Sida 2 av 2
Re: Tändsystem
Postat: 4 november 2011, 11:29:48
av Icecap
Kretskort: om det finns magnet på svänghjulet är det givet att använda sig av! I samband med en µC med lämpligt program är det i grunden allt som behövs.
Jag använde en reflexdetektor i sin tid, fungerade strålande. Ett exempel hos ELFA: 75-340-43, faktisk exakt den typ jag använde då...
Hade en skiva på undersidan av rotorn, den skiva var måla svart & vit motsvarande till dwell-vinkeln.
Re: Tändsystem
Postat: 4 november 2011, 14:17:58
av JohnGalt
Sonar: Vill se bild på fordonet! Alltid kul med motorer!
Funderar själv på att göra tändsystem till en gammal moppe, men kan nästan inget om det.
Vad är egentligen det minsta möjliga man behöver? Skulle nedanstående fungera?
Med en uC är man ju iaf fri att experimentera med tider och vinklar.

Jag misstänker dock att det inte är så enkelt, vad har jag missat?
(ev serieresistor till spolen och pull-down till gaten har jag inte ritat in)
Var kan man förresten hitta en billig "standard" 12V spole för småmotorer?
Re: Tändsystem
Postat: 4 november 2011, 15:11:43
av AndersG
Om du vill så kan jag leta fram schemat på ett jag byggde någongång på 70-talet. Då tog jag växelspänningen drirekt från spolen (bytte tänspolen mot en andra belysningsspole). Transformerade upp till 400V, likriktade och switchade med en tyristor. Sedan hade jag en extern tändspole från en snurra...
Re: Tändsystem
Postat: 4 november 2011, 15:45:23
av MiaM
Lite svammel/spekulationer:
Om man har en mikrokontroller så kan det nog vara läge att vara beredd att låta spolen gå i mättning under de första tändpulserna när motorn börjar röra sig, för att få så bra (kall)startegenskaper som möjligt.
Hur är det, motorer med brytarspetsar brukar väl ha nåt jox som förskjuter tändläget något i förhållande till varvtal. Det vill man väl helst emulera med elektroniken och kasta bort det där varvtalsjoxet som t.ex. flyttar på brytarspetsar eller liknande? Jag antar att det inte finns motsvarande på motorer som är avsedda för i stort sett konstant varvtal, typ gräsklippare å sånt.
Re: Tändsystem
Postat: 4 november 2011, 16:23:03
av Icecap
Jag "forskade" en del i det då jag lekte. Det är så att flamfronten i bensin-luft blandningen har en viss hastighet (~20-23m/s) och det finns en viss avstånd från tändstiftet och "längst bort" i cylindern och idealet är att all bensin-luftblandning är förbränt färdigt strax efter TDC, det ger mest energi till vevaxeln.
Detta betyder att förställningen av tändningen ska vara en konstant tid innan optimalt läge på vevaxeln, detta kan man räkna ut med en µC som har koll, den kan dock bara räkna med att "förra varv var det såhär och jag antar att det är det nu också". Sedan tillkommer att slutförbränningspunkten kan behöva justeras lite beroende på vilken egenskap man vill ha i motorn, vill man ha hög dragkraft men inte toppvarv ska tändningen ske lite senare på varvet och det är nog andra faktorer som kan spela in.
Re: Tändsystem
Postat: 6 november 2011, 17:13:11
av Kretskort
Men är inte positioneringen av hall- och induktiva givare väldigt kritisk? Skulle man kunna sätta givaren på utsidan av ett konventionellt MC svänghjul, eller är magnetfältet för försvagat utanför?
Det är den här sortens svänghjul:
http://www.dansmc.com/pultool1.jpg
Skulle man inte kunna generera högspänning med en transistor istället för en inverter? Man placerar transistorn som brytarspetsarna i ett konventionellt brytarsystem och triggar den med en pickup eller dylikt. Där skyddsdioden vanligtvis sitter över en transistor sätter man en varistor istället som "öppnar" vid ca 250 volt för att skydda den.
Andersg: Intressant, har du någon beskrivning på läsgaffeln?
YD1150: Vad är vitsen med den kretsen då? Man blir ju inte av med de kritiska brytarna iallafall.
MiaM: Japp, på min Hondaxr75 har jag ett centrifugalsystem som trycker nocken till brytarspetarna bakåt för att lägga förtändningen tidigare på höga varv. Detta system har en tendens att krångla.
Re: Tändsystem
Postat: 6 november 2011, 18:50:02
av YD1150
Kretskort: Jag tog med kretsen i fall någon på forumet har behov eller
vill se en schemat på kommersiell transistortändning.
Det är rätt så enkelt att modifiera kretsen om man skulle vilja
ha en hallgivare t.ex.
Har provat det sistnämnda på en motorsåg och det gick bra.
Originaltändspolen var kass och hade utgått ur sortimentet så
jag fick testa mitt egna tändsystem på motorsågen.
Använde svänghjulets inbyggda magnet till hallgivaren som i sin tur fick
placeras på rätt ställe så att gnistan kom vid rätt tidpunkt.
Re: Tändsystem
Postat: 6 november 2011, 19:21:53
av MiaM
Googletips förresten: knacksensor