Sida 2 av 2
Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 2 juli 2011, 16:52:36
av sodjan
OK.
Så du *har* alltså en bootloader i de där AVR'erna där du inte
förstog varför det tog 10 sekunder att starta ?
Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 2 juli 2011, 17:36:37
av ghost_rider
just precis. Är inte så insatt i just bootloadern heller. har bara fört över den i stort sätt och sett glad ut att det funkade

Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 2 juli 2011, 18:05:30
av sodjan
Jahaja, varför sa du inte direkt att de hade bootloader...

Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 2 juli 2011, 18:10:38
av Korken
Om du kan tänka dig att programmera via ISP eller liknande så kan du bara radera bootloadern.
Det brukar jag göra.

Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 2 juli 2011, 21:31:13
av bearing
Kan man inte ställa in bootloadern så att den ska startar programmet direkt ifall ett villkår är uppfyllt, t.ex. att en I/O är i ett visst läge?
Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 2 juli 2011, 23:00:35
av sodjan
Du/man kan så klart skriva vilket program som helst så att
det gör vad man vill, bootloaders är inget undantag.
Varför skulle det vara det ?
Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 3 juli 2011, 01:13:25
av Borre
Ja det finns färdiga/andra bootloaders som passar Arduino som gör just det, kolla runt lite på arduino.cc så hittar du säkert exempel på det.
Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 3 juli 2011, 02:33:08
av jesse
Då är det med all säkerhet bootloadern som tar 10 sek på sig vid start. Du har möjligtvis inte nån användarmanual till bootloadern - det kanske går att sätta en pinne för att hoppa över denna tid?
Om du ska "programmera om" bootloadern behöver du ju dels ett ISP-interface (en 6- eller 10-polig kontakt) och en programmerare, dels behöver du källkoden för bootloadern, för att kunna ändra i koden. Det går att disassembera koden och lägga in ändringar (så har jag gjort). Du kan t.ex. göra ett hopp från reset till slutet av programmet där du t.ex. läser av en pinne. Om den är "rätt" så startar du programmet direkt (jump / call 0x0000) , annars fortsätter du köra bootloadern där du började (jump / call 0xADRESS).
Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 3 juli 2011, 13:58:52
av Borre
Ja den väntar på att Arduino-programvaran ska skicka information till den, gör den inte det så startar programmet.
Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 3 juli 2011, 14:10:23
av sodjan
Vad har "Arduino programvaran" med ghost_rider's problem att göra ??
Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 3 juli 2011, 14:19:11
av Borre
Inget och allt. Det var bara en förtydligande om varför den väntar 10 sekunder.
Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 3 juli 2011, 15:22:23
av sodjan
Aj, jo nu ser jag det...

Det är alltså inte Arduino's i sig,
bara samma programvara/bootloader. Ja men då så...

Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 3 juli 2011, 18:33:36
av ghost_rider
Såhära ligger det till.
Jag bootloadade ett flertal atemga168:or med arduino bootloadern, för att kunna köra dessa i arduinot. Men så blev det aldrig och nu ligger ändå den där när jag gör andra kretsar.
Men jag ska testa lägga in min kod via mkII'n och avr studio istället för att slippa det, ganska irriterande :/
Re: I/O register i AVR Atmega168, vad kan man använda dom ti
Postat: 3 juli 2011, 19:47:21
av snigelen
Jag tycker ändå 10 sekunder låter väldigt mycket.
En snabb test med en Arduino Duemillanove och simpelt LED-blink-program tar 4-5 sekunder att kompilera (på en relativt långsam dator), ladda in i Arduinon och starta. Efter reset startar programmet på c:a 2 sekunder.