Sida 2 av 3
jo, tack jag vet..
Postat: 18 april 2005, 21:21:01
av bengt-re
jag har stått på däck och tagit emot en höjdare som klev ur från trappan på en hkp4. Piloten nuddade alldrig däck innan farbrorn tog klivet.... Fy fan.... trodde gubben skulle dö..... Den höll han på att åka i havet av choken ifrån stöten.... SÅ jag iklädd URSUT fick trycka ner farbrorn emot däcket så han fick än mer ont... En lätt skakad kommendör som kom ombord vil jag lova...
Edit.
Det regnade ändå... märkligt..
Postat: 18 april 2005, 21:36:57
av Icecap
Jorå, med flygjärn ska man akta sig jävligt noga. De kan ju ha varit upp och sniffa på en "nästan åskmoln" och samlat ihop en rejäl laddning, luftens friktion är också en stor hjälp och jag tror nästan att det blir värre av fuktigt väder, luften är tyngre då (mer massa) och borde därmed kunna ladda upp mer.
Teori bara, fakta är att man kan få en rejäl smäll när det är inblandat flygande maskiner.
Fast på avstånd kan det nog ha roat lite....

Postat: 18 april 2005, 21:56:13
av grym
på många gamla flygplan så sitter det avledare på bakkanten av vingarna
vassa spröt bakåt som hjälper till att bli av med laddningen

Nej, var mest otäckt..
Postat: 18 april 2005, 22:08:48
av bengt-re
jag menar vad sitter längs bak på en ubåt ? Åker du i plurret blir du snyggare skivad än salamin på maxi...
Postat: 19 april 2005, 13:44:47
av cykze
Tar man i "låskroken" medan man kliver ur bilen så blev det ingen stöt. Inte heller när jag körde med ett 1Mohm mellan mig och bilen, efter att jag hade klivit ur. Phuu, skönt att det löste sig.

*ler*
Postat: 19 april 2005, 13:56:21
av bengt-re
JO brukar ju sitta ett en megaohm mostrånd till alla jordar på en ESD-arbetsplats för att bibehålla elsäkerheten. Kan bli lite som elektriska stolen annars med jordad stol, jordat armband och jordad bänkskiva.. Trist att då råka stoppa fingret på något ställe som bär höga spänningar.... Sen är jag en feg människa och har gärna skyddstrafo och eller jordfelbrytare på arbetsplatser där man meckar med spänningsbärande elektronik. Kostar så lite extra att tänka på säkerheten. OM man ändå är inne på arbetsmiljö så tänk en extra gång på belysningen. Man sitter ofta långa tider och pillar med små saker vilket kräver bra ljus för att man inte skall bli trött i ögonen med tiden. Det finns bänk och bordslampor för arbetsbänkar som kastar ljuset framåt vilket gör att man inte skuggar men sina händer så lätt när man pillar. Säger inte att det är nödvändigt, men är det en hobby så kan man se till att den inte skadar en åtminstonne...
Jasså har du sådana erfarenheter.
Postat: 19 april 2005, 15:47:33
av SvenPon
jag har stått på däck och tagit emot en höjdare som klev ur från trappan på en hkp4. Piloten nuddade alldrig däck innan farbrorn tog klivet.... Fy fan.... trodde gubben skulle dö.....
Har suttit i HKP4 över 3000 timmar.Jag kan lova Er att där finns det volt
när Vi skickar ner sonardomen eller winschwiren.
Det blev mycket mycket värre när Vi bytte till kompositblad i rotorerna.
Under nätter när det fanns åska i luften kom det blixtar som skulle göra
en fotoexpert avundsjuk.Jag utbildade ytbärgare också dom vet vad det vill säga att stoppa tåån i vattnet.
Ang CV som ja nu får påhopp på så är det inte speciellt meriterande att man
"suttit 3000 timmar"
Recept skicka ner något i vattnet/ jorden innan.Vi körde med en kort wirestump.
Postat: 19 april 2005, 16:37:22
av Icecap
Jag bugar mig för din kompetens rörande det jobb men det ger dig lika lite utbildning inom elektronikdesign som min tid på Ericsson ger mig inom ytbärgareutbildning eller hur?
Att jag har CMAS** betyder inte heller att jag kan förstå alla de säkerhetsaspekter som finns inom räddningstjänsten heller.
Fast jag skulle bra gärna ha sett den blixteffekt men det måste ha varit en ganska skumpig färd, jag har för mig att åskmoln inte just är de lugnaste ställen att flyga

Postat: 19 april 2005, 17:09:29
av Hedis
Vad roligt att vi är såpass många här som har dykcert.
Vi kanske skulle bygga lite dyksaker... lampa är ju på G iaf.
Postat: 19 april 2005, 17:13:15
av Schnegelwerfer
Japp, lampa är ju det första naturliga bygget man kommer att tänka på. Man skulle ju också kunna bygga en enkel dyklogger med tryckmätare som registrerar dykprofilen. Nu finns ju det redan inbyggt i de flesta dykdatorer, men det är ju roligare att bygga själv!
UV-Scooter vore inte heller så dumt!
Postat: 19 april 2005, 18:12:26
av Icecap
Jag har tagit de första steg till att göra ett dykare-ekolod, det ska ha en LED-stapel för att visa eko och vara utformat ung. som en lampa.
Jag vill inte döda en bra idé..
Postat: 19 april 2005, 18:32:52
av bengt-re
Men det finns redan som produkt... Fast iofs visar den djupet digitalt ist.
Postat: 19 april 2005, 19:12:28
av Icecap
Just det: den visat djupet (avståndet) digitalt! Jag vill ha en LED-stapel just för att kunna visa "gråtoner" bakom första ekot, med ett svep kan man alltså bilda sig ett intryck av hur det ser ut en bit fram rent bildmässigt.
Jag är kanske lite yrkesskadat: gammal radartekniker.....

aa..
Postat: 19 april 2005, 19:28:56
av bengt-re
Då är jag med ! Gör den i polycarbonat och lacka den invändigt förutom vid där dioderna skall sitta. Blir snyggt och förstör inte färgen om du skulle repa den, även om polycarbonat är sällsynt reptåligt.. En annan fördel med ickemetaliskt material är att det böir lätt att göra knappar och så med magneter och hallswitchar. Och vill du kunna logga så är det bara att sätta en irda port så att du kan tanka ut data ur den utan att öppna den när du har bubblat klart. Lithiumbatterier i så slipper du öppna den i tid och otid....
Postat: 19 april 2005, 20:08:17
av RDX*
En lösning som kanske skulle fungera är att sitta på en bit "avledande underlag"
[80-081-79] och jorda biten till chassiet eller sy in koppartrådar i sätet som man sedan jordar.
Om det sedan fungerar i praktiken vet jag inte då jag kör Mercedes och inte har det problemet.
eller så kanske du ska ta på dig sådana
här när du är ute och kör
