> foo = 42;
> UART_send(foo);
Det förutsätter ju att UART_send inte föursätter en "sträng".
Hur uC behandlar negativa tal?
Re: Hur uC behandlar negativa tal?
Jag var av den bestämda uppfattningen att man alltid borde sända binärkod och inget annat för att inte slösa onödig "bandbredd". Det var innan jag hade gjort så många program i µC. Men när jag väl i praktiken skulle köra lite mer data hit och dit så blev det ascii som avslutades med CR och LF. Klumpigt kan tyckas, men otroligt smidigt. Ska du skicka binära tal som de är så måste du alltid ha ditt egna program i andra änden som tolkar informationen. En massa onödigt extrajobb med mjukvara.
>Sodjan: Ja, jag vet vad *itoa* gör...
Jo, jag misstänkte väl det , men passade på ändå att länka till avr-libs och visa definitionen, eftersom det kanske kan vara till nytta för andra trådläsare. Kanske det kan lösa problemet för Christian?
använd din metod för ett positivt tal och gör så här:
>Sodjan: Ja, jag vet vad *itoa* gör...
Jo, jag misstänkte väl det , men passade på ändå att länka till avr-libs och visa definitionen, eftersom det kanske kan vara till nytta för andra trådläsare. Kanske det kan lösa problemet för Christian?
Vad var det för fel på mitt svar:Men hur gör jag om det är en negativt int? Då fungerar ju inte min metod med att dela och modolus..?
använd din metod för ett positivt tal och gör så här:
Kod: Markera allt
if (talet < 0 ) {
talet = - talet;
UART_send('-'); minustecken
}
....din kod som skickar det positiva talet...