Sida 2 av 2
Re: Behöver hjälp att filtrera bort störning.
Postat: 10 mars 2010, 23:07:48
av grym
håller med, det ska vara galvansikt skilt, dom mäter välldigt fel med en små läckströmmar emellan
det finns färdiga moduler får detta, rekomenderas
prova först med batteri och filter, krabba inte med det som sitter på kortet, ett enkelt yttre filter är hur enkelt som helst att göra, bara gör det för att se vad som händer
Re: Behöver hjälp att filtrera bort störning.
Postat: 11 mars 2010, 08:16:58
av Knut
Okej. Då får jag testa med ett batteri till att börja med. Svårare än så är det ju inte. Dock är jag intresserad av vad det är för moduler som finns för detta? (Instrumentet drar ca 1mA vid 9v.)
Men jag blir lite konfunderad. Är inte instrumentet konstruerat för att mäta dessa spänningar då eller? Just detta instrument ska ju kunna mäta ända upp till 500v enligt "databladet".
Eller är det just min applikation som ställer till det? Jag menar att använda instrumentet i en elbil.
/Knut
Re: Behöver hjälp att filtrera bort störning.
Postat: 11 mars 2010, 08:27:28
av grym
finns en hel del dc dc konvertrar, kan ge länk sedan
visst är den avsedd, men då med separat matning och helt galvaniskt åtskillt, i normalfall via matning med batteri
det finns ett fåtal instrument som har common ground, , samma nolla på mätning som matning, en sdåan kan exempelvis mäta sin egen matningsspänning
det har sin förklaring om man kollar på databladen för ic som kör mätningarna, dom är i stort sett alltid framtagana för matning med batteri
den elbil ställer till det då den har en hel del störningar , vilket normalt skall tas bort med specifikt filter, som du nu får bygga

Re: Behöver hjälp att filtrera bort störning.
Postat: 11 mars 2010, 10:02:52
av bearing
Äh, han har ju inte ens provat instrumentet i bilen. När det börjar bli så här komplicerat på förhand verkar det ju enklare att först prova instrumentet löst i bilen för att se om något ytterligare filter ens behövs.
Är 12V-systemet galvaniskt åtskiljt från huvudbatteriet?
Re: Behöver hjälp att filtrera bort störning.
Postat: 11 mars 2010, 12:33:47
av jesse
vadå? har han väl visst:
'första inlägget' skrev:Nu visar det sig att när motorstyrningen krämar på (jag pressar ner pedalen) så får voltmetern tuppjuck.
Re: Behöver hjälp att filtrera bort störning.
Postat: 11 mars 2010, 12:42:11
av Knut
Njae... Ni har rätt båda två.
Jag har ett liknande (dyrare) instrument monterat. (Som funkar dåligt)
Vill ha det monterat på ett annat ställe och där får det inte plats. Därför har jag köpt ett mindre. Som jag ännu inte har testat. Men jag förutser samma problem då det är ett liknande och billigare. (Fast priset betyder ju inte automatiskt sämre. Även om det ofta är så.)
Jag ska testa med ett enkelt filter och ett batteri. Så får vi se vad som händer. (Sedan blir det dc-dc och mer grejjor om det behövs.)
/Knut
Re: Behöver hjälp att filtrera bort störning.
Postat: 11 mars 2010, 14:15:26
av bearing
Vad har det gamla instrumentet för uppdateringsfrekvens?
Eftersom att det nya instrumentet uppdaterar i 2Hz vore det en dålig konstruktion om det inbyggda filtrets brytfrekvens är högre än 1Hz.
Re: Behöver hjälp att filtrera bort störning.
Postat: 11 mars 2010, 17:18:23
av jesse
jag känner en kille som köpte en enkel voltmelter på clas-ohlson för 99 kr och satte i sin el-clio. Den visade totaltokigt så fort han vred på nyckeln. Men han testade aldrig något filter, vad jag vet. Han körde den på ett separat 9V-batteri.
SJälv har jag monterat en analog voltmeter i min el-clio. Fungerar utmärkt, men man får förstås inte samma noggrannhet. Med hjälp av ett par zenerdioder så fick jag ner spänningen så att den började mäta vid 85 volt och uppåt.