Sida 2 av 2

Re: Vad säger lagen angående denna lösning på drivkraft?

Postat: 9 januari 2010, 21:09:43
av 4kTRB
dechaine skrev:Tvivlar på att det är flygcert som gäller... såvida man inte har sådan kraft i motorn att man teoretiskt skulle kunna sätta en vinge på cykeln och ge sig upp i det blå...

Såg en kille på youtube som satte en metanolmotor med propeller bak på en skateboard och åkte omkring.. såg ganska kul ut det med.


Om jag tar med mitt modellplan på hojen och åker iväg?? :humm: :D
Jag har byggt en radiostyrd pulka med en 3.5cc glödstiftare och propeller.
Den fungerar men det är problem med vibrationer så bränslet i tanken
skummar för mycket så det blir för mycket luft i bränsleslangen.
Borde gå att fixa.

Blev riktigt sugen på att fixa i ordning den nu!

Här är mer snö och is än på många år.

Re: Vad säger lagen angående denna lösning på drivkraft?

Postat: 9 januari 2010, 21:20:22
av Gildebrand
Fagge: Vad går en paramotor på? Har alltid varit sugen på att flyga, segelflyg, paraflyg osv. Använder man motorn mest för att ta sig upp eller kör man den hela tiden?

Re: Vad säger lagen angående denna lösning på drivkraft?

Postat: 10 januari 2010, 14:48:25
av Mizzarrogh
Står mycket om detta i någon tråd här tidigare, men Har för mig det stannade under 25 papp totalt med begagnade prylar om man letar litet (vanligt cert, mm är ju grisdyrt... :( ) Själv drömmer jag om segel/lätt motor cert (som tyverr visade sig aningen dyrare, även om själva planet gick att hitta förhållandevis billigt) men håller så smått på att spara (men det finns en egen tråd om detta någonstans här där det står avhandlat mer utförligt om vad som behövs). :)

Edit:
Paramotor:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... t=flygcert
Flyglicens i allmänhet (men finns några bra länkar där):
http://elektronikforumet.com/forum/view ... t=flygcert

------------------
On topic,
(Tror inte man behöver cert eller liknande (men möjligen någon annan typ av licens) om man inte skall upp i luften.)