Sida 2 av 2
Re: Schmitt Trigger
Postat: 28 oktober 2009, 09:00:17
av electronix
Hur ser signalen ifrån Hall effekt givaren ut?
Re: Schmitt Trigger
Postat: 28 oktober 2009, 09:08:31
av RobertT
Jag har tyvärr inte instrument att mäta upp den.
Re: Schmitt Trigger
Postat: 28 oktober 2009, 10:00:01
av electronix
Du skulle ju kunna testa med att kontakta Jörgen på Jetronic, som ju faktiskt har designat både hård och mjukvara, och fråga honom, han är aldrig omöjlig att tas med.
Re: Schmitt Trigger
Postat: 28 oktober 2009, 10:14:59
av RobertT
Jag har kontakt med honom, han är väldigt bra.
Men han har väldigt mycket att göra så jag tänkte inte belasta honom.
Re: Schmitt Trigger
Postat: 28 oktober 2009, 18:36:51
av jesse
Frågan är först: vad är det som inte fungerar som det är nu?
Får du ingen signal ut alls, ingen reaktion på hallsensorn?
Utan mätinstrument kan det vara hur svårt som helst att veta vad som är felet, tyvärr. Har du en vanlig multimeter?
Re: Schmitt Trigger
Postat: 28 oktober 2009, 20:14:22
av RobertT
Jag har inte vågat provat på en bil med hallsensor men nu sitter det en mosfet liknande den här 71-097-88 på min modul. Jag vet inte om jag törs prova.
Jag hade tänkt kapa den kabeln som nu går från hallgivaren till bilens nuvarande tändmodul och koppla in min modul i mellan. Alltså in på J3 och från J1 till bilens modul. En Volvo 240 folkracebil.
Det är inget fel på nått utan jag är rädd att förstöra nått om jag provar.
Re: Schmitt Trigger
Postat: 28 oktober 2009, 22:19:15
av jesse
FRISKT VÅGAT HÄLFTEN BRUNNET
Det är bara att testa. Inte mycket man kan göra än att hoppas. Sen får man byta ut det som brinner upp.
Man kan ju försöka så gott det går att mäta med ohmmetern över alla kopplingar för att se att det är rimliga värden ... att det inte är glapp eller kortslutning nånstans. Nästa steg är att koppla in matningsspänning och mäta att det hela verkar OK. Prova med en 5-volts signal på ingången (du har 5 volt p åditt kretskort) och kolla om du får nån reaktion. Om det verkar fungera så går du vidare. Om det är möjligt så testa utgången också innan du kopplar in dig. Hur du göör det utan instrument kan jag inte säga
Då kan du klippa din kabel och koppla in din grej.
Jag vet inte mycket om strömmar och spänningar i bilar (förutom elbilar då), så någon annan kanske kan komma med något råd om just inkopplingen till tändningen.
Där vet jag inte alls vad som händer.
Re: Schmitt Trigger
Postat: 28 oktober 2009, 22:38:47
av RobertT
Ok Tack Jesse, och alla ni andra med, för att ni tog dig tid.
Jag ska testa i morgon utan chipet, kanske bränna lite kablar och några tändmoduler:mrgreen: