Tyvärr har jag inte haft möjlighet att logga in på ett par dagar.. Det handlar om en torkanläggning för spannmål som kommer att vara i drift under ca 2 månader om året.
För 400 000 får man ett styrskåp komplett med PLC och touch skärm för programmering, men inkoppling och tester måste man ändå genomföra själv. Tack för alla kommentarer, jag kommer att bygga en lite "demo" anläggning med velleman experimentkort och sen får jag bestämma mig under tidens gång hur det färdiga bygget ska se ut.
Tack för hjälpen.
Experimentkort vs "riktig" plc
Re: Experimentkort vs "riktig" plc
Kan väl dra en liten anekdot angående "PC vs PLC" då. På jobbet håller vi på med ett projekt som kräver en del styrning. Det är kontaktorer, luftventiler och motorer som ska styras, dessutom ganska precis styrning via VFD'er, med feedback till styrsystemet. Under processens gång tyckte någon att "en vanlig PC" med break out board lär fungera tillfredsställande, budgetkalkylen för det styrsystemets hårdvara sattes till ca 6kkr, d.v.s. vanlig PC, skärm, tangentbord, e.t.c. Jag poängterade att det hela måste gå felfritt dag in och dag ut, och det skulle det naturligtvis göra eftersom "datorn som kör Mach3 aldrig kraschar". Den här gången var dock Murphy på min sida. En säkring gick, datorn som kör Mach3 startade om, och vips hade X-axeln reverserats i Mach3. Det blev en Siemens S7-1200 PLC...
Dock låter ju 400 kkr som en styggelse. Trots en S7-1200 är inte styrskåpet uppe i 50 kkr, och då inklusive VFD, kontaktorer, arbetet med att koppla upp det hela, verifiera, dokumentera, e.t.c
Dock låter ju 400 kkr som en styggelse. Trots en S7-1200 är inte styrskåpet uppe i 50 kkr, och då inklusive VFD, kontaktorer, arbetet med att koppla upp det hela, verifiera, dokumentera, e.t.c
> För 400 000 får man...
Varifrån ? Och hur många offerter tog ni in ?
Sen så går det ju inte att bedöma utan eran specifikation som
låg till grund för offerten. Vad är det igentligen ni har begärt ?
> Det handlar om en torkanläggning för spannmål...
Jag tänker även på sådant som själva miljön det ska sitta.
Spannmål. Damm? Brand (explosions ?) risker? Försäkringsvilkor ?
O.s.v...
De torkar jag har sett har i princip vara ett par stora fläktar monterade i en
gavel på en 100 år gammal lada. Brinner som bara fan om något går fel...
Det är så väldigt lätt att stirra sig blind på priset på ett "Welleman-kort",
men bara lådan att bygga in det i kan lätt kosta 20 gånger mer än kortet.
Varifrån ? Och hur många offerter tog ni in ?
Sen så går det ju inte att bedöma utan eran specifikation som
låg till grund för offerten. Vad är det igentligen ni har begärt ?
> Det handlar om en torkanläggning för spannmål...
Jag tänker även på sådant som själva miljön det ska sitta.
Spannmål. Damm? Brand (explosions ?) risker? Försäkringsvilkor ?
O.s.v...
De torkar jag har sett har i princip vara ett par stora fläktar monterade i en
gavel på en 100 år gammal lada. Brinner som bara fan om något går fel...
Det är så väldigt lätt att stirra sig blind på priset på ett "Welleman-kort",
men bara lådan att bygga in det i kan lätt kosta 20 gånger mer än kortet.
Senast redigerad av sodjan 14 juli 2011, 01:11:18, redigerad totalt 1 gång.
Handlar det om en torkanläggning, eller ska ni sälja torkanläggningar?
Jag skulle satsa på en liten processor. Men mycket beror ju på vad man är van att arbeta med och hur säker man känner sig på vad man gör.
Jag skulle satsa på en liten processor. Men mycket beror ju på vad man är van att arbeta med och hur säker man känner sig på vad man gör.