Styrning av värmekabel i hängränna

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Styrning av värmekabel i hängränna

Inlägg av FormerMazda »

Är rätt väl insatt i hur det ska vara konstruerat.
Problemet är vi i kommittén har ju inga stora summor att röra oss med. Rättare sagt så finns det i dagsläget inte en krona mer eller mindre.
Så även om man vill göra om göra rätt så blir inte det på tal än. En värmeslinga för en 500ing och lite eget material som ligger är ju en nu lättare genomförbar sak.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Hallå i tråden!

Uppdäjt: Det går inte ens att komma upp mellan de tak jag gissar läcker. Det är svårt att förklara byggnaden, men det går inte i alla fall.
Så tyvärr kommer jag inte kunna göra om göra rätt där.

Och efter en del googlande så har jag nog hittat den kommersiella lösningen på frågan om det finns snö eller inte:
En uppvärmd fuktgivare. Snöar det så smälter snön och givaren leder = kör slingan.
Den ska ju också ligga i rännan så slingan alltid går om det finns is eller vatten också. Sketasmart!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"En uppvärmd fuktgivare. Snöar det så smälter snön och givaren leder = kör slingan."

Jag antar att den lösningen även använder sig av parametrarna temperatur, solinstrålning och ifall det regnar?
Annars lär den ligga och värma hängrännorna även när det inte behövs.

prototypen skrev:Under takplåt/takpannor ska det vara en ventilerad luftspalt som vädrar bort den värme som går genom isoleringen och håller taket kallt.

Har man dålig isolering och/eller felaktig luftspalt så går det ut värme som smälter snön och när vattnet kommer ut på takutsprånget/ner i hängrännan så fryser det igen.

Värmekabel åtgärdar symtomen, inte orsaken.

Protte
Njae, så länge utetemperaturen växlar mellan ca 0 - 5ºC så kommer det växelvis att smälta och frysa
oavsett isolering eller luftspalt. Nog har väl du ouppvärmda byggnader där snön på taket har smält och bildat is i hängrännorna?
(Kanske inte nu, men när vintern börjar ta slut.. :) )

"Värmekabel åtgärdar symtomen, inte orsaken."

Orsaken är väderomslag. T.ex lite varmare på dagen, vilket startar smältningen,
och lite kallare på kvällen/natten, vilket saktar ner "rinningen" tills vattendropparna samlas som is.
Antingen smälter snön eller så fryser det till is.
Smältningen vill man ju inte göra något åt. Det blir lite väl mycket snö då...
Så alltså får man hindra att det blir is innan vattnet har runnit ner igenom stupröret.

När ni är ute och går nästa gång: Ta en titt på taken omkring er.
Skulle alla dessa istappar på tegelpannorna/takplåten bero på dålig isolering? Inte så sannolikt... :)
YngLi

Inlägg av YngLi »

Sätt gångjärn på hållarna som håller hängrännan, och låt några fjädrar hålla den uppe i "is fri position", när rännan blir full av is (och tyngre) så sträcks fjädrarna ut, rännan går ner mot ett stopp och en strömställare slår samtidigt på värmen och tinar bort isen. Ganska enkelt, man får ha som en tratt vid övergången till stupröret så att inte rännan blir låst i sitt "is fri läge".

På sommaren kan man låta strömställaren ge en signal som indikerar "lövstopp". :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

De hus jag vet har bättrat på isolationen ser man en enorm (jätteenorm) skillnad i ispåbyggnad före och efter. Speciellt ett hus som innan isolation byggde på 1-2m istappar på ca en vecka och efter isolation, inget märkbart. Nu är det visserligen här uppe i norrland, här har vi mer att spara. Det är bara idioti att inte isolera när man kan få både bättre ekonomi och mindre risk för vattenskador. Det går rätt fort för en byggfirma med rätt utrustning att spruta isolering på vinden.

Visst har du en naturlig påbyggnad vid visst väderomslag. Men värmeläckage orsakar smältning med större omfattning.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag kan inte låta bli att fundera på vad som händer med vattnet när det rinner ner i stupröret, om det är minusgrader.

