Räta ut kulskruvar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Ollesv

Re: Räta ut kulskruvar

Inlägg av Ollesv »

Tack för svaren, att häva betalningen känns tyvärr inte möjligt sedan jag redan tagit emot prylarna och betalade innan leverans (dvs för typ 3 veckor sedan). Eller har jag fel?

Skadorna på förpackningen var ett hål vid en av kulmuttrarna (som satt på kulskruvarna...) där kulmuttern var exponerad och hade fått lite smårepor på sig. Sedan var det också ett mindre hål vid ett av kullagerblocken.

säter: Vad menar du exakt med "dikta"? Jag hänger inte riktigt med :humm:
PTC

Inlägg av PTC »

Min spontana tanke är att det är nog väldigt svårt att få dom att bli 100% bra som jag skulle vilja ha dom, vad händer om man får ett ställe där dom går tungt, kan det påverka gången?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Är de jämna bananer kanske det går att spänna dem raka. Maskinerna på jobbet har en mutter i änden av kulskruvarna som dras till ett bestämt moment för att det skall finnas en bestämd dragkraft i skruven.
PTC

Inlägg av PTC »

???
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Från en linearmotionbearings2008-auktion:

"Packing and handling charge and insurance are included in the air shipping cost!" - så har de blivit skadade eller om det har försvunnit saker i transporten så bör det ju gå att få ersättning.

Tyvärr står det ju "6.We can not pack the items with wooden box because of the customs clearance problem.Therefore, the items may be disalined during the delivery. Please adjust the straightness/alinement of the spindles before you mount the items on cnc router or xyz table." på auktionssidan, vilket gör att man väl inte kan använda eBay Buyer Protection - item not as claimed för att få tillbaka pengarna.

För övrigt skulle jag direkt rata dessa kulskruvar med tanke just på att han skriver att han inte kan förpacka dem så att de kommer fram oförstörda... :roll:

Hur noga är det annars - detta är väl rullade skruvar? Det står att det ska vara "Anti-backlash ballscrews". Muttrarna är alltså förspända? Fungerar de i så fall alls om det är böjda? (Om de inte är förspända kan ju det vara en anledning att göra en "item not as claimed"-anmälan.)

Edit/PS: Om du betalade med Paypal så kan det vara idé att använda deras buyer protection istället, så har du chans att slippa skicka tillbaka skruvarna.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Mer eller mindre helt OT: det där med "wooden box" skulle jag misstänka har något att göra med exportrestriktioner (eller kanske snarare import-) på träprodukter. De trälådor jag fått saker till jobbet i har varit explicit märkta med att de är behandlade mot diverse skadeinsekter.
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Jo jag kan ju klippa in lite vad han säger om saken:

Dear Olle,
I mean that you have to adjust the straightness of the screws before you mount them. This is must be done.
-------------------------------------
Dear Olle,
Do you have horrisontal plat form? you can just the spindle by hand and them measure it with the precision gauge.
If you can not do this, you'd better find some one who can make the end machining for the ballscrew to help you. As you know, before end machinings, the screw spindle have to be adjusted the straightness.
Best Regards!
Chai
-------------------------------------

Jag måste faktiskt erkänna att jag missade punkt 6 innan jag beställde.... :doh:
Hur fungerar det med muttrarna på dessa? Är det bara till att rulla av dem från stången eller måste man göra något med kulorna? Jag tänkte kanske försöka räta upp dem en aning i dagarna som kommer ifall jag får tid nämligen och då måste jag få bort muttrarna.

Sedan det här med buyer protection. Det känns halv omöjligt att få ut något genom detta då produkterna i alla fall är som de ser ut i annonsen, även om de är böjda och halvt oanvändbara. Det som saknades har Chai dessutom redan sagt att han ska skicka.

Krille Krokodil: Jag tror tyvärr de är för böjda för att kunna spännas ut, men kanske värt ett försök ifall allt annat misslyckas!

Men finns det ingen verkstad av något slag som kan tänkas hjälpa mig att räta ut dem hyfsat i alla fall, så att jag kan använda dem över huvud taget? Det hade ju varit att föredra över att jag själv ställer mig och bänder och drar i skruvarna :vissla:.
alvestjo

Inlägg av alvestjo »

Tänkte på en sak.

