Strömbegränsarkrets för 11V och 28 A

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Strömbegränsarkrets för 11V och 28 A

Inlägg av mrfrenzy »

Och om man klipper skyddsjorden på datoragget kommer det (förutom rent säkerhetsmässiga problem) spotta ut massor av störningar, det blir inte roligt med 13 sådana i närheten av någon radiomottagare.
konverty

Inlägg av konverty »

"Lasttransientresponsen vara dålig på en PSU, den kan ha vårt att reglera från noll till full-last momentant."
Det är riktigt, detta kan jag lätt få fram om jag har en mycket lågohmig last tex. halogenlampa som jag kopplar in, då slår aggregatet ifrån. Spänningen på batterierna spelar ingen roll om jag bara kopplar på ett eller två batterier, sker samma sak. Det har väl inget att göra med överspänningsskydd i detta fallet. Men hur är det om aggregatet får en motspänning på utgången ? Kan detta påverka det hela ? Om jag ansluter batteriet till utgången börjar fläkten gå långsamt på PSU utan att jag anslutet aggregatet till nätet.
konverty

Inlägg av konverty »

mrfrenzy skrev:Och om man klipper skyddsjorden på datoragget kommer det (förutom rent säkerhetsmässiga problem) spotta ut massor av störningar, det blir inte roligt med 13 sådana i närheten av någon radiomottagare.
Nej, någon klippt skyddsjord blir inte aktuellt, då jag kommer att ha aggregatet i bilen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Minuspolen på sekundären är ihopkopplad med skyddsjord, om du seriekopplar två datorpsu som drivs från samma elnät blir det kortslutning direkt.
konverty

Inlägg av konverty »

Jaha, ser ut att ha kört fast här.. Får väl fundera ut något annat.
Borre

Inlägg av Borre »

Måste du just ladda med 28A eller vad det bara ett exempel eftersom ditt datornätagg hade det?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det borde fungera utmärkt om bara ett av aggregaten har kvar sin ”minus jord” kvar, lämpligen det som är närmast neg. uttaget. Däremot ska alla höljena galvaniskt kopplas samman, på så vis blir alla höljena jordade.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du menar koppla loss sekundären från jordanslutningen?
Går det verkligen utan att agget tappar sin feedback?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag hittar tyvärr inte länken just nu men jag har sett en HAM-kille som kopplade ihop 3 st agg. 5+5+3,3V till nån rig. Enl. beskrivningen var det lösningen i detta fall. Han tog ut 13,3V 45A ur den konstellationen.

Feedbacken finns troligen på själva pcb't.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det var inte denna länk jag tänkte på men det är en liknande lösning:
http://www.qsl.net/i0jx/pcsupply.html
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det finns info om liknande kopplingar här: http://www.procooling.com/index.php?fun ... es&disp=52
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det var ju klart intressant information om att jordningen av sekundären sker genom kretskortsmonteringen. Nedanstående citat gör dock att jag blir lite skeptisk till resten av texten:
I wired the AC male sockets of the three supplies in parallel, so the whole supply can be powered by plugging the AC cord into any of the three sockets (be careful, the other two sockets will have the mains voltage on them).
konverty

Inlägg av konverty »

Borre skrev:Måste du just ladda med 28A eller vad det bara ett exempel eftersom ditt datornätagg hade det?
Det var just av den anledningen att aggregatet jag valt ger 2*20 A och då man inte bör lasta ett dator PSU mer än till max 60 % av sin totala uteffekt har jag mätt 11V ut vid 28 A ut (Aggregatet är ett Chieftec 450 W ATX med aktiv PFC). Då skulle det vara en lagom avvägning att lägga sig på detta Amperetal.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

mrfrenzy skrev:Det var ju klart intressant information om att jordningen av sekundären sker genom kretskortsmonteringen. Nedanstående citat gör dock att jag blir lite skeptisk till resten av texten:
I wired the AC male sockets of the three supplies in parallel, so the whole supply can be powered by plugging the AC cord into any of the three sockets (be careful, the other two sockets will have the mains voltage on them).
:lol: Det var ju inte så smart att ha nätspänning på ”hanstiften” precis!

I övrigt tror jag att det fungerar som avsett.
konverty

Inlägg av konverty »

Andy skrev:Det borde fungera utmärkt om bara ett av aggregaten har kvar sin ”minus jord” kvar, lämpligen det som är närmast neg. uttaget. Däremot ska alla höljena galvaniskt kopplas samman, på så vis blir alla höljena jordade.
Menar du att man lossar nätets jordledning från kretskortet på alla aggregat utom det sista mot (på minussidan) o sedan kopplar ihop alla höljen galvaniskt med varandra ?
Skriv svar