Sida 2 av 3
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 20 mars 2010, 16:03:14
av M_persson
Här kommer det bilder..
Texten på de nya säger inte så mycket.
NiMH 1,2V 2400mAh
NIMH-2400/1
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 20 mars 2010, 16:35:21
av bearing
Vad är beteckningen på nya och gamla batterierna? kanske går att hitta datablad med google
CG33MN ser jag att det står på de gamla, men det gav ingen träff.
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 20 mars 2010, 17:09:51
av AntiZ
Blir alla batterier varma, eller är det bara ett (+ de som sitter nära).
Om alla blir varma klarar de helt enkelt inte strömmen som motorn drar. Säg att motorn är på 200 W, det skulle då generera vid 12 volt -> 16 A. Om det är som du säger att den verkar lite trött så är det nog för att batterierna inte orkar leverera den strömmen.
Som någon sa tidigare så är skruvdragarbatterier anpassade för att leverera hög ström (bland annat därför ackar är dyra

)
Om bara ett blir varmt, kanske det sitter åt fel håll. Ett fullt uppladdad NiMh batteri har en polspänning på ca 1,3-1,4 volt (lite beroende på laddare och hur länge de legat efter de laddades (efter någon vecka är spänningen < 1.3 V och sjunker stadigt). 1,2 volt har de vid kanske 30-40% laddning eller mindre. 10 x 1,35 - 1,35 = 12,1 volt.
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 20 mars 2010, 20:50:10
av Micke_71
Batteritypen som sådan brukar ju modellbilsåkarna köra på och är det ackar som brukar kunna leverera ström så är det dom. Anslutningarna är inte bara tunnare, dom är längre också.
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 21 mars 2010, 14:43:41
av M_persson
Det är samtliga bleck som blir varma, så inget sitter åt fel håll.
När jag laddat det så ligger spänningen på nånting runt 14V.
Det som står på gamla batterina är: MH 0608, CG33MN S#
Här finns de nya batterina, dock inte mycket till info.
http://www.jostnet.net/product_info.php?products_id=130
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 22 mars 2010, 19:45:24
av M_persson
Ingen som har fler idéer?
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 24 mars 2010, 17:12:18
av M_persson
Ska idag testa att löda dit andra banor så får vi se hur det går sen.
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 24 mars 2010, 17:54:04
av Mstandar
Skulle tro att det är som vissa andra redan har sagt, batterierna orkar nog inte leverera en tillräckligt hög ström.
men testa med testa med andra banor först, det kan ju vara där felet sitter.
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 24 mars 2010, 19:28:16
av M_persson
Borde enbart banorna bli tokvarma om det är batterierna som inte ger tillräckligt med ström?
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 24 mars 2010, 19:35:02
av bearing
Batterierna har ju betydligt större massa, så det längre tid för dom att bli varma.
Men om nickelblecken blir väldigt varma kan det så klart vara orsaken till att motorn går långsamt. Med hjälp av måtten på blecken, och resistiviteten för nickel(antar att det är nickel) kan resistansen räknas ut.
Hur stort blir spänningsfallet över ett bleck vid belastning? hur mycket minskar cellspänningen vid belastning?
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 24 mars 2010, 22:52:32
av M_persson
Hann inte löda idag...
Men ska mäta upp det där imorgon så får vi se.
Det skiljer ju iaf 0,8 kvadrat mm i blecken.
Jag får ju snart skämmas att jag inte e klar.
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 25 mars 2010, 21:16:23
av Micke_71
Ni har ingen annan skruvdragare att prova med? Inte sällan så händer det att man kör motorn varm så lacken i lindningarna bränns bort och man får en kortsluten ankarlindning. Då blir motorn trött och det går ström så in i h-e och det var därför det gamla acket inte orkade och skulle få nya celler.
Jag har även sett fartreglade som varit lite sisådär med.
Prova med kablar om acket inte passar direkt i någon annan skruvdragare.
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 26 mars 2010, 12:17:21
av kikey
Att de här cellerna kallas 'Back up -batteri' hos leverantören tycker jag antyder att de inte är gjorda för stora ström-uttag.
Själv lyckades jag laga min skruvdragare i helgen.
Jag mätte upp cellerna i mina två batterier och ersatte dåliga på en batteriet med celler från det andra. Ofta är det ju bara nån enstaka cell som har gett upp.
Så nu har jag visserligen bara ett batteri, men flera celler i reserv.

Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 26 mars 2010, 15:19:37
av M_persson
Han har fler batterin så det är inget fel på maskin.
Sen tycker inte jag att den verkar trött då jag prövat den.
Missade att mäta spänningsfallet över ett bleck men på det totala så var där 13,75V innan och medans skruvdragaren gick i tommorna så gick det ned till 10,43V.
I tommorna så blir inte bleck det minsta varm, det är just när den får arbeta ordentligt som det blir riktigt varmt.
Har ju sån jädrans dålig lödkolv med så den klarar ju inte att löda dit någe häftigare bleck heller..
Re: Byta batterin i ett batteripack
Postat: 27 mars 2010, 01:03:06
av Micke_71
Om skruvdragaren funkar bra med andra batterier så är det ju uppenbart att den är okej. Då kan vi utesluta det. Men det vore dumt att inte tänka på att den möjligheten finns utan något som motbevsiar det. Ex som att det finns andra batterier.
Du får jaga värmen helt enkelt. Kolla på vad som blir varmt, är det blecken som är värst och man kan anta att de värmer ackarna så är det de du skall byta till kraftigare. Effekten skall gå ut i motorn, inte som handvärmare.