Stänga av mikrofon mha. halvledare, hur?
- Klas-Kenny
Re: Stänga av mikrofon mha. halvledare, hur?
Aha, då hänger jag med på det.
Micen jag använder just nu kräver inte fantom, men prylen kommer eventuellt att användas på micar som kräver fantommatning, sen så vill jag ju driva den via det för att slippa batterier eller extra kablar.
Men menar du att jag ska testa/kolla något på en som kräver fantom så kan jag säkerligen ordna fram en sådan.
Micen jag använder just nu kräver inte fantom, men prylen kommer eventuellt att användas på micar som kräver fantommatning, sen så vill jag ju driva den via det för att slippa batterier eller extra kablar.
Men menar du att jag ska testa/kolla något på en som kräver fantom så kan jag säkerligen ordna fram en sådan.
Nja, jag var mer intresserad av om du använde en mic som kräver fantommatning utan fantommatning, och hur den den i så fall gav ljud. Kanske blev den matad via basresistorn, tänkte jag. Men nu var det ju inte så.
MOSFET leder åt båda hållen. NPN transistorer har jag för mig att dom inte gör det. Dessutom har de ju alltid ett spänningsfall över sig. Eftersom ljud är så svaga signaler kanske någon bieffekt i transistorn får den att förmedla signalen ändå.
Jag tycker att det här borde funka, men jag är inte säker. Transistorerna är PMOS.
MOSFET leder åt båda hållen. NPN transistorer har jag för mig att dom inte gör det. Dessutom har de ju alltid ett spänningsfall över sig. Eftersom ljud är så svaga signaler kanske någon bieffekt i transistorn får den att förmedla signalen ändå.
Jag tycker att det här borde funka, men jag är inte säker. Transistorerna är PMOS.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Vilken tur att det var just PMOS, då det är de ända MOS'ar jag har liggande för tillfället
"Jag tycker att det här borde funka"
Finns ett bra sätt att ta reda på det, tillbaka till labbandet!

"Jag tycker att det här borde funka"
Finns ett bra sätt att ta reda på det, tillbaka till labbandet!
Tänk på att välja rimliga värden på motstånden. Använd inga 100-ohmare för då kommer det kunna bli flera watt i dom.
I databladet står det hur många volt det får vara mellan gate och source. Spänningsdelaren måste väljas så att det inte blir för hög spänning där.
I databladet står det hur många volt det får vara mellan gate och source. Spänningsdelaren måste väljas så att det inte blir för hög spänning där.
- Klas-Kenny
Står maximum gate-source spänning +-20V, vilket innebär att med 48V på source måste gate-spänningen vara minst 28V, har jag förstått saken korrekt?
Och i så fall bör spänningsdelaren exempelvis bestå av motstånd på 180k ohm och 100k ohm?
180000/(100000+180000)*48 = 30,8V
Då blir det alltså 30,8V till Gate när NPN-transistorn vid dess bas är ledande, och annars 48V.
Eller är jag ute och cyklar (som vanligt
)?
Hade varit trist att råka elda de sista MOS'ar jag har, så jag måste införskaffa fler innan jag kan labba vidare
Edit: Glömde några nollor i uträkningen.
Och i så fall bör spänningsdelaren exempelvis bestå av motstånd på 180k ohm och 100k ohm?
180000/(100000+180000)*48 = 30,8V
Då blir det alltså 30,8V till Gate när NPN-transistorn vid dess bas är ledande, och annars 48V.
Eller är jag ute och cyklar (som vanligt

Hade varit trist att råka elda de sista MOS'ar jag har, så jag måste införskaffa fler innan jag kan labba vidare

