Elbil

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Det sitter ju växelströmsgeneratorer i bilar, den måste alltså modifieras rejält om den ska gå att använda som likströms motor. Hur gör jag detta? och vilken effekt kan man tänkas få ut, finns det någon propotionalitet mellan generatoreffekt och möjlig motoreffekt?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tipset om du har råd är att skaffa en borstlös motor. http://www.mft.nu/motors/borstl/axi5330-18.htm

Där har du nästan 3kW som väger dryga 600gram... svårslaget... iofs kostar de 2000 spänn plus ett rätt dyrt drivsteg, men jisses sicket drag..
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jo har sett de motorerna, nu behöver jag ju inte 3kw så det blir ju billigare men å andra sidan så kostar fartreglagen, lite svårare att bygga nåt fulhack själv. De motorerna är även svårare att montera, de har till stordel roterande kropp.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nja, kuggremshjul bultat med nav på axeln? Inte så svårt och kräver inte någon exakt inrikting ? Kolla på Translev, de har mycket bra prylar för ändamålet. Med kuggrem behövs inga stora radiella krafter och gavelmonteringen bör duga, men annars bara att sätta ett stödlager.

Vill du ha änn mindre mekaniskt strul så hitta en planetväxel så är problemt det radiella krafter minimalt...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja visst är det en växelströms maskin. Det var därför jag sa att de var lite svåra att styra. Men de motorer Begnt-re föreslår är också synkronmaskiner. Men de är avsevärt dyrare. Vad det gäller effekt så kan du nog lita på märkeffekten. ca 1kW Men tillfälligt kan de överbelastas mycket.
Användarvisningsbild
erixon

Inlägg av erixon »

Ett DIY fartreglars till borstlös motor...
http://home.versanet.de/~b-konze/blmc_bko/blmc_en.htm

:)
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Klarar 5 Ampere, krävs lite kraftigare saker :) Går nog att designa om.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Elfa ha drivkretsar. Och FETar som pallar 75A för rimliga pengar
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Behöver jag ha MOSFetar till något så brukar jag ta dom som finns på moderbord som driver processorn. Dom brukar vara 75 A varianter om det är aningen nya mb. Tex en vanlig typ som jag brukar hitta heter SUB75N03-07 som är en 75A variant. Datablad för den som är intresserad:

SUB75N03.pdf

Hittar även gott om FDB7030 och dess varianter men som är 60A.

FDB7030BL.html

Och det finns både N och P MOS på inte allt för gamla mb.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Det känns lixom "fel" med en så liten motor som de borstlösa. Alla siffror säger ju att det är hög effekt men det känns lite som att den bara kommer från det höga varvtalet. (jämför metanolarna på några ccm, de brukar ju påstås ha 2-3 hästar men orkar ju noll...)
Sen så blir det ett evigt växlande med ett varvtal som ligger på drygt 15 000 rpm.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

De är rätt lågvarviga, många av dem lämnar maxeffekt vid säg 7000 rpm. De är små, men nästan löjligt starka..
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Hittade en på mer rimliga 800 watt tror jag det var den hade 700 kv (varv per volt) vilket ger 16800 rpm vid 24 volt. Men det finns säkert bättre -> sökandet fortsätter....
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En tillräckligt gammal bilgenerator (DC) är lätt modifierad en ganska bra DC motor! 8)
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

danei skrev: Ska man ha en motor pånågra hundra watt kan man titta på bilgeneratorer. Det är inte den enklaste elmaskin att styra. Men den är billig, och byggd för att gå kontinuerligt med last.
Kan du förklara lite mer ingående?
Förstår inte hur jag ska få växelströmsgeneratorn att funka som motor :roll:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En genarator och en motor är samma sak. Det är bra hur man använder den som skiljer. En bil generator är en vanlig synkronmaskin.

Om du vill ha en DC generator så kan du fråga på ett VW forum tex. De äldre 6V generatorerna byts ofta ut mot nyare 12DC eller AC. De kan generera 12V så de funkar nog bra at köra på 12V om man har en bra styrning.
Skriv svar