Oron är säkert obefogad (eftersom det finns komersiella lösningar), men det borde logiskt sett bygga is där med.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Självklart så smälter snön även på ett välisolerat/ouppvärmt tak, men som sagts, skillnaden är enorm på dåligt isolerade och bra isolerade hus.
Som väl är så mitt hus rätt gjort med luftspalter och isolering, enda gången snön smälter på mitt hus är den smälter runt om också, inte annars.
Till skillnad från grannhuset som knappt har nån snö på taket alls, men en massa is och lååånga istappar.

En värmeslinga ska gå ner en bra bit i stuprören också, just för att det inte ska bygga på där i också.

Detta börjar bli spännande, snart ska den slinga införskaffas till en ränna för test, men det värsta är ju att det börjar bli ont om snö att testa med här..
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

ToPNoTCH skrev: Oron är säkert obefogad (eftersom det finns komersiella lösningar), men det borde logiskt sett bygga is där med.
Tycker man ganska ofta ser värmeslingan dragen i själva stupröret också...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

De gånger jag har använt värmekabel har jag använt självreglerande sådan och bara kört med huvudbrytare. Har du jämfört priserna på självreglerande och icke självreglerande.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Har inte letat ihjäl mig direkt, lever ju än..

Men det är ju väldans billigt med denna:
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=925
Billigaste pris: 19,8kr/m

Jämfört med en självreglerande: (förvisso med stickpropp)
http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=654
Billigaste pris: 92,8kr/m

Som sagt, inte letat så mycket. Men med förutsättningen att jag gratis kan få ihop en hyffsat bra styrning och det enda jag behöver köpa är själva värmekabeln så blir det väldans lång pay-off, tyvärr. För visst vore en självreglerande det bästa.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>För visst vore en självreglerande det bästa.

Men fortfarande uppstår ju "problemet" att det kan vara -10 grader i två månader utan en droppe smältvatten. Då är det ganska onödigt att köra full effekt på värmeslingan hela tiden. Så nån slags sensor vore ju toppen, och då kanske man inte behöver ha självreglerande.

Om man lägger två is/vatten-sensorer på ett par ställen i rännan , några centimeter upp, så att den inte detekterar vatten/is i botten. Så fort det är fullt i rännan - upp till sensorn, så indikerar det att det är stopp nånstans. Det kan vara is eller löv (sensorn måste ligga skyddad från nedfallande saker ovanifrån, om det finns träd i närheten). Kombinerat med att man har ett temperaturintervall mellan t.ex. -2 och +3 grader så blir det kanske ganska bra. Och så får du möjlighet att använda sensorerna som indikator på att rännorna behöver rensas på hösten.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vi hade självreglerande kabel i vattnet till stallet, visst den gick ner i effekt när det blev varmt, men långt ifrån tillräckligt, vattnet kunde vara +30 grader när man kranade. Inte så hälsosamt, eller ekonomiskt... Tror den drog ca 150W när det var kallt vatten i slangen, såg den aldrig dra mindre än 100W. Jag hade förväntat mig att den i alla fall gått ner till 10-20W...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Isolera hängrännan och stupröret utvändigt så försvinner problemet.

Anledningen till att det fryser i hängrännan är att värmeavgivningen genom plåten till omgivningen är större än vad smältvattnet kan tillföra då fryser det.
OM man kan förhindra att värme avges genom hängrännan mot omvärlden så kommer allt vatten i hängrännan att rinna ned i stupröret (som givetvis också skall isoleras).
Ingen driftkostnad alls, kan göras helt själva, bara en massa isolermaterial av typen liggunderlag fast med slutna celler som limmas fast med kontaktlim på utsidan.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Andli:Samma erfarenhet av självreglerande den drar banne mig lika mycket nästan oavsett temp. Min på 10-15 meter drar 115W.

Men nu ska snart skiten väck jag gillar inte att slösa el (eller snarare betala elräkningen).
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

De absolut bästa självreglerande har 4,5ggr i faktor i effektförbrukning mellan kallt och varmt.
De enklare ligger mellan 1,5 och 2...
Som användare vill man ju ha olinjärt beteende <5 grader C max effekt, och >10 grader C ingen effekt alls...
Eller en faktor >>20 mellan -10 grader C och 30 grader C
Skriv svar