UV-låda

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

joo, men det är inte bara ytmontering, hålmentering också...
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Hur vore det om man skrynklade folien ordentligt innan man satte in den?

Anledningen till att det blir ojämnt med folie är nog att den felekterar lite gört perfekt så att skuggade områden också förblir skuggade på den reflekterade ytan. Skrnynklar man till folien borde det skapas en mera kaosartad fördelning av strålarna och därmed borde skuggorna täckas upp. Eller nåt... :roll:
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Tror att en fotograf skulle välja en vit reflektor för att få en mjuk och jämn belysning.Hur ser en köpt låda ut?
Senast redigerad av tusse 17 mars 2005, 22:00:01, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

du har en poäng där tusse!
Nc
Inlägg: 117
Blev medlem: 2 juli 2004, 21:49:22
Ort: Ånge
Kontakt:

Re: E VÄLjA

Inlägg av Nc »

tusse skrev:Tror att en fotograf skulle välja en vit reflektor för att få en mjuk och jämn belysning.Hur ser en köpt låda ut?
Jag har en "köpt låda" (Räddad ur en sop container) Den är i aluminum med spegelglas under lysrören.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Re: E VÄLjA

Inlägg av cyr »

tusse skrev:Tror att en fotograf skulle välja en vit reflektor för att få en mjuk och jämn belysning.
Men "mjuk" belysning vill man inte ha, utan så skarpa "skuggor" av mönstret man kan få, vilket betyder att man helst vill att allt ljus kommer in vinkelrätt mot kortet.

Sen vill man förstås också ha jämn belysning över hela kortet...
Användarvisningsbild
Adis
Inlägg: 1373
Blev medlem: 26 augusti 2003, 19:57:03
Skype: adis1987
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Den som finns på elfa med 4 rör i har ingen spegel under, vi har sådan i skolan...
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

cyr>> Det gäller att kortet och folie ligger direkt mot varandra vid exponeringen för att få en hög kontrast, man eftersträvar att få en jämn belysning över hela kortet och det gär man bäst genom att inte rikta ljuskällan mot objektet.
En spegel skulle jag tänka ,det ger en jämn reflex av lysrören till skillnad mot en skrynklig folie.
Jag klarar mig helt utan reflektor i min låda.

Tusse
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag tänkte att jag skulle göra en timer att ha i lådan. Vad får man för exponeringstid med 4 rör och OH-film? Skulle en timer som kan stegas från 30 sekunder till 8 minuter i 30-sekunderssteg vara lämplig?
Användarvisningsbild
tusse
Inlägg: 1364
Blev medlem: 19 augusti 2003, 21:56:17
Ort: Järfälla

Inlägg av tusse »

Jag har två rör och använder 3 min.
Skulle nog välja att ha mindre steg än 30 sek.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Givetvis måste mönstret ligga an mot kortet, men det är trots det bättre om ljuset inte kommer in snett. Förmodligen är det svårt att få både jämnt och "rakt" ljus från en låda där rören sitter så nära kortet, egentligen borde man ha något i den här stilen:

http://www.thinktink.com/stack/volumes/ ... /dksuv.htm

Tar lite plats bara... :)
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

5 sek steg är kanske mer lagom. En timer som drivs direkt på 220 hade varit smidigast. Lysrör är väl en ganska taskig last för ett relä, hur brukar man fixa det? Varistorer, filter eller vad?
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Man kanske kan lägga en aluminium-plåt i botten under alla rör? Då borde man få ganska exakt reflektion, och "effektivisera" lysrören lite kanske t.o.m.?
Annars var den på bilden cyr länkade den modell jag gör efter om jag ska göra en. Verkar ju fantastiskt bra :)
Eller varför inte en hög låda man bara ställer över sitt kort när det är dags för exponering?
Hm, bra sugen å snickra nu iaf.. :)

Mvh
speakman
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Cyr:
Jag tror absolut på den där modellen, dvs att ha ljuskällan relativt långt från kortet. Då borde man slippa undan krånglet med dammsugar-vacuumpumpande som någon annan här hade.

Om man vill spara plats skulle man kanske kunna vända upp och ner på det, så att lysrören ligger nära golvet, och så har man en glasskiva i skrivbordshöjd (som en flatbäddsskanner).

Hmm.. Lysrören är på 220V eller hur?
Användarvisningsbild
DennisD7
Inlägg: 259
Blev medlem: 6 januari 2005, 17:35:23
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Speakman, förresten...
Jag tittade lite närmre på sidan som cyr la ut. Den lådan har ett "collimation grid" som ljuset går genom. Det verkar helt enkelt vara ett tjockt galler som funkar ungefär som persienner (fast i två dimensioner) såhär. Vad det gör är att det tar bort allt ljus som kommer i för sned vinkel. Jag har sett sånt galler någonstans så det borde gå att fixa själv.
Skriv svar