Edit: Glömde några nollor i uträkningen.
20V är alltså den maximala spänningen gaten tål, så den spänningen få aldrig överskridas. Det behövs alltså marginal till 20V. Det borde också framgå av databladet vid vilket spänning transistorn öppnar. Det är antagligen kring 5V. Jag skulle valt 10V över gaten eftersom att det är en standard gate-spänning i de flesta datablad.
- Klas-Kenny
Nu hänger jag inte riktigt med längre, Det är ju 48V vid Source, och Source-to-gate spänningen får vara max +-20V, dvs skillnaden, eller potentialen som det så fint heter, mellan Source och Gate, får då vara max +-20V, då bör väl minsta spänning relativt mot jord vara 28V, och max 68V.
Eller?
Transistorn som används just nu är en IRF9Z24N
Och den andra jag har, som jag ännu inte börjar räkna på, är en IRF9620
Edit: Förresten, det är väl "Gate Treshold Voltage -2,0 - -4,0V" som är vilken spänning den öppnar vid?
Eller?

Transistorn som används just nu är en IRF9Z24N
Och den andra jag har, som jag ännu inte börjar räkna på, är en IRF9620
Edit: Förresten, det är väl "Gate Treshold Voltage -2,0 - -4,0V" som är vilken spänning den öppnar vid?
jo, det stämmer ju, om du kopplar source till +48V. Oftast sätter man en zenerdiod mellan gate-source så man inte riskerar att det blir för hög spänning. Det räcker med -12V.
- Klas-Kenny
Då kör jag på 200k och 56k Ohm i spänningsdelaren, det bör ge 37,5V (relativt mot jord) vid gate, dvs -10,5V relativt mot Source.
Tillbaka till labbandet!
Tillbaka till labbandet!

Okej, nu ser jag att du skrev "minst 28V". Jag tycker det känns bakvänt att kalla dom 28 volten gate-spänning. Det är som att säga att gate-spänningen på en NMOS är 5V ifall matningsspänningen är 15V och gate-source-spänningen är 10V. När jag säger gate-spänning menar jag gate-source spänning.
Sedan borde jag vara mer korrekt också, och säga att jag rekommenderar en gate-spänning på -10V. För den är ju negativ gentemot source på PMOS.
Säkrast är att sätta zenerdioder på kring 10V över gaten, och samtidigt använda en spänningsdelare som ger mer än 10V på gaten.
Sedan borde jag vara mer korrekt också, och säga att jag rekommenderar en gate-spänning på -10V. För den är ju negativ gentemot source på PMOS.
Säkrast är att sätta zenerdioder på kring 10V över gaten, och samtidigt använda en spänningsdelare som ger mer än 10V på gaten.
- Klas-Kenny
Se på F*N, det fungerar perfekt!
Tack så mycket alla som hjälpt
Då blir det till att beställa lite komponenter så att jag kan få ihop en färdig (Eller ja, prototyp monterad på PCB) under nästa vecka
Även beställa switchregulator m. kringkomponenter så att det kan drivas direkt på fantommatningen, just nu får jag 5V ifrån labbagget.

Tack så mycket alla som hjälpt

Då blir det till att beställa lite komponenter så att jag kan få ihop en färdig (Eller ja, prototyp monterad på PCB) under nästa vecka

