Sida 2 av 2

Re: Starta bil med nätagg Fejk?

Postat: 26 januari 2010, 14:57:56
av björn
Jag har startat min BMW 328a med nätaggregat på 60A vid ett par tillfällen, jag blev själv förvånad första gången jag testade men det gick.

Re: Starta bil med nätagg Fejk?

Postat: 26 januari 2010, 15:01:26
av wombat
Precis, som att dema en migsvets genom att bränna hål på 10mm plåt.
-"Kolla vilken power!"
-"Men, hur funkar den på bilplåt då?"
-"Ehh, jomenvisstbarabra, den bränner hål lika fint där!" :vissla:

Tack & hej marketingpastej. :roll:

/Wombat

Re: Starta bil med nätagg Fejk?

Postat: 26 januari 2010, 15:02:51
av danielr112
björn. förmodar att du hade ett batteri inkopplat ?

'vem om batteriet inte orkar dra runt motorn så finns där oftast kraft kvar så att man inte behöver så många A till för att få runt motorn...

Re: Starta bil med nätagg Fejk?

Postat: 26 januari 2010, 20:20:53
av björn
Ja, mitt batteri satt kvar i bilen. Men enligt tidigare reonemang så skulle ju det bara gör saken värre genom att även det drar ström från supplyn för att laddas. Dock tror jag att det avgörande för min supply är att den har några rejält dimensionerade kondingar som kanske hjälper till i startögonblicket.

Re: Starta bil med nätagg Fejk?

Postat: 26 januari 2010, 21:08:36
av danielr112
Du hinner desutom ladda upp batteriet under tiden. Och nej det försvinner inte mycke ström om du har lite ström kvar i batteriet. Så i ditt fal var det garanterat bra mycke mer än 60A som du hade tillgängligt ;)

Re: Starta bil med nätagg Fejk?

Postat: 29 januari 2010, 19:03:58
av Bumpe
Vi kan även prata om motortemperatur när vi gör detta test, jag kan göra det väldigt tydligt för er någon kväll om ni vill...

En motor som har en temperatur på säg -15 grader går väldigt mycket tyngre runt än en motor som ligger på +90 grader. Kablade igång min bil många gånger förra vintern men den startade väldigt fint på egen hand när jag åkt 5 minuter med den. Min generator var tvärslut och hade en laddström på ca 12.5V = ingen laddning alls av batteriet under färd.
Slutsats, bilen startar ej när den är kall men när den är varm så orkar batteriet med.

Det är dessutom stor skillnad mellan 12V, 30A och på 9V, 30A. Det senare spänningsalternativet är inte alls ovanligt en kall vinterdag.

Jag tror ärligt att 0.75kW kan räcka att starta en varm motor med, även en "stor" 3.2L 6:a.
En normal start ligger på ca 1.0-2.0kW och 2.0 är en start för en lite större diesel.

Jag tror ärligt på att 0.75kW startar en varmkörd M3!

Mvh Hampus, transportbilsmekaniker

Re: Starta bil med nätagg Fejk?

Postat: 30 januari 2010, 12:18:53
av björn
OK, ni fick mig till att gå ut o testa nu :)

Det är -8 grader och kall motor, jag kopplade bort batteriet och kopplade in mitt nätaggregat till bilen.

Vred på nyckeln......

WROOOM, bilen startade. Om detta är omöjligt ber jag så hemskt mycket om ursäkt för att det är vissa som har hjälp av gud och inte andra :D

Re: Starta bil med nätagg Fejk?

Postat: 30 januari 2010, 12:48:34
av bearing
Tack Björn. Grymt tillfredsställande när fejk!rumporna behöver äta upp sitt utrop.

Re: Starta bil med nätagg Fejk?

Postat: 30 januari 2010, 14:15:16
av speakman
Vill ändå påstå att det är *aning* mer motstånd i en tokoptimerad m3-motor. Men är den nykörd och varm och med tunn viskositet i oljan så får jag väl ge med mig att det ändå borde vara möjligt. Även om jag inte riktigt utgick ifrån att så var fallet från början. :)

Re: Starta bil med nätagg Fejk?

Postat: 30 januari 2010, 14:31:25
av danielr112
Björn vad för bil och nätagg har du?

Jag kan t ex inte starta min gamle peugeot med närmare 100A. den orkar inte när det är runt 0an.

Kan ju testa volvona när jag hinner. Intressant detta :D

Re: Starta bil med nätagg Fejk?

Postat: 31 januari 2010, 14:51:33
av björn
Bilen är en BMW 328 -96, nätagget skall jag kolla vad det heter sedan (har det inte här nu).

Jag är också kritiskt till om det skulle gå på en M3a men kanske...

Jag testade en gång att använda samma nätaggregat för starthjälp till en Passat TDI vi hade och där lyckades jag inte starta förren aggregatet hade laddat batteriet.

Re: Starta bil med nätagg Fejk?

Postat: 31 januari 2010, 21:46:36
av bearing
Ju fler cylindrar, ju lägre ström borde krävas, därför att kompressionskraften i en cylinder tas ut av expansionskraften i en annan. Dessutom har flercylindriga motorer ofta mindre volym per cylinder. Med oändligt många cylindrar består motståndet av endast friktion. Med endast en cylinder består motståndet av en liten del friktion och stor del kompressionstryck. En av mina motorcyklar är encylindrig. Batteriet måste vara i toppskick för att startmotorn ska orka runt. Är batteriet dåligt orkar startmotorn dra kolven till nära TDC, men när gnistan kommer blir det bakslag.