Sida 2 av 2

Re: är det vanligt att man styr en likströmsmotor med triac ?

Postat: 4 december 2009, 10:29:08
av ralleville
Här är länk till kretskortets baksida.



http://img33.imageshack.us/i/dscn1334g.jpg/

Re: är det vanligt att man styr en likströmsmotor med triac ?

Postat: 4 december 2009, 13:44:28
av ralleville
En fråga till ICECAP :-

är det möjligt att matarmotorn skulle ta mindre än en Ampere för det är väl den maximala ström som
Bc 141 tål ?
Visserligen är där ju i motorn med nerväxlingen en väldig styrka på utgående axeln , men ändå ?
Dom är väl säkrade med minst 8 A på bilar om det gäller en vindrutetorkarmotor och de drar ju väldigt mycket, typ fastfrusna torkargummin .

Re: är det vanligt att man styr en likströmsmotor med triac ?

Postat: 4 december 2009, 13:46:38
av Icecap
Jepp, jag har också funderat på detta och jag tror inte att den styr den. Även med bild på båda sidor är det ett stort jobb att dekoda schemat, med kretskortet i handen hade det varit lättare, jag har helt enkelt inte tiden att greja detta.

Re: är det vanligt att man styr en likströmsmotor med triac ?

Postat: 4 december 2009, 15:07:57
av ralleville
Då har Tekko rätt ." SKROT"

tack i alla fall för råden i tråden ,alltid lärde vi oss något nytt

Re: är det vanligt att man styr en likströmsmotor med triac ?

Postat: 5 december 2009, 19:23:24
av ralleville
Lite info .

Någon berättat att V4( TIC216 ) borde bytas även N4 drivkretsen ( modulator )

N3 är en 741 timer i detta fall

Transistorn BC 141-16 driver gasenheten

FZJ100 är en timer i detta fall

S1 är en kommando väljare

S2 är en brytare som på detta kort är i läget On

ta inga problem över detta mera Icecap
mvh
ralleville