Sida 2 av 3

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 27 januari 2010, 17:05:28
av gvs
Det kan inte vara så att du bara har glapp någonstans? Så att det med vibrationerna ger misständningar, det har jag drabbats av. Tog lång tid att hitta felet...

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 27 januari 2010, 21:49:45
av RobertT
Jo gvs det kan det vara. Därför har jag kopplat bort allt annat och har bara kablarna från tändplattan till cdiboxen kvar.
Fick låna en annan tändplatta som jag monterade och det är samma fel i allafall :(
Så då måste det vara cdiboxen som är trasig...

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 27 januari 2010, 22:00:57
av gvs
Min erfarenhet av gamla skotrar är att det ofta skylls på CDI-boxen, fast jag har aldrig varit med om att den verkligen varit trasig. Har du kopplat bort ALLT? även nödstopp, startnyckel, fegsnöre och så vidare?

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 27 januari 2010, 22:21:15
av Norpan
Om det är fel på den högohmiga laddspolen så märks det mest på låga varv ja, men den hjälper antagligen till på högvarv åxå.

Cdiboxarna kan gå att reparera åxå, men det fodrar lite tålamod, en varmluftpistol, handskar och nåt att pilla med.
Värm till 120-140 grader så brukar det gå att pilla bort gjutmassan med en mejsel eller så, men var försiktig, det är lätt att ha sönder komponenterna på kortet.
Är det ingen avancerad tändstyrning så brukar det bara vara ett gäng motstånd, några kondensatorer, några dioder, nån tyristor och kanske nån transistor.
Så man kan byta alltihop för nån hundralapp eller två.

http://www.transmic.net/en/sem.htm
En bit ned på sidan är ett schema till en encylindrig cdi i sin enklaste form.
Finns lite annat kul på sidan åxå men i mitt fall är det hemska problem med språket, förutom den länkade sidan.

Edit:
För att fortsätta på ovanstående inlägg, ha bara med tändplattan, cdimodulen, tändspolen och eventuella jordanslutningar när du provar, allt annat ska bort.

Edit igen:
Fler med liknande bekymmer
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=3081

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 27 januari 2010, 22:35:33
av RobertT
Jag har kopplat bort precis allt annat, från tändplattan till cdiboxen och en kabel till tändspolen är allt som är inkopplat. Jag hittade ett elschema och såg att det ska sitta en jordkabel vid den yttre tänspolen, den saknas! En kabel från cdi´n, svart/vit, går via tändningslåset till dödarn är inte inkopplad. Jag ska kolla jordningen i morgon.

Att pilla med boxen känns lite sådär, får fundera ett par extra gånger innan man ger sig in i det.

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 28 januari 2010, 21:25:29
av Norpan
Är det alltid samma cylinder den går dåligt på?
Det borde gå att byta plats på tändhattarna, flyttar du då felet till den andra sidan?
Om du växlar sladdarna från triggspolarna, vad händer då?

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 29 januari 2010, 00:14:16
av RobertT
Nu har jag kollat jorden från tändplattan, jordat motor med chassit(samma jordpunkt som tändplattan) utan resultat. Den går bara på 2 burkar i ca 2 sekunder. Lite konstigt är att enligt uppgift ska ljuspolen på den här plattan fungera men jag har mätt och den gör inte det.
Norpan... Jag tog ur stiften (som är nya) och kollade gnistan och den ena är blå och fin men ev. är den andra lite gulare. Jag ska prova i morgon att skifta kablarna och jag ska försöka få tag i en ny yttre tändspole.

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 29 januari 2010, 11:35:22
av Norpan
Prova att koppla bort en av triggspolarna, om det blir gnista på båda stiften iallafall men hälften så ofta så borde det vara tändspolen som krånglar för dig, iallafall om du kör med bara den andra triggern och det blir likadant.

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 30 januari 2010, 06:46:45
av RobertT
Efter lite funderingar kom jag fram till att det kanske inte är tändningsfel i alla fall,
den borde gå på gnistan som kommer från stiften. Så jag plockade ur motorn och tog av cylindrarna och mycket riktigt så är en cylinderfotspackning trasig, kolven bränd och kolringarna fastbrända. :(
Den goda nyheten är att kolvar finns fortfarande att beställa, kostar bara 585:-
Men felet med ljusspolen kvarstår dock. :humm:

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 30 januari 2010, 10:30:01
av v-g
En kompis hade en yamaha 440 som han brände hål i kolven på, tror de gick på 1000 kr/st så han svetsade helt sonika skiten och det höll fanimej :D

Trist med din skoter dock när man står i kvalet om att skrota hela skiten och bara köpa en annan (fungerande). _Jag_ skulle nog fundera en och två gånger innan jag köpte för mycket delar till den skotern det är liksom snabbt man kommer upp i FÖR stora pengar. :humm:

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 30 januari 2010, 13:21:45
av säter
Jag skruvade på en plåt över hålet i kolven på min motorcykel. Efter att en ventil gått av.
Det kör jag med fortfarande. 8)

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 30 januari 2010, 13:31:25
av v-g
Säter:Ghettolösningar som fungerar gillas :tumupp:

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 30 januari 2010, 16:21:55
av xxargs
RobertT skrev:Efter lite funderingar kom jag fram till att det kanske inte är tändningsfel i alla fall,
den borde gå på gnistan som kommer från stiften. Så jag plockade ur motorn och tog av cylindrarna och mycket riktigt så är en cylinderfotspackning trasig, kolven bränd och kolringarna fastbrända. :(
Den goda nyheten är att kolvar finns fortfarande att beställa, kostar bara 585:-
Men felet med ljusspolen kvarstår dock. :humm:
Om ljusspole är separat från tänspolen och inte ihopgjutet så är det i allafall görbart att försöka linda om den då det i allmänhet är grövre trådar och inte fullt så många varv.

kom ihåg att ju fler varv du lindar på en sådan generatorspole, ju mindre med ström går det att ta ut medans spänningen stiger - eller omvänd färre varv ger mer ström men lägre spänning.

Du får välja mellan om den skall ge lysström (hög spänning) redan på låga varv men strömkapaciteten blir lägre (dock fortfarande måste vara större än lampans förbrukning) eller att det är dålig med lysström (låg spänning) på låga varv men mer ström tillgänglig vid högre varvtal om man skall ha hantagsvärmare mm.

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 30 januari 2010, 18:07:45
av RobertT
Jag beställde kolvsats 470:- och packningssats 314:-, billigare än jag trodde iaf.
xxargs, Spolen är öppen, inte gjuten, lindningarna ser ganska grova ut. Lyckas jag få lyse överhuvudtaget blir jag glad så viktigast är det att få lysena att fungera.

Re: Laga Lysspole och tändspole

Postat: 30 januari 2010, 22:52:08
av xxargs
innan du börja riva spolen, kolla om du har kontakt mellan dess trådändar så att det inte är avbrott, om det verkar OK, kolla att det inte är kortis mellan spolens lindning och stommen/statorn. Ett tredje steg om den verka ge spänning när motorn snurrar (vilket kan olastat bli ganska högt vid höga varv, 50 - 70 volt kanske på en 12-Volt system), är att kortsluta spolen och mäta strömmen med multimetern och se om den verkar rimlig gentemot lamplasten eller angiven märkeffekt vid tex 12 Volt (dvs. om den klassas 30 W och 12 Volt så bör generatorn lämna drygt 2.5 ampere som kortslutningssgtröm).

är det betydligt mindre ström än beräknat så har du förmodligen en eller flera varv kortsluten i spolen.