Även beställa switchregulator m. kringkomponenter så att det kan drivas direkt på fantommatningen, just nu får jag 5V ifrån labbagget.
Behövs det verkligen en switchad regulator?
Jag vet ju inte hur mycket ström den där optiska grejen drar, men om det bara är några få mA borde den ju kunna matas från en enkel shuntregulator (motstånd från 48V till 4.7V zenerdiod till jord).
Jag vet ju inte hur mycket ström den där optiska grejen drar, men om det bara är några få mA borde den ju kunna matas från en enkel shuntregulator (motstånd från 48V till 4.7V zenerdiod till jord).
- Klas-Kenny
Nuvarande uppsättning drar ca. 40-60mA (Beroende på om någon är framför eller ej) enligt labbaggets strömmätare, vilket blir uppåt 2,5W förlust om det ska regleras linjärt.
Jag insåg just att om fantommatningen består av 48V ansluten till Hot och Cold via varsitt 6,8k-motstånd så bör grejen inte dra mer än 1-2 mA. Vid 3mA kommer det ju bli 9.6V spänningsfall över 6.8k-motstånden, och det är kanske inte acceptabelt. Om fantommatningen består av transformatorer, som i prototypens bild, kanske den kan ge högre ström. 60mA vid 5V motsvarar ju vid 50V 6mA+förluster i omvandlaren. Så det verkar som att det krävs lite forskning kring hur mycket ström man kan ta från fantommatningen, och ev. minskning av opto-grejens förbrukning.
- Klas-Kenny
Aj, det har du helt rätt i.
Jag har kikat runt lite, och det verkar som att alla prylar som kräver fantommatning faktiskt klarar sig ner på låg spänning!
Enligt den här sidan ska de klara sig ner till 10V, och det ska tydligen gå att ta ut upp till 14mA från fantommatningen.
Men jag vet inte hur väl man kan lita på den där sidan?
Om det stämmer, så bör det inte vara några problem för mig, om man ej räknar med förlusterna (Vilka inte bör bli speciellt stora med switchad regulator?) så behöver kretsen just nu max 6,25mA, vilket dessutom ger gott om marginal för andra fantommatade prylar.
Dock hittar jag ingenstans om minsta in-spänning till regulatorn jag kollar på, Datablad, är jag blind eller står det inget?
Kollade på den färdiga produkten jag länkat tidigare i tråden, den drar tydligen 3,7mA.
Dock borde jag kunna "optimera" strömförbrukningen lite genom att räkna noggrannare på motståndsvärden (Tex. varför bottna småsignaltransistorerna när så hög ström aldrig uppnås?), mindre komponenter (Har tex. en 4-dubbel AND-schmitt trigger i kretsen nu, behövs bara en enkel), kan nog sänka strömmen till IR-dioden en aning osv.
Edit: Insåg just en extra trevlighet med denna lösningen för att bryta, skulle det bli något strul med apparaten så att den låser sig i "av-läge", så är det bara till att stänga ner fantommatningen (Förutsatt att ingenting annat kräver den dvs.) så kommer mikrofonen att gå igång igen.
Förutsatt att inte båda FET'ar brunnit upp så det blivit kortis i dem dvs.
Jag har kikat runt lite, och det verkar som att alla prylar som kräver fantommatning faktiskt klarar sig ner på låg spänning!
Enligt den här sidan ska de klara sig ner till 10V, och det ska tydligen gå att ta ut upp till 14mA från fantommatningen.
Men jag vet inte hur väl man kan lita på den där sidan?
Om det stämmer, så bör det inte vara några problem för mig, om man ej räknar med förlusterna (Vilka inte bör bli speciellt stora med switchad regulator?) så behöver kretsen just nu max 6,25mA, vilket dessutom ger gott om marginal för andra fantommatade prylar.
Dock hittar jag ingenstans om minsta in-spänning till regulatorn jag kollar på, Datablad, är jag blind eller står det inget?
Kollade på den färdiga produkten jag länkat tidigare i tråden, den drar tydligen 3,7mA.
Dock borde jag kunna "optimera" strömförbrukningen lite genom att räkna noggrannare på motståndsvärden (Tex. varför bottna småsignaltransistorerna när så hög ström aldrig uppnås?), mindre komponenter (Har tex. en 4-dubbel AND-schmitt trigger i kretsen nu, behövs bara en enkel), kan nog sänka strömmen till IR-dioden en aning osv.
Edit: Insåg just en extra trevlighet med denna lösningen för att bryta, skulle det bli något strul med apparaten så att den låser sig i "av-läge", så är det bara till att stänga ner fantommatningen (Förutsatt att ingenting annat kräver den dvs.) så kommer mikrofonen att gå igång igen.
Förutsatt att inte båda FET'ar brunnit upp så det blivit kortis i dem dvs.