Har ritat lite på en alternativ bordsdesign, men jag tycker att det blir lite för många nackdelar gentemot den "vanliga" modellen
Nackdelar:
-Tyngre Y-axel
-Bygger mer på höjden
-Dyrare
-Mindre bord
Fördelar:
-Bordet kan bearbetas direkt
-Lättare X-axel
-Inget överhang > mindre flex http://i1186.photobucket.com/albums/z36 ... ortfrX.jpg
Lägg in "[img]"och"[/img]" med din bildlänk emellan eller tryck på knappen "Img" ovanför där dus skriver posten så kommer bilderna direkt i tråden, mycket lättare att jämföra då!
Jag vet, men det är alltid någon som kommer och citerar reglerna med max 700pix breda bilder..
Men för enkelhetens skull så lägger jag in båda här nu.
(Jag har inte kommit på hur man ska montera lagerbockarna för att inte bli av med arbetsområde)
Designen på den övre bilden är förbluffande lika som på en fabriksbyggd maskin jag har med rundstyrningar.
Enda skillnaden är att mina rundstyrningar för Z-axeln är monterade på framsidan.
Har man en smal pelare, som i ditt fall, tror ändå det kan vara klokt att montera som du ritat.
Det är viktigt att få upp spårvidden för att styva upp spindeldockan mot krafter i X-led.
Spontant tycker jag spindeldockan ser lite låg ut, med tanke på krafterna i Z-led.
Om du vill kan jag ta en bild på min maskin, samt även mäta lite förhållanden mellan kulbussningarna.
Gör gärna det
Jag har inte lagt ner så mycket tid på själva fräshuvudet, det är där mest för syns skull just nu
Inget är ju bestämt ännu så pelaren kan göras bredare, smalare, högre osv. Jag tyckte jag läste nån diskussion här kanske om att det är smartare att ha skenorna på sidorna av pelaren istället? Speciellt om man använder runda skenor.
Det här är ju trots allt ett beprövat och fungerande koncept.
Skalar man ner måtten borde man vara i närheten av en hyffsad design.
Fördel med att lägga Y-rörelsen i botten, är att man då kan placera Y-motorn på baksidan av maskinen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det är ingen verktygsväxlare i normal bemärkelse, utan en revolver med 8st lagrade spindlar.
Jag har en liknande äldre maskin i drift, och revolver har sina för och nackdelar.
Håll med om att designen på gejdrar är vädigt lik det du ritade i första bilden.
Hojta till om du vill att jag ska ta tumstocken och mäta lite.
Förövrigt så är det väl ingen maskintillverkare som använder rundstyrningar idag?
Kan du få tag i beg. riktiga styrningar, är nog sådana att föredra.
Är det någon som har koll på när de moderna linjärstyrningarna började användas av maskintillverkare?
Det liknar nog
En kulskruvsfråga:
Är det någon idé att använda två muttrar per axel för att kunna justera bort glappet? Läste någon stans att muttrarna från lmb http://stores.ebay.com/linearmotionbearings har ett glapp på ca 2 hundringar?
Sen en drivfråga:
Klara man sig med direktdrivning på 5mm/varv stigning? Dvs 0.025mm per helsteg? Ännu mindre med microsteg. Motor, tittar lite på 3Nm, klarar man sig på mindre?
Det är inte så lätt att svara på.... Det kräver en del beräkningar och en hel del data som du inte upgett (och antagligen inte vet) dvs vikt, önskad hastighet, önskad acceleration, friktion, verkningsgrad osv osv osv - inget negativt menat, det är saker man oftast inte vet när man bygger "på en höft" men det gör det extremt svårt att ge ett korrekt svar.
Jag köpte 16/10 skruvar från LMB och man får vad man betalar för. Dom känns glappfria men jag har inte monterad dom så jag kan inte mäta. Muttern går lite "hackigt" bitvis men jag tror det ordnar till sig när man monterat dom och får lite fett i muttern. Jag påtalade, två gånger, innan jag beställde att liten backlash var viktigt för mig och att jag ville ha dubbla muttrar om den behövdes men Chai hävdade att det inte skulle behövas.
Beträffande stegmotorer, direktdrift osv så kan du inte tittat på motorns hållmoment, det säger i princip ingenting. Vridmomentet avtar med stigande varvtal, om motorns induktans är hög avtar det "brantare", är den låg så är kurvan flackare men då kräver motorn istället mer ström för att uppnå samma moment. Dubblar du matningspänningen dubblas, i princip, momentet vid en specifik hastighet. Du måste således titta vad motorn ger vid det varvtal du önskar köra den och med den matningspänning du tänker ha.
Säg att du vill ha 5000mm/min i snabbmatning, det gör att motorn måste snurra 1000rpm om den är direktkopplad till din skruv med 5mm stigning. Låt oss anta att motorn ger 1Nm vid 1000rpm, vad blir det för linjär kraft?
1Nm/(0.005m/PI/2)=1260N förutsatt att förluster i överföringen mellan motor och skruv är 0 och verkningsgraden på skruven är 100% vilket naturligtvis inte är fallet.