Sida 2 av 2
Re: Ladda bilbatteri åt fel hål
Postat: 25 april 2010, 16:35:49
av Pejlaren
Okej..
I vilket fall så får nog batteriet en resa till miljöstationen....
Inte lönt att hålla på.
Re: Ladda bilbatteri åt fel hål
Postat: 25 april 2010, 16:39:36
av Icecap
Förnuftigt beslut!
Re: Ladda bilbatteri åt fel hål
Postat: 25 april 2010, 16:42:54
av xxargs
kör man konstantström med 1% av kapaciteten och 500 timmar med spänningen över 2.3 Volt/cell så är stor risk att batteriet korroderar sönder invändigt - men visst, är batteriet helpaj innan och man kan 'rädda' upp den till 60-70% kapacitet så kanske det går an - men räkna inte att det är långsiktigt lösning. - gör man en sådan här grej så bör man kunna köra cell för cell separat för att koppla bort cellerna som nått 2.6 Volt så att de inte förstörs pga. inre korrosion när nu dessa har 'vaknat upp'
för övrigt så räknas batterier som 'slut' bland batterifolk när den går under 80% av dess ursprungliga tillverkade kapacitet
Re: Ladda bilbatteri åt fel hål
Postat: 25 april 2010, 16:45:51
av Glenn
Fast jag misstänker iofs att bilbatterier i allmänhet hos privatägda fordon som är 10+ år väldigt sällan är över 80% kapacitet

Re: Ladda bilbatteri åt fel hål
Postat: 25 april 2010, 17:10:35
av xxargs
jo - men de hör inte till 'industri och infrastruktur' där toleransen mot inträffade fel är betydligt lägre än en skitsur bilist som inte får igång sin bil i minus 18 grader bara för att denne ignorerat kontroll och utbyte av batteri i tio år för att denna helt enkelt är snål och inte vill kosta på sig att byta något 'onödigt', och som fungerade igår - när det var 'bara några minusgrader'
Allt handlar vad det kostar eller medför i konsekvenser när batteriet inte orkar att göra det den skall pga åldring och förslitning.
Re: Ladda bilbatteri åt fel hål
Postat: 25 april 2010, 18:57:27
av Andy
xxargs skrev:
för övrigt så räknas batterier som 'slut' bland batterifolk när den går under 80% av dess ursprungliga tillverkade kapacitet
Ja självklart, bland batterifolket finns ju batteriförsäljarna som gärna säljer ett nytt oavsett kapaciteten!

Re: Ladda bilbatteri åt fel hål
Postat: 25 april 2010, 21:57:21
av Pejlaren
xxargs skrev:kör man konstantström med 1% av kapaciteten och 500 timmar med spänningen över 2.3 Volt/cell så är stor risk att batteriet korroderar sönder invändigt - men visst, är batteriet helpaj innan och man kan 'rädda' upp den till 60-70% kapacitet så kanske det går an - men räkna inte att det är långsiktigt lösning. - gör man en sådan här grej så bör man kunna köra cell för cell separat för att koppla bort cellerna som nått 2.6 Volt så att de inte förstörs pga. inre korrosion när nu dessa har 'vaknat upp'
för övrigt så räknas batterier som 'slut' bland batterifolk när den går under 80% av dess ursprungliga tillverkade kapacitet
Cell för cell, ska jag ta fram bågfilen eller?

Re: Ladda bilbatteri åt fel hål
Postat: 25 april 2010, 23:41:36
av Glenn
Beror ju på batteriet, gamla batterier kommer man ju åt cell för cell, och vissa moderna gör man det också, men visst, så vanligt är det inte numera.
Re: Ladda bilbatteri åt fel hål
Postat: 26 april 2010, 05:43:54
av maxxflow
xxargs skrev:jo - men de hör inte till 'industri och infrastruktur' där toleransen mot inträffade fel är betydligt lägre än en skitsur bilist som inte får igång sin bil i minus 18 grader bara för att denne ignorerat kontroll och utbyte av batteri i tio år för att denna helt enkelt är snål och inte vill kosta på sig att byta något 'onödigt', och som fungerade igår - när det var 'bara några minusgrader'
Allt handlar vad det kostar eller medför i konsekvenser när batteriet inte orkar att göra det den skall pga åldring och förslitning.
Säg inte det... Många som bor i närheten av mig har olustigt stor erfarenhet av att sitta på expressbussen på morgnarna och lyssna till ljudet av de sista flåsande andetagen som startmotorn tar innan man blir tvungen att inse att man blir någon timme försenad. Här snackar vi sjuttio skitsura morgonpendlare, och en stackars busschaufför som känner sig skyldig. Tänk om Västtrafik ville kosta på sig något "onödigt" ibland, istället för alla "nödvändiga" saker såsom RFID-kortprojektet (hint, hint!)

Re: Ladda bilbatteri åt fel hål
Postat: 26 april 2010, 08:35:55
av mrfrenzy
Nu var det några år sen jag åkte buss men när jag gick i skolan var jag flitig pendlare.
Under alla tusentals mil jag åkt buss så har startmotorn aldrig använts, bussens motor är ju alltid i gång.
I vilket sammanhang skulle man råka ut för detta?
Re: Ladda bilbatteri åt fel hål
Postat: 26 april 2010, 08:54:28
av Andy
Bussen är kanske försedd med ”stop and go” för miljöns skull så att motorn stannar medan bussen står still?!
Re: Ladda bilbatteri åt fel hål
Postat: 26 april 2010, 22:39:33
av maxxflow
Bussen står ibland still i runt 20 minuter, eftersom det är en expressbuss som väntar på färjan jag ansluter ifrån. Chaufförerna har väl ibland fått lust att göra miljön en tjänst och stänga av motorn.
Vår linje verkar inte vara den högst prioriterade, eftersom vi får utrangerade gamla långdistansbussar som förvisso är bekväma, men inte är särskilt pålitliga. En ganska lång period hade vi bussar där pneumatiken till framdörren fick något ryck allt som oftast: så fort dörren stängts, slog ventilerna om och öppnade genast dörren igen.

Oftast gick det att hålla kvar dörren tills den låsts i stängt läge, men inte alltid.