Om själva kulskruvarna är oanvändbara borde det väl gå att använda kulmuttern och sedan köpa en ny skruv (med samma stigning och dimension). Tex från http://www.solectro.se/

Men det kostar ju en del. Speciellt med ändbearbetning. :-(

Trist! Hoppas mina är ok när dom kommer fram...
//Jonas
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Rullar du av skruvarna rasar kulorna ut ur muttern (se upp !!!!).

Det kräver en viss teknik för att få tillbaka dom där dom skall.

EDIT:Balndade skruv och mutter :lol:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det går bra att tex använda MDF, bara det inte är "riktigt trä". Sen finns ju plast och tjockare papprör. Alla dom går igenom kinesiska tullen både in och ut.
För nåt år sen gjorde jag några testjiggar till Ericsson som skulle skickas till deras kinakontor. Dom blev stoppade först, men när tullen fick reda på att det var MDF, inte normalt trä, då gick det bra. Pallen som all gods låg på, gick däremot inte igenom. :lol:

Det som står i §6 är bara för att kunna sälja sina skruvar i dårlig kvalitet. Han skyller på frakten, smart. :doh:
eplusn

Inlägg av eplusn »

Jag fick nyss hem tre kulskruvar från samma leverantör och de var hyffsat raka.
För ett tag sedan rätade jag upp trapetsskruvar i ett skruvstycke, jag la en tjockare planka mot bakkäften med två klossar i ändarna, sedan la jag en kloss mot den främre käften. Sedan rullade jag skruven och markerade den höga sidan och la mot den ensamma klossen och pressade sedan med skruvstycket. Det gick att justera skruven tillräckligt bra på det sättet och man får bättre kontroll än att bara spänna fast skruven och slita.
Jag tror inte att det spelar någon roll om skruven slår på några tiondelar.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Hur ser kulskruvar ut när dom kommer från Svenska/Europeiska dyrare leverantörer? Är dom alltid spikraka :humm: Hur stor är prisskillnaden mellan dessa kinesiska och dom Svenska/Europeiska? Och kanske viktigast, spelar det någon roll om inte kulskruven är spikrak (det är ju "bara" driften och inte glidbanan för själva x-y-z-rörelsen)?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om muttern kärvar/fassnar, så slits den nog ganska fort, då ställer den in sig efter det trögaste stället, och glappar på resten.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Det är troligtvis inte så knepigt att rikta skruvarna. Men metoden är direkt beroende på hur de ser ut. Är de böjda i en jämn radie eller är det en knäck på dom.

En knäck brukar gå att trycka tillbaks i en press mellan 2 v-block på varje sida knäcken. Men ännu bättre har jag lyckats med att rikta mellan stålplattor liggande på block ute i ändarna. Plattorna ger stöd och hindrar att man skapar nya knäckar.

Jämn båge kan man försöka rikta mellan v-block ute i ändarna och pressa på. Men det fjädrar ganska duktig.

Att dikta som föreslagit är en effektiv metod men det finns en risk att man sabbar formen då metallen flyter en bit ifrån diktstället. Men jag brukar inte sällan finrikta detaljer på det sättet med kulhammare (eller "kulslipad" dorn) efter en värmeriktning där man krymper metallen och kan då styra det hundrael för hundradel. Förutsättningen är att man kan dikta en bit ifrån viktiga ytor. Kanske helst råytor där man kan slipa rent det allra fulaste (inte slipa bort diktningen dock)

En planskiva i det här fallet vore guld värd för att kunna granska åtgärderna.

Så sent som onsdags så värmeriktade jag en 2000mm lång 60mm grov centerlesssplipad axel som slagit sig på grund av ett fulllängskilspår till att klara kastkrav på 0.05 mellan lagerlägen och hamnade på 0.03. (dvs rakhet på 0.015) Tålamod, försiktighet och bra metod att kunna mäta är måste, sedan bör man ha gjort det några gånger. Lite tur också. Men då startade jag på 0.3mm.
Ollesv

Inlägg av Ollesv »

Hej igen, kommer med en liten snabb uppdatering. Böjen på skruvarna ser ut att vara av sorten jämn radie. Jag har ringt runt till lite olika finmekaniska verkstäder och till slut fått tag på två företag som har någon form av press som kanske kan fungera för mitt ändamål. Jag ska åka ut med skruvarna till en av dem om ett par timmar så får vi se hur det går. De var inte alltför optimistiska dock, då skruvarna är härdade och risken tydligen är överhängande att de antingen bara fjädrar tillbaka eller knäcks. Så vi får väl se hur det går, återkommer med uppdateringar senare i eftermiddag förhoppningsvis! :|
Skriv svar