Sida 2 av 2
Re: Driva Atmega168 med BEC från fartreglage?
Postat: 24 september 2010, 17:08:08
av jesse
Re: Driva Atmega168 med BEC från fartreglage?
Postat: 24 september 2010, 17:38:39
av Glattnos
sodjan: Jo jag läste det. Men det jag inte såg första gången var:
Operating Voltage:
– 2.7 - 5.5V for ATmega48/88/168
Därför var jag inte säker på om den gick att köra på 5.95 volt(kunde ju faktiskt gått om Max är 6.0 volt)
jesse: Jag såg också att det stod dropout 2 V på 7805, blev därför lite konfunderad. MEN! Två dioder var ju ett fint förslag! Jag ska PWM:a till ett servo och till fartreglaget, så det blir ju inte mycket ström genom AVR:en. Det förutsätter ju att jag bara kopplar dioderna före AVR:en och inte där min nuvarande regulator sitter. Då får AVR:en ca 4.8 V(6-1.2) och servo och GPS-modul får 6 Volt drivspänning.
Re: Driva Atmega168 med BEC från fartreglage?
Postat: 24 september 2010, 17:43:23
av Swech
Du skulle ju också kunna köra den på ett litet knappcellsbatteri. Den drar ju inte så mycket..
Swech
Re: Driva Atmega168 med BEC från fartreglage?
Postat: 24 september 2010, 19:13:41
av jesse
Bara du inte skickar in 6 volt på någon av AVR:ens ingångar eller utgångar så ska det nog gå bra.
Re: Driva Atmega168 med BEC från fartreglage?
Postat: 25 september 2010, 00:47:06
av sodjan
> ...och GPS-modul får 6 Volt drivspänning.
Och vad lämnar den i det läget för nivåer på sina utgånger ?
Har betydelse om de "går tillbaka" till AVR'en, så att säga...
Re: Driva Atmega168 med BEC från fartreglage?
Postat: 25 september 2010, 14:47:38
av Glattnos
Hmmm...ja det tål ju att tänka på. GPS-modulen ger "TTL level, Output voltage level: 0V ~ 2.85V" så det borde ju fungera. Men det börjar kännas mer och mer osmidigt att ha flera olika drivspänningar.
Man skulle ju kunna koppla driv-accen(7.4V) till regulatorn via ett relä, som styrs av BEC:n. Då "slocknar" ju hela styrkortet om BEC:n stängs av. Borde väll fungera? Det är ju "bara" som ett skydd mot urladdning, normalt så kommer jag inte köra ur ett helt batteri.