Sida 2 av 4
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 26 januari 2010, 08:42:38
av Halvorsen
Rena NiFe har inte gjorts i Oskarshamn på länge, NiFe är mer ett varumärke idag. Dock tillverkas det äkta Nickel-Järn celler i Kina och Ungern.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 26 januari 2010, 08:56:08
av limpan4all
Jo, det där vet jag.
Frågan är egentligen om det satt NiCd i Lansens katapultstol eller NiFe, personligen hoppas jag på det senare då jag verkligen gillar den batteritypen framför NiCd.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 26 januari 2010, 08:59:11
av Halvorsen
Umgås dagligen med ventilerade NiCd i jobbet, ser inga större nackdelar med dom.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 26 januari 2010, 22:27:52
av AndLi
Mätte spänningen på batteriet 30 min efter hemkomst då låg det på ca 13.4V
Den är inte riktigt lika startpigg nu, men temperaturen har också fallit 7-8 grader.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 27 januari 2010, 11:48:04
av xxargs
Ligger spänningen 12.8 -13 volt efter 24 timmar vila och inget anslutet så är din batteri fulladdad.
spänningen på generatorn kan vara lite högre för att kompensera för en beräknad resistans i kabeln mellan generator och batteriet samt en normalförbrukning för själva fordonet.
Det som är intressant är spänningen på batteriets poler (mätt på blydelen på batteriets poler, ej själva kabelpolskon man skruvar på) vid drift och vila - och då bör den inte vara högre än 14.4 Volt precis vid nystart och kall motor och när det hela är genomvarmt så bör det ligga runt 13.8 Volt - obs återigen mätt på blydelen av batteriets poler - det kan vara dålig kontakt mellan polskon man skruvar på och batteripolen (blydelen) och kan ge missvisning med flera 100 mV om man mäter på kabelns polskor och det går samtidigt en del laddström.
har man också märkbar spänningsskillnad mellan kabelskon och batteripolen så är det läge att rengöra och putsa bort oxiderna på både batteriet pol och själva kabelskon (vi prata om metallblankt här på båda sidorna - glöm inte att fetta in efteråt när det är monterat) - tror det är många som missar just detta, och så skyller man på batteriet när det inte fungerar...
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 27 januari 2010, 13:00:46
av AndLi
Det var mätt på blydelen, spänningen i morse var ca 12.8V. Så jag misstänker att något ligger och tjuvdrar lite. Nu har vi iof -10 .. (Har dock inte dubbelkollat multimetern än)
När jag mätte upp 14.6V hade motorn gått 6.5 mil, så den var genomvarm...
Batterifett saknas, ska alltså läggas över hela pol och sko när den är påskruvad? Som en skyddande gegga?
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 27 januari 2010, 16:36:44
av xxargs
Inget alarmerande låg nivå ännu. när spänningen går under 12.5 V (fri syra) och 12.6 Volt (AGM) efter ett dygn oanslutet efter laddning så visar det på att batteriet börja vara sulfaticerat eller har andra defekter i sig.
som grov huvudräkning så kan man säga 0.1 Volt sänkning per 10% kapacitet.
obs spänningsmätning enlig ovan säger bara laddstatus beroende på syrakoncentrationen - inte hur mycket ström batteriet kan avge då batterier med sönderkorriderad plattpaket (plattmos pga. långvarig överladdning) kan visa full spänning men det går inte att få ut någon större ström då gallerstrukturen som håller ihop och avleder ström från plattorna är uppfrätta.
---
12.8 V är fortfarande toppladdad nivå för batterier med fri syra (dvs skvalpar när man vickar den - nu är det inte självklart längre att det är några påfyllningsproppar på dylika batterier längre då de med katalysatorknappar inuti varje cell återbildar den bildade syret och vätgas till vatten igen och dessa batterier brukar ha beteckningen MF för underhållsfritt)
AGM-batterier har lite högre spänning och kan vara strax över 13 Volt toppladdat då de har högre syrahalt i sig.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 27 januari 2010, 20:37:36
av JanErik
AndLi: batterifett stryker man tunnt på polerna. Vaselin går lika bra.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 27 januari 2010, 21:04:23
av AndLi
Men innan eller efter man har skruvat dit själva kontakten?
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 28 januari 2010, 07:07:45
av JanErik
Innan.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 28 januari 2010, 07:44:56
av TomasL
AndLi skrev:Så jag misstänker att något ligger och tjuvdrar lite
Alla moderna bilar drar ström i avstängt läge, något hundratal mA är inget ovanligt, det står tom i vissa instruktionsböcker att man bör koppla bort batteriet om man skall parkera en längre tid (tex på flygplatsen).
Det är mycket som skall hållas vid liv i dagens bilar, även när dem är avstängda.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 28 januari 2010, 08:53:41
av AndLi
Nu är det en Opel Frontera A, vilket egentligen är en Isuzu Wizard, som kom 1990, jag har en 1995, och i den bilen borde standbyströmmen kunna vara 1mA (det är trevligt när klockan går rätt...)
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 28 januari 2010, 08:59:46
av TomasL
Radio, centrallås, ECU?
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 28 januari 2010, 09:50:02
av Biker
Kolla att bilstereon är rätt kopplad.
Dom har ju tre kablar Jord , minnesström och tänding.
Minneströmmen skall vara kopplad så den alltid har ström medans matningen skall ge när nyckeln är vriden - alltså endast då kan stereon vara påslagen.
Vissa bilstereos kan dra 50-200mA avstängda om man tvinnat ihop dessa två och kopplat till batteriet.
Re: Bilgenerator laddningsspänning
Postat: 28 januari 2010, 10:04:58
av AndLi
Radion ligger på bordet i garaget, enda som behöver vara standby i en sådan är en möjlig RTC, men ganska onödig då man sällan programmerar bilradion för att starta vid ett speciellt klockslag.
ECU har ju knappast ett behov av att övervaka och styra motorn när bilen står parkerad. Visst nån liten regler parameter kan väll vara behövlig att komma ihåg. ett SRAM drar inte mycket ström...
Centrallåset är feldesignat om det drar mer än några uA ström när det inte manövrerar låsen.
Så nä standby strömmen skulle kunna vara minimal för att få en fungerande bil, tyvärr verkar biltillverkar fokusera på en massa lull lull och plast än att bygga funktionellt.