Sida 2 av 2

Re: Semi-automatisk motorvärmarkontakt

Postat: 6 januari 2010, 12:03:44
av grym
nej, för du har satt dom inne på rätt ställe, det är hela vitsen med det hela
sedan är det ungefär som en fast förlagd förlängningskabel till bilens uttag, inte lagligt :oops: :vissla:

Re: Semi-automatisk motorvärmarkontakt

Postat: 6 januari 2010, 13:10:12
av Icecap
Vänta lite nu... mamma köpte ett elektronisk tidur på Biltema som kunde programmeras till att dels slå på vissa tider SAMT kunde startas manuellt och då utföra den inprogrammerade timerperiod, 35-0056 alternativt 35-0055, båda kostar 69,90/st och den första kan "mest" (flest prog. punkter)

Sedan var det indikeringen och där är det dels att koppla in drosseln och sedan mäta spänningen och räkna ut strömbegränsningsmotståndet. Och spänningen över LED'n (kallas Vf) beror på vilken färg den har, IR har runt 1,5V, gula LED har runt 1,7V, blå/vita kan ha runt 3,5V eller så.

Re: Semi-automatisk motorvärmarkontakt

Postat: 6 januari 2010, 16:26:00
av Westfield
grym skrev:nej, för du har satt dom inne på rätt ställe, det är hela vitsen med det hela
sedan är det ungefär som en fast förlagd förlängningskabel till bilens uttag, inte lagligt :oops: :vissla:
Jaha, nu fattar jag, jag sätter dem inne och vill jag ha nedräkning flyttar jag bara förlängningskabelns kontakt till rätt uttag och ska den gå tidssatt flyttar jag den dit. OK...nu är jag med, inte så snabb alla gånger ... :)

Man får inte ha lång förlängningssladd eller? Jag har en idag, går ut genom ett gammalt hål någon gjort en gång i en fönstersmyg och går sedan 10m bort till bilen (ovan mark).

Re: Semi-automatisk motorvärmarkontakt

Postat: 6 januari 2010, 17:15:39
av Icecap
10m är inget större problem, se bara till att det är 1,5mm²

Re: Semi-automatisk motorvärmarkontakt

Postat: 6 januari 2010, 17:52:11
av danei
Varför frånslagstimer? Man vill väl ha värme tills man ska iväg.

Re: Semi-automatisk motorvärmarkontakt

Postat: 6 januari 2010, 17:55:13
av Icecap
"Frånslagsfördröjt" betyder att man trigger reläet, det drar (och ger motorvärme) och tiden till det släpper är inställd. Denna funktion använder man i dessa dagar där man dels kan behöva åka på jobbet på morgonen men kanske även något på kvällen, morgontiden har man då "fast" och kvällstiden aktiverar man vid att trycka på knappen.