Elbil
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Tipset om du har råd är att skaffa en borstlös motor. http://www.mft.nu/motors/borstl/axi5330-18.htm
Där har du nästan 3kW som väger dryga 600gram... svårslaget... iofs kostar de 2000 spänn plus ett rätt dyrt drivsteg, men jisses sicket drag..
Där har du nästan 3kW som väger dryga 600gram... svårslaget... iofs kostar de 2000 spänn plus ett rätt dyrt drivsteg, men jisses sicket drag..
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Nja, kuggremshjul bultat med nav på axeln? Inte så svårt och kräver inte någon exakt inrikting ? Kolla på Translev, de har mycket bra prylar för ändamålet. Med kuggrem behövs inga stora radiella krafter och gavelmonteringen bör duga, men annars bara att sätta ett stödlager.
Vill du ha änn mindre mekaniskt strul så hitta en planetväxel så är problemt det radiella krafter minimalt...
Vill du ha änn mindre mekaniskt strul så hitta en planetväxel så är problemt det radiella krafter minimalt...
Behöver jag ha MOSFetar till något så brukar jag ta dom som finns på moderbord som driver processorn. Dom brukar vara 75 A varianter om det är aningen nya mb. Tex en vanlig typ som jag brukar hitta heter SUB75N03-07 som är en 75A variant. Datablad för den som är intresserad:
SUB75N03.pdf
Hittar även gott om FDB7030 och dess varianter men som är 60A.
FDB7030BL.html
Och det finns både N och P MOS på inte allt för gamla mb.
SUB75N03.pdf
Hittar även gott om FDB7030 och dess varianter men som är 60A.
FDB7030BL.html
Och det finns både N och P MOS på inte allt för gamla mb.
Det känns lixom "fel" med en så liten motor som de borstlösa. Alla siffror säger ju att det är hög effekt men det känns lite som att den bara kommer från det höga varvtalet. (jämför metanolarna på några ccm, de brukar ju påstås ha 2-3 hästar men orkar ju noll...)
Sen så blir det ett evigt växlande med ett varvtal som ligger på drygt 15 000 rpm.
Sen så blir det ett evigt växlande med ett varvtal som ligger på drygt 15 000 rpm.
En genarator och en motor är samma sak. Det är bra hur man använder den som skiljer. En bil generator är en vanlig synkronmaskin.
Om du vill ha en DC generator så kan du fråga på ett VW forum tex. De äldre 6V generatorerna byts ofta ut mot nyare 12DC eller AC. De kan generera 12V så de funkar nog bra at köra på 12V om man har en bra styrning.
Om du vill ha en DC generator så kan du fråga på ett VW forum tex. De äldre 6V generatorerna byts ofta ut mot nyare 12DC eller AC. De kan generera 12V så de funkar nog bra at köra på 12V om man har en bra styrning.