Mindmapper skrev:Onkelborg skrev:a) Tågen vi har i Sverige går på enfas, 16 kV, 16 2/3 Hz växelström. Konverterar ifrån 3-fas till 1-fas med hjälp av antingen statiska omriktare (halvledare) eller roterande omformare (motor + generator.) Distribution sker dels genom Trafikverkets egna ledningsnät (2-tråds), och fram till kund genom kontaktledningen.
b) Räkna lite på det

c) Räkna ännu mera på det, baserat bland annat på punkt b)

Kan det hänföras till ett modernt enfassystem?
Hur fungerar det med de hus efter banan som tar matning från 16kV. Är det bara nedtransformaterat så att de har 16Hz?
Jag har faktiskt haft turen att jag har en handledare som även är elektriker (som bisyssla från lokförarjobbet, han har jobbat både med allt ifrån elkraftsdistribution till kabeltv-nät..

), så vi har haft en del roligt att prata om
Det där med matning till hus efter banan är faktiskt inte helt enkelt. Det är ganska rörigt faktiskt
Så vitt jag vet så finns det 4 sätt (med smärre modifikationer) att mata utrustning och hus efter banan på:
1) Med 2-fas hjälpkraft, 50 Hz, högspänning, transformator vid brukaren, "används som 1-fas"
2) Med 3-fas hjälpkraft, 50 Hz, högspänning, transformator vid brukaren
3) Med nedtransformering av kontaktledningsspänningen, 16 2/3 Hz, nominellt 16 kV, 1-fas
4) Med vanliga elnätet, 3-fas, 50 Hz, 380 V
Punkt 1-3 är det traditionella, punkt 4 är senare konstruktioner och/eller ombyggnader av punkt 1-3 (T.ex. lossköpta banvaktstugor/stationshus)
(Att man inte alltid använder hjälpkraft är för att den inte alltid finns utbyggd överallt. Och om den finns så finns då både 2-fas och 3-fas)