Problemet prototypen skriver om brukar märkas om man matar på lite spänning, så motorn snurrar sakta, då kan man se att den snurrar olika fort på varvet.
Kan även vara avbrott i ankaret, provas även detta med att köra motorn sakta och se att den snurrar jämnt.
Man kan behöva bromsa lite med nåt lämpligt, t.ex. handen om det är en liten motor.
Då kan man dessutom känna om den håller vridmomentet lika mycket hela varvet runt.
Avbrott brukar oftast vara där koppartrådarna kontakteras mot kollektorn, antingen klämda eller lödda.
Ett annat alternativ kan vara att nån av lamellerna släppt i kollektorn och reser sig när det börjar gå fort.
Detta brukar synas som brännmärken på vissa ställen på kollektorn. (bilder är bra)
Är kolhållaren vridbar kan den vara flyttad från det optimala stället vilket gör att magnetfältet i rotorn hamnar fel i förhållande till detsamma i statorn.
Då får man spänning mellan lamellerna som ligger under kolen med gnistbildning som följd.
Jag förutsätter förövrigt att det är kollektorn det lyser runt.
Är det i lindningen har du stora problem.
Permanentmagnetmotorproblem.
Re: Permanentmagnetmotorproblem.
Efter en hel del pillande med den här motorn och isärskruvande av hela enheten (snäckväxel) och vändande på både magneter och kol-hållarhuset så funkar den nu utan problem... Utan att jag egentligen gjort något. Allt är som innan jag började.
Planen jag hade var att plocka isär och kolla om allt i snäckväxeln var ok och sedan kunna se och bromsa motorn för hand. Och även filma när den fular sig och glöder. Men det har den inte gjort på länge nu. Inte ens efter en bra stund på högsta fart.
Nu har den snurrat i snart en timme utan problem alls.
Vet inte riktigt vad jag ska tro. Vågar inte lämna den ensam ännu.
Och ja, det är/var i kollektorn där kolen möter rotorn som det glödde.
Planen jag hade var att plocka isär och kolla om allt i snäckväxeln var ok och sedan kunna se och bromsa motorn för hand. Och även filma när den fular sig och glöder. Men det har den inte gjort på länge nu. Inte ens efter en bra stund på högsta fart.
Nu har den snurrat i snart en timme utan problem alls.
Vet inte riktigt vad jag ska tro. Vågar inte lämna den ensam ännu.
Och ja, det är/var i kollektorn där kolen möter rotorn som det glödde.