"snabbkontakt" direkt på PCB
Re: "snabbkontakt" direkt på PCB
tack, Sodjan, jag ska fundera hur jag ska göra (de måste ju monteras på något stablit sätt, annars är de ju odugliga)
Fjäder-stiften från elfa (40-480-39) är starkt att rekomendera framför sim-hållare om du tänker flasha många kort då en sim-hållare är inte dimensionerad för så många cykler. Dessutom är sim-hållaren gjord för rörelse i sidled för att skrapa bort oxiden för bra kontakt medans fjäderpinnarna är så pass vassa att de ger kontakt direkt vid tryck rakt framifrån vilket blir enklare.
(har själv bra erfarenheter med fjäderstiften nyligen dels i ett projekt där ca 2k kort skulle flashas och dels ett projekt med en medicinteknisk produkt som hade custom-kontakt som skulle ansluta mot en engångssensor och klara detta några tusen cykler under produktens livslängd)
Nackdelarna med pinnarna är priset samt att det är svårt att löda på dem i det fallet att man försöker löda fast dem direkt i ett PCB, det senare löses dock genom att sandpappra pinnarna med fint sandpapper eller så får man löda fast en bit kopplingstråd i den rörliga delen så som var gjort på de som sodjan säljer.
(har själv bra erfarenheter med fjäderstiften nyligen dels i ett projekt där ca 2k kort skulle flashas och dels ett projekt med en medicinteknisk produkt som hade custom-kontakt som skulle ansluta mot en engångssensor och klara detta några tusen cykler under produktens livslängd)
Nackdelarna med pinnarna är priset samt att det är svårt att löda på dem i det fallet att man försöker löda fast dem direkt i ett PCB, det senare löses dock genom att sandpappra pinnarna med fint sandpapper eller så får man löda fast en bit kopplingstråd i den rörliga delen så som var gjort på de som sodjan säljer.
Vi monterar dem i en 5 mm tjock plexiglasskiva. Bara att skriva ut pcb på ett papper, lägga ovanpå plasten och borra upp hål med dremeln i ett stativ. Pinnarna limmas sen dit med en droppe lim. Vill man gå steget längre sätter man i styrpinnar som matchar sina monteringshål i pcberna.
> ...eller så får man löda fast en bit kopplingstråd i den rörliga delen så som var gjort på de som sodjan säljer
Kopplingstråden sitter (självklart) i den *fasta* delen, alltså hyllsan.
Den rörliga delen skjuts sedan in i hyllsan och kan bytas ut utan
demontering av hållarna/hyllsorna.
Kopplingstråden sitter (självklart) i den *fasta* delen, alltså hyllsan.
Den rörliga delen skjuts sedan in i hyllsan och kan bytas ut utan
demontering av hållarna/hyllsorna.
Kolla längst ner.. Upp till 10 pinnar
http://www.samtec.com/MicroBoardToBoard ... faces.aspx

Edit.. Bild uppdaterad och denna text inlagd
Bild från Samtecs hemsida.
http://www.samtec.com/MicroBoardToBoard ... faces.aspx

Edit.. Bild uppdaterad och denna text inlagd

Bild från Samtecs hemsida.
Senast redigerad av toffie 13 augusti 2010, 00:34:44, redigerad totalt 2 gånger.
En fuling är ju gamla kretskortskontakterna som sitter på sidan om kortet och omfamnar kortet så att säga. Det enda man då behöver göra är att dra ut ledarna till sidan av kortet men det kanske inte duger i detta fallet.
Alternativt kan man sätta krokodilklämmor på änden av kortet. Det är DIY det
Alternativt kan man sätta krokodilklämmor på änden av kortet. Det är DIY det

Och här är ett par lite mer proffsiga varianter
:
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en541943
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en541939

http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en541943
http://www.microchip.com/stellent/idcpl ... e=en541939

sodjan.. var det något fel på min variant?

Snygg version från Microchip dock

Snygg version från Microchip dock

Det föreslogs ju redan i inlägg nummer 5 i tråden:)v-g skrev:En fuling är ju gamla kretskortskontakterna som sitter på sidan om kortet och omfamnar kortet så att säga. Det enda man då behöver göra är att dra ut ledarna till sidan av kortet men det kanske inte duger i detta fallet.
toffies förslag verkar ju ganska bra. Man har paddarna på undersidan av kretskortet och lägger "programmerings- och test-kortet" under, sen är det bara att ha något som håller fast kretskortet under tiden. Men dom var runda i formen - det kanske hade varit en fördel med spetsiga? Vet inte hur stor risken är för glapp.
Vilken metod jag använder sen beror på hur kretskortet blir. Om det passar att lägga paddar utmed kanten på kortet så är ju en kortkanstkontakt ändå väldigt enkel - jag hittade en som man kan pressa direkt på en flatkabel.
Vilken metod jag använder sen beror på hur kretskortet blir. Om det passar att lägga paddar utmed kanten på kortet så är ju en kortkanstkontakt ändå väldigt enkel - jag hittade en som man kan pressa direkt på en flatkabel.
spetsiga kontakter är helt klart att föredra, men hur mycket roll det spelar är ju beroende på massa saker som tex ytbehandling av kortet mm. Sen är lite glapp inte så farligt på låga serier men blir jobbigt om det är många kort.
kortkantskontakter som man pressar fast på kabel klarar omkring 300-500 cykler har jag för mig (var själv inne på det nångång i ett projekt på jobbet men det föll på livslängden), så ska du flasha betydligt färre kort än så är det en billig och enkel lösning men för större serier är det inte hållbart
hur många kort rör det sig om egentligen?
kortkantskontakter som man pressar fast på kabel klarar omkring 300-500 cykler har jag för mig (var själv inne på det nångång i ett projekt på jobbet men det föll på livslängden), så ska du flasha betydligt färre kort än så är det en billig och enkel lösning men för större serier är det inte hållbart
hur många kort rör det sig om egentligen?
vet inte, till en början 30-40 st , senare kanske 100 åt gången...
Varför skulle spetsiga vara att föredra? Om man bara har "test-punkter" på kortet så får ju en rund pinne mer kontakt
än vad en spetsigare skulle få.. Är det hål så kan man ju tänka sig att spetsiga pogo kanske kan få mer kontakt iofs eftersom
de kan "fylla ut" hålen och därmed få mer kontakt.. Var det så du tänkte rickardg?
Använd Samtecs bara och ha någon "push-click" fastsättning så blir det nog rätt schysst även i stora mängder.
Så man slipper hålla fast kortet alltså
eller kanske någon ZIF liknande lösning, tänk en träram kanske med programmeringskortet
i botten och sen lägger man ner målkortet över och spänner fast med en ram över?
än vad en spetsigare skulle få.. Är det hål så kan man ju tänka sig att spetsiga pogo kanske kan få mer kontakt iofs eftersom
de kan "fylla ut" hålen och därmed få mer kontakt.. Var det så du tänkte rickardg?
Använd Samtecs bara och ha någon "push-click" fastsättning så blir det nog rätt schysst även i stora mängder.
Så man slipper hålla fast kortet alltså

i botten och sen lägger man ner målkortet över och spänner fast med en ram över?
Anledningen är att spetsarna på testpinnarna är tillräckligt vassa för att ta sig igenom det isolerande oxidskiktet som blir på ledningsbanor efter ett tag, med trubbiga kontakter är det inte säkert att man tar sig genom oxidskiktet. Stor kontaktyta är så klart en fördel om man har höga strömmar men det har man för det mesta inte vid programmerig. Testpinnarna på elfa klarar upp till 3A ström så de räcker ganska långt ändå.