Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Det blir praktiskt när man som hängiven rörfantast
vill bygga sin egen hifi-anläggning att ha i bilen.
vill bygga sin egen hifi-anläggning att ha i bilen.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Vid en olycka är det inte bara kortslutning som kan vara farligt, även mekanisk åverkan på batterier kan bli minst sagt explosivt med tanke på kemin inuti.
Har man sett ett litet litium batteri på några få gram med skadat hölje som kommit i kontakt med vatten så kan man ana vad det innebär med 500kg!
Det kan bli ett mellanting mellan en fosforbomb och napalm.
Har man sett ett litet litium batteri på några få gram med skadat hölje som kommit i kontakt med vatten så kan man ana vad det innebär med 500kg!
Det kan bli ett mellanting mellan en fosforbomb och napalm.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Ja och hur många bilar har inte hamnat i vatten?
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Men väl ändå rätt patetiskt jämfört med 80 liter bensin? 
Litiumbatterierna alltså.
Det intressanta är väl om det är mer eller mindre farligt med batterier i STÄLLET för bensin?
Annars blir det som när vi bilade i Australien.
Vi körde inte på natten för då var ju de läskiga
kängurusarna ute och hoppade.
Farligt farligt.
Risktänk.
Sedan kom vi hem och blåste gladeligen på i 160 i den norrländska skymningen.
Orka vara rädd för älgar, det är ju bara tyskar som tycker det är läskigt.
/W
Litiumbatterierna alltså.
Det intressanta är väl om det är mer eller mindre farligt med batterier i STÄLLET för bensin?
Annars blir det som när vi bilade i Australien.
Vi körde inte på natten för då var ju de läskiga
kängurusarna ute och hoppade.
Farligt farligt.
Risktänk.
Sedan kom vi hem och blåste gladeligen på i 160 i den norrländska skymningen.
Orka vara rädd för älgar, det är ju bara tyskar som tycker det är läskigt.
/W
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
100kg litiumbatterier batterier innehåller ungefär samma mängd energi som 1 kg bensin. En bensintank innehåller alltså betydligt mer energi och borde vara farligare.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Jag åkte från Vilhelmina mot Lycksele i skymmningen.
Det kom en och blåste om mig i 180. 1/2 minut senare
upptäckte jag 2 enorma älgar precis i vägkanten mellan
tallarna. Jag såg dom inte förrens jag var ca: 20m ifrån
och jag körde ändå inte mer än i ca 80.
Det kom en och blåste om mig i 180. 1/2 minut senare
upptäckte jag 2 enorma älgar precis i vägkanten mellan
tallarna. Jag såg dom inte förrens jag var ca: 20m ifrån
och jag körde ändå inte mer än i ca 80.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Ja om det tar eld eller blir explosion så är väl det inget bättre.bearing skrev:100kg litiumbatterier batterier innehåller ungefär samma mängd energi som 1 kg bensin. En bensintank innehåller alltså betydligt mer energi och borde vara farligare.
Men batteri verkar opålitligare på något sätt. Gamla VW bubblor var/är
inget bra konstruerade när det gäller placering av tanken.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Menar du den kemiskt lagrade elektriska energin eller den termiska energi man får ut om man förbränner batterierna?bearing skrev:100kg litiumbatterier batterier innehåller ungefär samma mängd energi som 1 kg bensin. En bensintank innehåller alltså betydligt mer energi och borde vara farligare.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Jag menade den kemiskt lagrade energin som fås vid urladdning av batteriet. Tänkte inte på att energin som avges vid förbränning kan vara större. Vet du hur mycket energi som avges per kilo vid förbränning av lithiumbatterier?
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26679
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
4kTRB:
"Och så alltid en hand på ryggen när man kör..."
Den var bra!

"Och så alltid en hand på ryggen när man kör..."
Den var bra!
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Enligt principen för faradays bur så borde det väl inte hända någonting alls?4kTRB skrev:...
Hur går det när blixten slår ned i bilen?
...
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Tur att tokarna på Aftonbladet inte läser tråden:
Löpsedel: Nakenchock-dötts-batteriet som panik dödar direkt.
Löpsedel: Nakenchock-dötts-batteriet som panik dödar direkt.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Grejen är att bensin som börjar brinna gör just det: brinner. Så länge den inte är förgasad så brinner den ganska snällt och är dessutom ganska lätt att släcka med vatten (dimma).bearing skrev:100kg litiumbatterier batterier innehåller ungefär samma mängd energi som 1 kg bensin. En bensintank innehåller alltså betydligt mer energi och borde vara farligare.
Litiumbatterier är lite värre när de brinner. Jag vill minnas att jag har läst om olyckor där de varit tvungna att täcka hela bilen med sand för att få den att sluta brinna.
Om jag inte förstått fel är ett av problemen att litiumbatterierna själva innehåller en oxidant. Bensinen är beroende av syre för att brinna, men det är inte batterierna.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Jo de är luriga på det viset, känsliga mot stötar, mekanisk påverkan, överladdning, strömrusning, värme mm och reagerar ganska våldsamt.
Hur energiinnehållet är vet jag inte men jag gissar att reaktionens våldsamhet kan orsaka problem.
Ex:
http://www.youtube.com/watch?v=4OsBc8RqSKU
Bensin å andra sidan vill ha ett ganska snävt syreförhållande för att bli riktigt farligt.
Som sagt, bara spekulationer från min sida
Hur energiinnehållet är vet jag inte men jag gissar att reaktionens våldsamhet kan orsaka problem.
Ex:
http://www.youtube.com/watch?v=4OsBc8RqSKU
Bensin å andra sidan vill ha ett ganska snävt syreförhållande för att bli riktigt farligt.
Som sagt, bara spekulationer från min sida
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Fast att bensinen skulle vara förhållandevis lättsläckt är inte mycket till tröst när du väl sitter fastklämd i bilen och grillas över en stilla eld. Är du inte fastklämd så spelar det heller inte så stor roll för då kan du ju gå därifrån.
Det gäller att det inte börjar brinna överhuvudtaget.
Det gäller att det inte börjar brinna överhuvudtaget.
