Byta batterin i ett batteripack

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M_persson
Inlägg: 19
Blev medlem: 7 februari 2007, 00:31:13
Ort: Karlholmsbruk

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av M_persson »

Här kommer det bilder..
Bild
Bild

Texten på de nya säger inte så mycket.
NiMH 1,2V 2400mAh
NIMH-2400/1
bearing
Inlägg: 11675
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av bearing »

Vad är beteckningen på nya och gamla batterierna? kanske går att hitta datablad med google

CG33MN ser jag att det står på de gamla, men det gav ingen träff.
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 321
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av AntiZ »

Blir alla batterier varma, eller är det bara ett (+ de som sitter nära).

Om alla blir varma klarar de helt enkelt inte strömmen som motorn drar. Säg att motorn är på 200 W, det skulle då generera vid 12 volt -> 16 A. Om det är som du säger att den verkar lite trött så är det nog för att batterierna inte orkar leverera den strömmen.
Som någon sa tidigare så är skruvdragarbatterier anpassade för att leverera hög ström (bland annat därför ackar är dyra :( )

Om bara ett blir varmt, kanske det sitter åt fel håll. Ett fullt uppladdad NiMh batteri har en polspänning på ca 1,3-1,4 volt (lite beroende på laddare och hur länge de legat efter de laddades (efter någon vecka är spänningen < 1.3 V och sjunker stadigt). 1,2 volt har de vid kanske 30-40% laddning eller mindre. 10 x 1,35 - 1,35 = 12,1 volt.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av Micke_71 »

Batteritypen som sådan brukar ju modellbilsåkarna köra på och är det ackar som brukar kunna leverera ström så är det dom. Anslutningarna är inte bara tunnare, dom är längre också.
M_persson
Inlägg: 19
Blev medlem: 7 februari 2007, 00:31:13
Ort: Karlholmsbruk

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av M_persson »

Det är samtliga bleck som blir varma, så inget sitter åt fel håll.
När jag laddat det så ligger spänningen på nånting runt 14V.

Det som står på gamla batterina är: MH 0608, CG33MN S#

Här finns de nya batterina, dock inte mycket till info.
http://www.jostnet.net/product_info.php?products_id=130
M_persson
Inlägg: 19
Blev medlem: 7 februari 2007, 00:31:13
Ort: Karlholmsbruk

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av M_persson »

Ingen som har fler idéer?
M_persson
Inlägg: 19
Blev medlem: 7 februari 2007, 00:31:13
Ort: Karlholmsbruk

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av M_persson »

Ska idag testa att löda dit andra banor så får vi se hur det går sen.
Mstandar
Inlägg: 92
Blev medlem: 27 september 2009, 21:00:55

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av Mstandar »

Skulle tro att det är som vissa andra redan har sagt, batterierna orkar nog inte leverera en tillräckligt hög ström.
men testa med testa med andra banor först, det kan ju vara där felet sitter.
M_persson
Inlägg: 19
Blev medlem: 7 februari 2007, 00:31:13
Ort: Karlholmsbruk

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av M_persson »

Borde enbart banorna bli tokvarma om det är batterierna som inte ger tillräckligt med ström?
bearing
Inlägg: 11675
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av bearing »

Batterierna har ju betydligt större massa, så det längre tid för dom att bli varma.

Men om nickelblecken blir väldigt varma kan det så klart vara orsaken till att motorn går långsamt. Med hjälp av måtten på blecken, och resistiviteten för nickel(antar att det är nickel) kan resistansen räknas ut.

Hur stort blir spänningsfallet över ett bleck vid belastning? hur mycket minskar cellspänningen vid belastning?
M_persson
Inlägg: 19
Blev medlem: 7 februari 2007, 00:31:13
Ort: Karlholmsbruk

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av M_persson »

Hann inte löda idag...

Men ska mäta upp det där imorgon så får vi se.
Det skiljer ju iaf 0,8 kvadrat mm i blecken.
Jag får ju snart skämmas att jag inte e klar.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av Micke_71 »

Ni har ingen annan skruvdragare att prova med? Inte sällan så händer det att man kör motorn varm så lacken i lindningarna bränns bort och man får en kortsluten ankarlindning. Då blir motorn trött och det går ström så in i h-e och det var därför det gamla acket inte orkade och skulle få nya celler.

Jag har även sett fartreglade som varit lite sisådär med.

Prova med kablar om acket inte passar direkt i någon annan skruvdragare.
Användarvisningsbild
kikey
Inlägg: 39
Blev medlem: 28 juli 2009, 13:53:36
Ort: Hufvudstaden

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av kikey »

Att de här cellerna kallas 'Back up -batteri' hos leverantören tycker jag antyder att de inte är gjorda för stora ström-uttag.

Själv lyckades jag laga min skruvdragare i helgen.
Jag mätte upp cellerna i mina två batterier och ersatte dåliga på en batteriet med celler från det andra. Ofta är det ju bara nån enstaka cell som har gett upp.
Så nu har jag visserligen bara ett batteri, men flera celler i reserv. :wink:
M_persson
Inlägg: 19
Blev medlem: 7 februari 2007, 00:31:13
Ort: Karlholmsbruk

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av M_persson »

Han har fler batterin så det är inget fel på maskin.
Sen tycker inte jag att den verkar trött då jag prövat den.

Missade att mäta spänningsfallet över ett bleck men på det totala så var där 13,75V innan och medans skruvdragaren gick i tommorna så gick det ned till 10,43V.

I tommorna så blir inte bleck det minsta varm, det är just när den får arbeta ordentligt som det blir riktigt varmt.
Har ju sån jädrans dålig lödkolv med så den klarar ju inte att löda dit någe häftigare bleck heller..
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Byta batterin i ett batteripack

Inlägg av Micke_71 »

Om skruvdragaren funkar bra med andra batterier så är det ju uppenbart att den är okej. Då kan vi utesluta det. Men det vore dumt att inte tänka på att den möjligheten finns utan något som motbevsiar det. Ex som att det finns andra batterier.

Du får jaga värmen helt enkelt. Kolla på vad som blir varmt, är det blecken som är värst och man kan anta att de värmer ackarna så är det de du skall byta till kraftigare. Effekten skall gå ut i motorn, inte som handvärmare.
Skriv svar