går det inte att svara så mycket mer än vad som redan har
framkommit i tråden utan en riktigt kravspecifikation. Det du har skrivit
här är näst intill värdelöst för en kalkyl.

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 18:53:41
av xddx
Jag trodde det fanns egenföretagare på detta forum också, inlägget var då inte riktad mot sodjan när jag frågade om kostnader.

Som jag skrev så får utvecklingskostnaderna vara höga så länge kostnaderna för komponenterna är så låga som möjligt.

Om någon tror att de kan lösa det med ett fåtal billiga komponenter men att det kan ta lite tid att komma fram till en lösning så föredrar jag den.

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 20:04:04
av sodjan
Som sagt, informationen är ganska värdelös utan
att veta vad du anser är "högt" resp "lågt". "Så lågt
som möjligt" kanske ändå inte är "tillräckligt lågt".

Det finns mycket annat som saknas, t.ex om det är
100, 1000 eller kanske en miljon som ska tillverkas.

Och jag svarar utan att du uttryckligen har frågat
just mig. Detta är ett forum.

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 20:09:44
av TomasL
xddx skrev:Jag trodde det fanns egenföretagare på detta forum också, inlägget var då inte riktad mot sodjan när jag frågade om kostnader.

Som jag skrev så får utvecklingskostnaderna vara höga så länge kostnaderna för komponenterna är så låga som möjligt.

Om någon tror att de kan lösa det med ett fåtal billiga komponenter men att det kan ta lite tid att komma fram till en lösning så föredrar jag den.
Skulle gissa på runt millen för första serie-exet, inklusive EMC-tester.

Till det tillkommer plastlådan, vilken hamnar på runt 300k

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 20:24:27
av xddx
Hej alla,

Om det finns någon som har ett företag som sysslar med utveckling av liknande produkter vänligen skicka ett PM så ska vi se vad vi kan åstadkomma för något.

Mvh
xddx

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 20:26:18
av TomasL
Har du råd med 1-1,5 miljoner i utvecklingskostnad?
Annars är det liksom ingen större ide.

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 20:46:54
av xddx
Aja, jag har fått erbjudanden på några 10 tusentals kronor för prototyp och kretsschema.

Re: Bygga programerbart usb-minne

Postat: 25 augusti 2011, 20:54:40
av AndLi
TomasL: Visst kostar det pengar, men du behöver ju inte ta i så du blir blå...
Custom plast känns ganska onödigt till en USB sticka, de finns i alla de varianter att få tag på färdigt.

Ornatus (som också råkar vara första google träffen på USB kapslingar) har tex en transparant, och jo det går faktiskt att få små volymer med..
http://www.ornatus.se/index.php?option= ... &Itemid=30

Skulle uppdraget hamnat på mitt bord hade jag först tittat på en atmega32u4 och något tillräckligt stort serielt spi/i2c minne att lagra spelet på (utgår iof från att det inte är mer än typ 4 MByte)

Jag gissar 2 månader (320h a 900 kr/h(300kkr)) 50kr för prylar och prototyper(två runder får räcka..) och sen en 50-100kkr för emc/ce (om man inte anlitar bolaget i linköping som enligt någon tråd här som skulle fixa det för under 10kkr)