Sida 2 av 2
Re: Varningssignalsavlyssnare?
Postat: 12 december 2009, 14:06:58
av Nerre
Inte om man parkerar i ett upplyst garage.
Re: Varningssignalsavlyssnare?
Postat: 12 december 2009, 16:12:55
av Noxin
På en firmabil vi hade var kopplad så att tändspolen fick spänning från helljuset, så motorn gick inte att stänga av om man inte stängde av lyset. Inget man glömmer. Och skulle man glömma så håller motorn batteriet laddat...
Re: Varningssignalsavlyssnare?
Postat: 13 december 2009, 06:04:45
av MiaM
Om det är "normala" lampor så är det ju annars busenkelt att koppla in en till egen koppling.
Ljudalstrarmojäng, minusmatning till en plus kopplad över tändninge, dioder från hel+halvljus kopplade till ljudalstrarmojängens plusmatning.
När tändningen är på och/eller lyset avstängt så kommer ingen spänning gå till ljudalstraren (tack vare dioderna).
När lyset är på och tändningen är avstängd så kommer dioderna ge plusmatning till kretsen och alla förbrukare som är kopplade över tändningen kommer ha så mycket lägre resitans än en liten ljudalstrarkrets att i princip all spänning hamnar över kretsen.
Ett bygge med typ två transistorer som astabil vippa för att generera en ton på några hundra Hz (eller nån kHz) och två till transistorer som ett slutsteg med 1.4V övergångsdistortion för att mata en högtalare (i serie med en liten elektrolyt), kommer garanterat att väsnas tillräckligt. (Eller så tar man nån färdig buzzer ur skrotlådan, eller varför inte en gammal dörrklocka).
Re: Varningssignalsavlyssnare?
Postat: 13 december 2009, 21:41:53
av Pejlaren
Dörrklocka.... DING-DONG
Då kommer ju farbror öppna bildörren i tron att någon ringer på
Jag undrar dock vad det är för frekvens på den där tonen i Toyotan?
Re: Varningssignalsavlyssnare?
Postat: 30 december 2009, 21:24:59
av 90kar08
Jag hittade
den här kretsen som borde vara precis vad jag behöver.
Några saker behöver jag dock hjälp med:
1. Hur ansluter man mikrofonen? Den ser ut så här:
2. Hur ska jag koppla ihop ovanstående krest med t.ex. en 555:a så att 555:an aktiveras när 567:an "hör" rätt ton?
Ben 8 på 567:an sänks när den "hör", kan jag koppla 555:ans jord till det benet, eller hur gör jag annars?
3. Tonen från bilen är ju inte kontinuerlig så det kommer väl behövas en fördröjning i signalen mellan IC:arna? Hur gör jag det?
4. Hur länge skulle ett 9v-batteri räcka till den här grejen? Kanske jag ska sätta på solceller och ha ett laddningsbart batteri, men då behöver jag väl seriekoppla flera för att få tillräcklig spänning, eller finns det nåt (hyffsat enkelt och billigt) sätt att öka spänningen från solcellen?
Tack för svar!
Re: Varningssignalsavlyssnare?
Postat: 30 december 2009, 23:32:44
av blueint
Bandpassfilter -> Oscillator .. behöver väl inte vara mer komplicerat än så?

Re: Varningssignalsavlyssnare?
Postat: 31 december 2009, 04:06:59
av 4kTRB
Montera en tändspole i sitsen som reagerar för varje pip.
För känseln finns väl fortfarande kvar?
Re: Varningssignalsavlyssnare?
Postat: 1 januari 2010, 15:12:32
av 90kar08
blueint: Eftersom du är så envis så ska jag kanske testa med bandpassfilter, nån som kan tipsa om ett bra kopplingschema?
4kTRB: Jag tror inte han skulle gilla det

och han hör också men inte de högre frekvenserna så bra, jag skulle uppskatta signalen till ca 2khz.
Den nya signalen blir en kombination av ett lågfrekventare ljud och en stark lysdiod som blinkar.
Ingen som kan svara på de andra frågorna?
Re: Varningssignalsavlyssnare?
Postat: 1 januari 2010, 15:19:23
av björn
Jag kan ha missat något men jag undrar *varför* du ska göra det så svårt? Varför inte bara koppla på sig med bilens kablar?
Re: Varningssignalsavlyssnare?
Postat: 1 januari 2010, 15:28:06
av 90kar08
björn: Jag vill inte in och gräva i en helt ny bil som inte ens är min egen, och dessutom tycker jag det är kul

!